همشهری آنلاین: محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست با خبرنگاران در خصوص احکام صادره جدید توسط این قوه و نیز تصمیم برای مقابله با جرایم توضیحاتی ارائه کرد.

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه

  به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام دهه فجر آرزو کرد همه پاسداران خوبی برای آنچه در این ایام بدست آورده‌ایم باشیم و از خداوند توفیق خواست تا در بزرگداشت، تعزیت و سوگواری امام هشتم و پیامبر اکرم (ص) موفق باشیم.

 وی اظهار کرد: قیامی که امروز بحمدالله در بسیاری از کشورهای عربی و از جمله مصر اتفاق افتاده، اتفاق مبارکی است که ان‌شاءالله دست فراعنه از کشورهای مسلمان کوتاه شود و مردم مسلمان و متدین که با شعار اسلام و ارزش‌های اسلامی قیام کردند به نتیجه نهایی برسند.

  احکام 15 مجرم فتنه سال گذشته صادر شده است

 وی با اشاره به فاصله زمانی ایجاد شده میان دو نشست (نشست قبلی و نشست کنونی) به برخی اخبار این روزها اشاره کرد و گفت: احکام 15 نفر از مجرمان فتنه سال گذشته در دادگاه تجدیدنظر قطعی شد و برای اجرای حکم به اجرای احکام ارسال شد که احکام آنها از شش ماه تا چهار سال حبس است و بعضا تعزیر شلاق و محکومیت در احکام‌شان پیش‌بینی شده است.

 محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: حکم یکی از اشراری که در ایلام آدم‌ربایی و تجاوز به عنف داشت، پس از قطعی شدن اجرا و این فرد اعدام شد. یکی دیگر از اشرار کرمان که دارای شرارت‌های مختلفی بود با زحمت دادسرای کرمان تعقیب شد که در هنگام دستگیری به صورت مسلحانه با ماموران درگیر شده بود و در نتیجه شرور اصلی معدوم و چهار فرد مرتبط دستگیر شدند.

 سخنگوی قوه قضاییه، تاکید کرد: دستگاه قضایی همچنان مصمم است با کسانی که مزاحم مردم هستند با قاطعیت و سرعت برخورد و به پرونده‌شان رسیدگی کند. سه چهار مورد دیگر نیز در شهرکرد، قزوین، تهران و برخی استان‌های دیگر در دست بررسی است که پرونده برخی در راستای شرارت‌هایی است که انجام داده‌اند، به زودی به نتیجه می‌رسد که اگر حکمشان قطعی شد به استحضار می‌رسانیم. حکم یکی از اشرار کرج هم به صورت علنی اجرا شد.

 وی با اشاره به اقدام برخی افراد برای جعل عنوان یا دست‌خط برخی مسئولان و اخاذی و کلاهبرداری از مردم از این طریق تذکر داد: مردم توجه کنند هیچ فردی از مسئولان و بستگان آنها برای اخذ کمک به کسی مراجعه نمی‌کند و اگر کسی مراجعه کرد مردم احتمال قوی بدهند که او شیاد است.

  دست خط من را هم جعل کرده بودند

 سخنگوی قوه قضاییه، به مواردی از پرونده‌هایی با جعل دست‌خط انجام شده بود اشاره کرد و گفت: در یک مورد فردی با دست‌خط‌های مختلف کلاهبرداری کرده بود که به 12 سال حبس و 80 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد به این دلیل که امضای برخی مقامات عالی را جعل کرده بود. فرد دیگری در یکی از شهرستان‌های اصفهان با دست‌خط جعلی می‌خواست در بخش قضایی آنجا نفوذ پیدا کند که با هوشیاری دادستان بازداشت شد. حتی هفته گذشته یک نفر دست‌خط خود من را جعل کرده بود و درخواست پرونده از شهرستان داشت که مشخص شد دست‌خط جعلی است. مردم در این زمینه‌ها توجه داشته باشند تا برای خودشان مشکلاتی پیش نیاید.

 وی در ادامه درباره‌ برخورد دستگاه قضایی با قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: سه قول داده بودم. یکی مواد مخدر و قاچاقچیان بود که تاکید کردیم برخورد جدی خواهیم کرد. دوم کسانی که به هر نحو یا با هر ترفندی مواد مخدر به زندان وارد کنند با آنها برخورد شدید قانونی می‌کنیم که طبق قانون رسیدگی به پرونده‌های آنها در صلاحیت دادگاه انقلاب است و مجازات آن مثل مجازات مواد مخدر است. در این رابطه به خانواده‌ها توصیه شد مراقب بستگان‌شان باشند تا در توزیع، تولید و حمل و نقل مواد روانگردان تلاش نکنند.

  به عوامل اصلی موادمخدر نزدیک شده‌ایم

 محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه در یکی دو هفته اخیر چند محموله بزرگ مواد مخدر شناسایی شده است، گفت: در یک مورد بیش از سه تن مواد مخدر کشف شد. این یعنی داریم به عوامل اصلی نزدیک می‌شویم. محموله دیگری نزدیکی تهران کشف شد که حدود 400 کیلو کراک حمل می‌کرد. البته مرفین و تریاک هم وجود داشت. این افراد جزء نیستند بلکه کسانی هستند که با ماشین‌های سنگین راهسازی محموله‌ها را جابجا می‌کنند. این اقدام با همکاری دادسرا و دادستانی کل و وزارت اطلاعات انجام شده است.

  کشوری به جدیت جمهوری اسلامی در مبارزه با موادمخدر سراغ ندارم

 سخنگوی قوه قضاییه، با اشاره به پرونده دیگری در کرمان که مواد مختلفی از جمله 114 کیلو هروئین داشتند، افزود: دنیایی که ادعای مبارزه با مواد مخدر دارند و در همایش‌های مختلفی که برگزار می‌شود -که من در بیش از 10 الی 20 مورد آن به عنوان وزیر اطلاعات یا دادستان کل کشور حضور داشتم - پیگیری جرایم سازمان‌یافته مطرح می‌شود ولی در عمل کشوری که واقعا جدی باشد و پای کار بایستد، بنده سراغ ندارم.

 وی افزود: کشور ما در جوار کشور افغانستان قرار دارد که از زمان اشغال ناتو تولید و تبدیل مواد مخدر در آن افزایش یافته است. اما تا جایی که بنده اطلاع دارم کشورهای دیگر مبارزه جمهوری اسلامی را ندارند. حتی برخی برای کسانی که این فساد روشن را دارند که موجب به خطر افتادن نسل انسان‌ها می‌شود و انسان‌هایی جان، مال و آبروی خود را در این زمینه از دست می‌دهند، تحت عنوان حقوق بشر از یک قاچاقچی بین‌المللی حمایت می‌کنند.

 محسنی اژه‌ای با بیان اینکه حکم تعدادی قاچاقچی مواد مخدر در بیرجند اجرا شد، گفت: در روزهای گذشته در تهران احکام برخی قطعی شد و در کرج هم همینطور.

 سخنگوی قوه قضاییه، تاکید کرد: نسبت به قاچاقچیان مواد مخدر هیچ اغماضی نخواهد شد و حجت تمام شده است.

  2 نفر فعال در بخش سایت‌های مستهجن حکم مفسد فی‌الارض گرفته‌اند

 وی با اشاره به پرونده دو متهم در دادگاه بدوی که به عنوان مفسد فی‌الارض در سایت‌های مستهجن فعالیت داشتند، گفت: این احکام هنوز قطعی نشده است. این افراد در ارتباط با داخل و خارج به صورت گسترده و تشکیلاتی کار می‌کردند و سپاه با انجام یک کار بسیار خوب، منظم، تشکیلاتی و سریع عوامل مختلف این جریان را در استان‌های مختلف شناسایی کرد و دادستانی کل کشور درخواست احاله این پرونده را پذیرفت و از مجرای قانونی خود عمل کرد و در حال حاضر دو نفر از آنها به عنوان مفسد فی‌الارض در دادگاه بدوی حکم گرفتند.

 محسنی اژه‌ای از مردم به دلیل همکاری در مبارزه با مواد مخدر و اشرار تشکر کرد و کمک‌های مردمی را کارساز توصیف کرد و گفت: مردم کمک‌ها را توسعه دهند تا در خصوص مزاحمان نوامیس و امنیت مبارزه قاطع و مستمر داشته باشیم.

 سخنگوی قوه قضاییه، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اقدامات دستگاه قضایی، پلیس و وزارت اطلاعات با شرکت‌های هرمی و اینکه وی می‌خواسته در رابطه با همین موضوع با سرپرست مجتمع جرایم یارانه‌ای در رابطه با همین موضوع مصاحبه‌ای داشته باشد اما سرپرست این مجتمع خود را معذور دانسته است، گفت: یکی از مواردی که امروز بسیاری از افراد جامعه ما را گرفتار کرده شرکت‌های هرمی هستند. سیستم اطلاعاتی بخصوص وزارت اطلاعات ماموریت یافته‌اند با این جریان برخورد کنند.

 20 دفتر و 300 نفر هرمی در یک نوبت دستگیر شدند

 وی افزود: در تهران در یک نوبت 20 دفتر هرمی که از قبل شناسایی شده بودند در یک اقدام ضربتی در مرحله اول 300 نفر از آنها دستگیر شدند که تعدادی از آنها هنوز در بازداشت هستند و برخی با قرار مناسب آزاد شده‌اند.

 محسنی اژه‌ای در مورد اینکه چرا سرپرست دادسرای مربوطه از انجام مصاحبه با خبرنگار خودداری کرده است، گفت: ما در خدمت شما هستیم و مطالب مورد نیازتان را ارایه می‌دهیم و در فاصله زمانی‌ای که به وجود می‌آید می‌توانیم مواردی را کتبی درخواست کنید.

 سخنگوی قوه قضاییه در ادامه، گفت: اجازه دهید اطلاعات با مدیریت بیان شود. همچنان که چند بار دیگر عرض کردم مسئله اطلاع‌رسانی از ناحیه دادستان، رئیس دادگستری و غیره نیست. وقتی فضا باز می‌شود خبرنگارانی هستند که می‌خواهند به داخل مجتمع‌ها بروند و از مردم فیلم و عکس تهیه کنند. ما در این موارد دچار مشکل می‌شویم ولی مصاحبه با یک نفر مشکلی ندارد.

  هرکس در پرونده بیمه متهم باشد رسیدگی خواهد شد

 حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا متهم اصلی پرونده شرکت بیمه ایران در خیابان فاطمی احضار شده و آیا مورد محاکمه قرار خواهد گرفت؟ گفت: این تعبیر اصلی یا غیراصلی از زبان شما مطرح شده است. ما گفته‌ایم هر کس متهم باشد به اتهاماتش رسیدگی خواهد شد. اگر نیاز باشد هر متهمی احضار شود، احضار می‌شود و موضوع رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات قوه قضاییه در حمایت از دانشمندان هسته‌ای اظهار کرد: اینکه باید از دانشمندان هسته‌ای حفاظت شود، کار درستی است. جلسه‌ای در وزارت کشور تشکیل می‌شود که نماینده‌ای از قوه قضاییه نیز در آن حضور دارد، اگر نیاز باشد در شورای عالی امنیت ملی نیز مطرح شود، مطرح می‌شود و قوه قضاییه نیز در آنجا نماینده دارد.

 وی افزود: اما قوه قضاییه وظایف دیگری در خصوص اقداماتی که اخیرا صورت گرفت، برعهده دارد، نخست اقدام کردن علیه کشورهایی که حامی این‌گونه ترورها هستند که در دو مورد اخیر مشخص شد رژیم غاصب صهیونیستی تنها حامی نیست بلکه عامل اصلی به شمار می‌رود. دومین وظیفه، تعقیب و مجازات کردن مجرمان است. پرونده کسانی که مرتبط اصلی با این قضیه بودند در جریان است و امیدواریم اطلاعات تکمیل و پرونده به دادگاه ارسال شود.

  «شورد» احضار شده است

 خبرنگار دیگری در خصوص برگزاری زمان دادگاه سه تبعه آمریکایی و علنی یا غیرعلنی بودن آن سوال کرد و در تکمیل سوالات خود افزود، آیا «سارا شورد» در خصوص این پرونده احضار شده است؟ که سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد: سارا شورد احضار شده است و تاریخ دادگاه نیز همان 17 بهمن ماه است و به تاخیر نیفتاده، مگر اینکه مورد خاصی پیش بیاید. علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه نیز به تشخیص قاضی دادگاه است اما اصل بر علنی بودن مگر اینکه قاضی دادگاه تشخیص دهد.

 داعیه‌داران مبارزه با مواد مخدر از یک قاچاقچی حمایت می‌کنند

 سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اعدام «زهرا بهرامی» واکنش‌هایی را در خارج از کشور به دنبال داشته، گفت: در خصوص احکام اعدام مرتبط با موادمخدر، همه اعدام‌ها الزاما باید در تهران تایید شود و به تایید رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور برسد و این دو شخصیت باید در این رابطه نظر دهند. نکته دیگر هر حکم اعدام از جمله در خصوص موادمخدر باید با حضور وکیل باشد. البته محکوم‌علیه و وکیل مدافع نیز پس از تایید حکم می‌توانند درخواست عفو کنند، یعنی پس از تایید به سرعت برای اجرا نمی‌رود، اجازه اجرا نیز اخذ می‌شود.

 محسنی اژه‌ای یادآور شد: در خصوص این خانم نیز افرادی که اعتراض کردند بدانند که این امر دخالت در امور داخلی ماست و آنها حق دخالت ندارند. تعجب می‌کنیم کسانی که داعیه مبارزه با موادمخدر دارند چطور از یک قاچاقچی حمایت می‌کنند. این فرد به یک جریان قاچاق بین‌المللی وصل بوده و در امر فروش و توزیع کوکائین شرکت داشته است.

 وی ادامه داد: این فرد سه اسم داشته و با پاسپورت جعلی وارد ایران شده و روزی که دستگیر شد در دو مرحله از وی مواد مخدر کشف شد که بخشی از آن، کشف 450 گرم کوکائین است. پرونده این فرد نیز همه مراحل قانونی را طی کرد، وکیل و بستگان وی نیز مطلع بودند. بنابراین اگر کسانی که داعیه مبارزه با این جرم را دارند باید از این موارد حمایت کنند.

  نامه‌ رئیس جمهور پاسخ حقوقی دارد

 خبرنگاری با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار رئیس‌جمهور با رئیس قوه قضاییه و با بیان اینکه از این ملاقات هیچ خبری منتشر نشده سوال کرد که آیا این دیدار مرتبط با مفاسد اقتصادی منتسب به بخشی از دولت بوده است؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: سران سه قوه بسیاری اوقات با هم جلسه دارند و این امر طبیعی است و اگر قرار بود آنچه در این جلسات مطرح می‌شد را بنده بگویم خودشان اعلام می‌کردند.

 سخنگوی دستگاه قضایی تاکید کرد که این دیدار در خصوص موضوعی که مطرح شد، نبوده و در رابطه با موضوعات مختلف کشوری بوده است که این دیدار اختصاص به آن جلسه نیز نداشته و پس از آن نیز جلساتی داشتند.

 خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه درخواست کرد تا در خصوص بخشنامه رئیس قوه قضاییه به زندان‌ها در مورد اعطای مرخصی توضیحاتی را ارائه دهد که وی گفت: این دستورالعمل است و بخشنامه نیست. یکی از مواردی که اصلاح شد این بود که به چه کسانی مرخصی داده شود و چه امتیازاتی در نظر گرفته شود تا یک فرد از مرخصی استفاده کند.

خبرنگار دیگری سوال خود را چنین مطرح کرد که در گزارش دیوان محاسبات به واریز نشدن هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به صندوق ذخیره ارزی اشاره شده،‌ آیا قوه قضاییه تاکنون با این تخلف در دولت برخورد کرده‌اند که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: اگر تخلف باشد خیر، اما اگر جرم باشد رسیدگی می‌شود. اگر در گزارشاتی که سازمان بازرسی کل کشور تهیه می‌کنند تخلفی باشد طبق قانون دستگاه‌های ذیربط باید اقدام کنند؛ اما اگر جرمی مرتکب شده باشند، آن را به قوه قضاییه ارسال می‌کنند و در قوه قضاییه رسیدگی می‌شود.

 خبرنگار دیگری با اشاره به نامه رئیس‌جمهور که در آن از رئیس قوه قضاییه انتقاد شده بود، از سخنگوی دستگاه قضاییه خواست تا موضع این قوه را بیان کند که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: موضع‌گیری قوه قضاییه در مرتبه نخست این است که ما همه باید تلاش کنیم تا انسجام در کشور تقویت شود و مسائلی که مورد نقد و انتقاد است را در داخل جلسات از جمله جلسه سران سه قوه حل کنیم و مسائلی که به عامه مردم ارتباط ندارد را به میان مردم نکشانیم.

 وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادی قانونی و به دست امام راحل پایه‌گذاری شده است و در بازنگری قانون اساسی این نهاد به صورت رسمی مطرح شد. یکی از مواردی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، موارد اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است. اگر اختلاف نظر میان مجلس و شورای نگهبان ایجاد شد در اینجا نظر مجمع تشخیص، نظر نهایی است.

 سخنگوی قوه قضاییه افزود: اما اگر مواردی باشد که جزء سیاست‌های کلی نظام که طبق قانون بر عهده ولی فقیه است باشد در مجمع مطرح می‌شود و در نهایت باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.

 محسنی اژه‌ای خاطر نشان کرد: این موارد از موارد اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان بوده که مجلس به مصوبه خود اصرار و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. دولت اعلام کرده بود که تا لایحه برنامه پنجم را تحویل نگیریم نمی‌توانیم لایحه بودجه را تحویل دهیم. روز شنبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه‌ای تشکیل و تا نماز به طور انجامید و پس از آن جلسه بعدازظهر تا مغرب ادامه یافت و حتی قرار شد جلسه سوم بعد از نماز مغرب ادامه یابد که به حد نصاب نرسید و برگزاری جلسه به شنبه موکول شد.

 وی اضافه کرد:‌ روز شنبه از همه دعوت به عمل آمد و اکثریت حضور داشتند غیر از یکی دو نفر و بعضی‌ها هم که نباید بیایند و نمی‌آیند، در جلسه حضور نداشتند. در جلسه سوم موضوع به صورت مبسوط مورد رسیدگی قرار گرفت از لحاظ منطق مساله و زمانی که برای حدود شش مورد گذاشته شد، وقت مبسوطی بود و مباحث جدی نیز مطرح شد.

 محسنی اژه‌ای گفت: نامه رئیس جمهور پاسخ دارد، پاسخ حقوقی هم دارد و مطالبی که استناد داده شده نیز قابل جواب است اما در این شرایط این مباحث باید در حوزه کاری خود مطرح شود.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو مامور متخلف در حادثه سعادت‌آباد به این جواب که از سرانجام این پرونده اطلاعی ندارم اکتفا کرد. 

 عذرخواهی، پایان کار دو تبعه‌ آلمانی نیست

 خبرنگاری با اشاره به اظهارنظر یکی از مقامات وزارت خارجه درخصوص دو تبعه آلمانی مبنی بر اینکه اگر روزنامه مورد نظر عذرخواهی کند این دو تبعه آزاد خواهند شد، از سخنگوی قوه قضاییه خواستار توضیح شد. محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: تاکید می‌کنم که بنده هیچ وقت نگفته‌ام ابزار جاسوسی همراه آنها بوده است. این افراد به عنوان توریست وارد ایران شدند و اقداماتی را انجام دادند و خودشان نیز قبول دارند که کارشان خلاف قانون بوده است. این‌گونه نیست که با عذرخواهی موضوع حل شود، پرونده باید رسیدگی شده و اگر هر سه عنصر قانونی، مادی و معنوی جرم وجود داشته باشد، پرونده رسیدگی نهایی خواهد شد.

 وی ادامه داد: پرونده این دو تبعه آلمانی هنوز در حال رسیدگی است و اگر جرم‌شان ثابت شود با عذرخواهی تمام نخواهد شد.

 خبرنگاری از سخنگوی قوه قضائیه سوال کرد که آیا پرونده مهدی هاشمی به صورت غیابی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد که وی پاسخ داد: تشخیص این موضوع بر عهده قاضی است. در پاره‌ای از موارد نمی‌توان غیابی رسیدگی کرد و تاکنون قاضی چنین تصمیمی نگرفته است.

  در ترور علی‌محمدی افرادی دیگری باید تحت تعقیب قرار گیرند

 در ادامه محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ آخرین پیگیری‌های پرونده‌ ترور شهید علی‌محمدی گفت: ما مجاز به گفتن چیزی بیشتر از آن‌چه سیستم اطلاعاتی گفته نیستیم. این پرونده در مرحله‌ رسیدگی در دادسرا قرار دارد و سیستم اطلاعاتی درخصوص مسائل اطلاعاتی آن کار می‌کند. افراد دیگری هم هستند که باید تحت تعقیب قرار گیرند.

  پیرموذن باید پاسخگو باشد

 خبرنگاری پرسید در زمان فعالیت در وزارت اطلاعات گفته بودید اگر پیرموذن برگردد متهم است، اخیرا اخباری درباره‌ رایزنی پیرموذن برای بازگشت به کشور منتشر شده است، اگر او برگردد برای رسیدگی به اتهامات او اقدامی می‌شود یا خیر؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: در مورد رایزنی ایشان برای بازگشت اطلاعی ندارم. ایشان در مورد اقدامی که انجام داده‌اند باید مورد سوال قرار گیرند اما نحوه‌ مورد سوال قرار گرفتن و اقدامات بعدی بستگی به این دارد که گاهی فردی اظهار ندامت و پشیمانی می‌کند و گاهی فردی بر اقدام خود مصر است که با هرکدام به نحو خاصی برخورد می‌شود.

 وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم دسترسی به وی در فاصله‌ زمانی میان نشست‌ها، عنوان کرد: تلاشمان را می‌کنیم که دسترسی آسان‌تر شود.

  مقامات اطلاعاتی ادعای «الجزیره» را پیگیری کنند

 سخنگوی قوه‌ قضاییه در پاسخ به این سوال که شبکه‌ الجزیره افشاگری کرده که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد 50 میلیون برای ایجاد یک شبکه‌ رادیویی به یکی از مخالفان دولت بدهد، در صورت صحت این موضوع داشته باشد قوه‌ی قضاییه اقدامی انجام می‌دهد؟ گفت: در این زمینه مقامات اطلاعاتی و غیره باید پی‌گیری کنند.

 کمک به خانواده‌ی زندانیان سیاسی و پاسخ سخنگو

 محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا کمک معیشتی به خانواده‌ی زندانیان سیاسی جرم است یا خیر؟ گفت: وقتی جرم سیاسی تعریف نشده است متهم سیاسی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ چنان‌چه فردی به مجرمی کمک کند در قانون پیش‌بینی شده است. زمانی مجرم را فراری می‌دهد، زمانی او را امیدوار می‌کند و گاهی کار جرم را تسریع می‌کند یا زمانی اقداماتی انجام می‌دهد که مجرم در جرم خود مصرتر می‌شود. اگر این موارد باشد جرم است. اما برحسب این‌که کمک به خانواده‌ مجرم چگونه باشد، به صورت موردی می‌توان نظر داد.

 وی افزود: شما باید این‌گونه سوال کنید که آیا کمک به خانواده‌ یک قاچاقچی مواد مخدر و غیره جرم است یا نه؟ ممکن است خانواده‌ او هیچ تقصیری نداشته باشند و افراد مستمندی باشند اما گاهی کسانی هستند که با این هدف که قاچاقچی روحیه‌اش را در زندان نگه دارد و از مجازات نهراسد به خانواده‌ او کمک می‌کنند.

 سخنگوی قوه‌ قضاییه خاطرنشان کرد: کمک به خانواده‌ یک مجرم در پاره‌ای موارد جرم است و در پاره‌ای موارد ممکن است جرم نباشد.

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستور رهبر کبیر انقلاب در زمانی که این نهاد در قانون اساسی پیش‌بینی نشده بود تشکیل شد و آن‌چنان وجود چنین نهادی مورد نیاز بود که یک اصل قانون اساسی به آن اختصاص یافت اما مباحثی که مطرح کردید باید در جایگاه خود مورد بحث قرار گیرد و از موضع مجمع صحبت شود، نه از موضع سخنگوی قوه‌ی قضاییه.

 حکم  اعدام یک جاسوس صادر شده است

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ متهمان جاسوسی و دلیل کاهش ارایه‌ اخبار آنها از سوی سخنگوی قوه‌ قضاییه گفت: اگر کسی جاسوس باشد به جرمش رسیدگی می‌شود اما مسائل جاسوسی به نحوی است که سیستم اطلاعاتی باید موارد آن را شناسایی کند.

 سخنگوی قوه‌ قضاییه خبر داد: حکم اعدام یک جاسوس که در راستای اهداف رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرد در دادگاه بدوی صادر شده اما هنوز در دیوان عالی کشور تایید نشده است.

 صدور حکم اعدام برای 2 تن از هرمی‌ها

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم اعدام برای فعالان شرکت‌های هرمی اظهار کرد: صدور حکم اعدام در چنین مواردی باید احراز شود. همانطور که گفتم بر اساس قانون اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور برای دو تن از کسانی که در امور سمعی و بصری فعالیت می‌کردند حکم اعدام صادر شده است. اما در سایر موارد بستگی به مصداق آن دارد.

 وی افزود: ماده 1 قانون مبارزه با اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور، اخلال‌گران را تعریف کرده است و ماده 2 بیان می‌کند اگر قصد ضربه زدن به کشور یا علم به اینکه عمل‌شان برای ضربه زدن به نظام است، داشته باشند حکم آنها اعدام و اگر غیر این باشد حبس و جزای نقدی است.

  اگر بداخلاقی کنیم به ضرر همه تمام می‌شود

 وی در پاسخ به این سوال که در فضای سیاسی امروز کشور افراد موارد مختلفی را نسبت به هم مطرح می‌کنند آیا قوه قضاییه در راستای پیشگیری و خاتمه دادن به این فضا اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: بارها تاکید شده است که اول باید اخلاق و قانون را رعایت کنیم به خصوص کسانی که رسانه و تریبون دارند، باید این موارد را رعایت کنند. اگر بداخلاقی کنیم به ضرر همه تمام می‌شود.

  سپاه و وزارت اطلاعات در جرایم رایانه‌ای خوب عمل کرد‌ه‌اند

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمار تخلفات جرایم رایانه‌ای کاهش یافته است یا خیر؟‌ گفت: متاسفانه امروز فضای مجازی تخلفات در بخشی که از داخل و خارج افراد ضد انقلاب مغرض و غافل کارهایی انجام می‌دهند کم نیست.

 وی با تاکید بر اینکه نباید با برخورد قضایی صرف با این موارد انتظار ریشه‌کنی آن را داشته باشیم،‌گفت: سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. جمعی را دستگیر کرده‌اند و دو مورد هم حکم اعدام صادر شده است. بر اساس گزارشی که ما داریم این اقدامات تاثیر داشته ولی اینکه چقدر بازدارنده بوده است باید منتظر بمانیم.

  پاسخ به ایرادات قانون جدید مبارزه با مواد مخدر

 خبرنگاری درباره اشکالات شش ماده از قانون مبارزه با موادمخدر و ارجاع دوباره آن پرسید که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: قانون مبارزه با موادمخدر از زمان لازم‌الاجرا شدن مواد رونگردان را در ردیف موادمخدر به حساب آورده و اکنون این بحث مطرح است که پرونده‌هایی که قبل از لازم‌الاجرا بودن این قانون مطرح بوده‌اند، باید همه به دادگاه انقلاب ارجاع شوند یا دادگا‌ه‌های قبلی صالح به رسیدگی هستند. این اختلاف برداشت بین قضات وجود دارد اگر به جمع‌بندی نهایی برسیم بخشنامه می‌شود که کل پرونده‌ها به دادگاه انقلاب ارسال شود و اگر به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم تفصیر آن را می‌خواهیم.

  اتهام متوجه مهدی هاشمی است

 خبرنگاری پرسید، محمد هاشمی اظهار کرده که مهدی هاشمی جرم اثبات شده‌ای ندارد نظر شما در این رابطه چیست که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: زمانی که اسم افراد برده می‌شود ما در معذوریت قرار می‌گیریم. اگر منظور ایشان این است که حکم صادر و قطعی نشده، کسی هم چنین ادعایی نکرده ولی اگر منظور ایشان اتهام است، اتهام متوجه او است.

  عزم ما برای مقابله با هر نوع فسادی جزم است

 خبرنگار دیگری سوال کرد دیروز سرپرست جدید دادسرای جرایم امور اقتصادی معرفی شد و در آن جلسه عنوان کردند که در 10 ماهه اول سال جاری 90 حکم قطعی در مورد مفسدان اقتصادی صادر شده است از طرفی دادستان اظهار کرده که قوه قضائیه دیرگیر ولی شیرگیر است، از طرفی فضای افکار عمومی این است که قوه قضاییه دانه درشت‌ها را دستگیر نمی‌کند آیا در 90 نفری که حکم قطعی برای‌شان صادر شده، دانه درشت هم وجود دارد یا خیر؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: رئیس قوه قضاییه گفته من هم عرض می‌کنم عزم ما برای مقابله با هر نوع مفاسدی جزم است اما اینکه ما همه ابزار، امکانات و تجهیزات لازم را داریم که در عرض واحد با همه برخورد قوی و در حد انتظار مردم داشته باشیم این‌طور نیست. واقعا ممکن است این انتقاد وارد باشد. تغییر و تحول‌ها هم برای این است که مبارزه جدی‌تری صورت گیرد.

  باید اقدامات ایجابی، اطلاعاتی و فرهنگی در کنار هم باشند

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره رشد عرضی و عمقی گروه‌های انحرافی و وابسته به وهابیت در دانشگاه‌ها گفت: این قضاوت که فعالیت این گروه‌ها عمقی و عرضی زیادتر شده را نمی‌دانم. آنچه دستگاه‌های رصد کننده گزارش می‌دهند این را به ما نمی‌گوید که حداقل از نظر عرضی فعالیت این گروه‌ها افزایش یافته باشد به نظر ما نسبت به گذشته کمتر شده ولی الان هم زیاد است.

 اژه‌ای با تاکید بر کافی نبودن برخورد قضایی در این موارد گفت: اگر برخورد سلبی و ایجابی، اطلاعاتی و انتظامی و کار فرهنگی در کنار کار قضایی صورت نگیرد، به سرانجام نهایی نمی‌رسد. باید اقدامات ایجابی، اطلاعاتی و فرهنگی را در کنار هم داشته باشیم.

 وی در ادامه گفت: وزارت اطلاعات یک شبکه را در همین زمینه کشف کرد که پرونده آن به دادگاه رفت. اگر هماهنگی بین دستگاه‌ها به همین سرعت و بهتر و بیشتر جلو رود، تاثیر بسزایی خواهد داشت. در اهواز هم فردی که اتهاماتی از این قبیل داشت به اعدام محکوم و حکم او قطعی و اجرا شد.

 خبرنگاری پرسید شما فرمودید عزم‌تان برای مبارزه با مفسدان جزم است، اما در برخی موارد نمی‌توانید اقدامی انجام دهید آیا منظورتان نداشتن تجهیزات است یا اعمال نفوذ، که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: منظورم اعمال نفوذ نبود، منظورم کمک‌های نیروی انسانی و سایر دستگاه‌ها و داشتن قاضی کافی، کیفی و تخصصی بود.

کد خبر 127142
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز