یک کارگزار بورس گفت: تحولات مصر و کشورهای عربی به‌طور مستقیم اثری در بورس تهران ندارند اما افزایش قیمت محصولات اساسی به نفع شرکت‌های صادرکننده حاضر در بازار سهام است.

بورس

 حسین خزلی خزاری در گفت‌وگو با فارس توضیح داد: به‌دلیل نبود ارتباط مستقیم اقتصاد بورس مصر و دیگر کشور‌های عربی با اقتصاد و بورس ایران، تحولات این کشورها اثر مستقیمی بر بورس ایران ندارد به‌طوری که در برابر ریزش شاخص‌های بورس ‌های عمده کشورهای عربی، شاخص بورس تهران در روزهای اخیر با سیر صعودی و رکوردشکنی مواجه است.

وی ادامه داد: بورس کشورهای مختلف از 2 جهت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند بر هم اثر‌گذار باشند. در اثر مستقیم باید 3 عامل سرمایه‌گذار مشترک، شرکت‌های پذیرفته‌شده متقابل در بورس‌ها یا تنیده‌شدن اقتصادها وجود داشته باشد که بورس ایران از بابت این سه متغیر هیچ ارتباطی با بورس‌های عربی ندارد.

خزلی خزاری ادامه داد: اما در بخش اثرپذیری غیرمستقیم، تجربه سال‌های گذشته نشان داده هر زمان که منافع کشورهایی چون آمریکا به خطر می‌افتد یا بحران جهانی حاکم می‌شود، قیمت محصولات اساسی مانند نفت، فراورده‌های پتروشیمی و طلا افزایش می‌یابد. وی افزود: بنابراین بورس اوراق بهادار تهران به‌طور غیرمستقیم و از طریق اثر مثبت افزایش قیمت کالاهای اساسی بر شرکت‌های صادرکننده، تحت‌تأثیر شرایط روز مصر و کشورهای عربی قرار دارد.

به گفته این کارگزار به‌دلیل تردد حدود 20 درصد نفت دنیا از طریق کانال سوئز مصر، قیمت‌های جهانی نفت و فراورده‌های پتروشیمی به جز امروز که در نتیجه احتمال استعفای قریب‌الوقوع حسنی‌مبارک 2 دلار کاهش یافت، در روزهای گذشته روندی افزایشی داشته که این افزایش به نفع شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی است.

کد خبر 127423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز