دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در نخستین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در زمان ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی که پس از 411 روز، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رو در روی خبرنگاران قضایی قرار گرفت و به سوالات آنان پاسخ داد.

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه

  به گزارش ایسنا، نخستین سوال این نشست خبری در خصوص پرونده سکینه محمدی آشتیانی بود که از سخنگوی دستگاه قضایی توضیحات بیشتر در خصوص اینکه این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد، خواسته شد و خبرنگار مربوطه مطرح کرد که رییس‌جمهور در رابطه با این پرونده اظهار کرده که اصلا بحث سنگسار مطرح نبوده است؟

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه قاضی در صدور حکم مستقل است، اظهار کرد: ما به هیچ وجه نسبت به قوانین اسلامی و ارزش‌های الهی که با جوسازی و فشارکسانی که امروز ناقضین حقوق بشر در رتبه اول هستند و می‌خواهند که ما قانون را اجرا نکنیم، کوتاه نمی‌آییم.

 در مورد سکینه محمدی آشتیانی حکم سنگسار صادر شده

 وی تصریح کرد: در شرع مقدس اسلام راه اثبات زنای محصنه بسیار سخت است یا باید چهار بار شخص متهم با میل خود در چهار جلسه مختلف اقرار کند که مرتکب این گناه شده است که این مورد بسیار نادر است یا اینکه چهار شاهد عادل در یک جلسه حضور یابند و به آن کیفیتی که شما اطلاع دارید شهادت دهند. آیا این امر شدنی است؟ البته علم قاضی را نیز داریم. در مورد خانم سکینه محمدی آشتیانی چنین حکمی صادر شده؛ اما باید مراحل خود را طی کند. اتهام مقدم بر حد این خانم، اتهام قصاص او است زیرا قصاص حق‌الناس است. این پرونده باید مراحل خود را طی کند و باز هم تاکید می‌کنم که مقدم بر حد، قصاص است.

 دومین سوال این نشست خبری اینگونه مطرح شد که چرا ارتباط قوه قضائیه با اهالی رسانه محدود شده است که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: این ارتباط محدود نشده است. قوه قضائیه در طول مدتی که گذشت سخنگو نداشت و من بخشی از علل آن را در ابتدای نشست مطرح کردم و امیدوارم با وجود تعیین سخنگو و همکاری همه‌ی شما بتوانیم ارتباط بیشتری با اهالی رسانه داشته باشیم.

 خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که چرا در مواردی که هیات نظارت بر مطبوعات به توقیف یا لغو امتیاز روزنامه‌ای نظر می‌دهد، در دادگاه رای‌ خلاف این موضوع صادر می‌شود، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت: بدیهی است که این موضوع اختلاف برداشت از قانون نیست. ممکن است تشخیص هیات نظارت در خصوص موردی، وقوع جرم یا خلافی باشد و پرونده به دادگاه ارسال شود. دادگاه پرونده را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و ممکن است دادگاه به این نتیجه نرسد که مجرم است، بالاتر از این موضوع ممکن است دادسرا در خصوص پرونده‌ای قرار مجرمیت صادر کند و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال کند؛ اما دادگاه به آن نتیجه‌ای که دادسرا به آن رسیده،‌ نرسد.

 موضوع تریلرهای هوو را به یکی از معاونانم ارجاع دادم

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که به وقوع چند حادثه توسط تریلرهای هوو اشاره کرد و در مورد لزوم ورود مدعی‌العموم سوال کرد، گفت: تعدادی تریلر هوو وارد شد و به دلیل عیوب فنی تصادفاتی اتفاق افتاده است. به لحاظ اهمیت دادستان کل و سازمان تعزیرات به موضوع ورود کردند. اینجانب نیز وقتی مطلع شدم موضوع را به یکی از معاونان خود برای پیگیری ارجاع دادم. در سازمان تعزیرات نیز پرونده‌ای تشکیل شده است.

 وی ادامه داد: در سازمان تعزیرات بیش از 270 حکم قطعی صادر شده و برای حدود 100 مورد از ماشین‌ها دستور رفع عیب داده شده است.

 مقام معظم رهبری موضوع یکی از محکومان حوادث پس از انتخابات را به رییس قوه قضاییه محول کردند

 خبرنگار دیگری به نامه حمزه کرمی از متهمان حوادث پس از انتخابات به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: گویا ایشان نیز موضوع را برای مقام معظم رهبری مطرح کرده و ایشان نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده است که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: بعضی از مسائل از کانال‌های مختلف رسمی،‌ غیررسمی، مردمی و ... به مقام معظم رهبری اطلاع و گزارش داده می‌شود که یکی همین مورد بود و ایشان موضوع را به ریاست قوه قضائیه محول کرده بودند که با جدیت پیگیری شود و رییس قوه قضائیه نیز به اینجانب محول کرد و من وقت زیادی برای آن گذاشتم.

 سخنگوی قوه قضائیه افزود: با کسانی که از ایشان تحقیق کرده بودند از جمله قاضی، بازپرس، خود شخص و بعضی از اعضای خانواده حدود 50 ساعت وقت گذاشتم که اگر کم نگفته باشم زیاد نگفتم. موضوع را به ریاست قوه قضائیه گزارش کردم و علی‌القاعده حتما ایشان گزارش یا خلاصه‌ای از آن را برای مقام معظم رهبری فرستاده یا می‌فرستند.

 تلاش صاحبان ثروت و قدرت برای اعمال نفوذ مهم نیست

 از سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اعمال نفوذ صاحبان ثروت و قدرت در دستگاه قضایی سوال شد که وی پاسخ داد: صاحبان ثروت و قدرت نه تنها در این دستگاه، بلکه سعی می‌کنند در سایر دستگاه‌ها نیز نفوذ یابند و ممکن است در خصوص قوای دیگر نیز تلاش کنند، مهم این است که چقدر موفق می‌شوند، اینکه تلاش می‌شود مهم نیست؛ مهم این است که ما چقدر برای شناسایی منفذ تلاش می‌کنیم.

 وی به افزایش نظارت در این زمینه تاکید کرد و خطاب به مردم گفت که اگر با مواردی برخورد می‌کنند و در جریان برخی موارد قرار می‌گیرند به مراجع مربوطه اطلاع دهند.

در پرونده کهریزک از 12 متهم یک نفر تبرئه و بقیه محکوم شدند

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به مسجل شدن دست داشتن برخی از عوامل قضایی و انتظامی در پرونده کهریزک، چرا هنوز این افراد بر سر کار هستند؟ گفت: اتفاق کهریزک را همه تقبیح کردند. این از نکات مثبت حکومت است که اگر خلافی را مشاهده کنند با آن برخورد می‌کنند. در این موضوع نیز برخورد شد، محاکمه نیز صورت گرفت، در خصوص پرونده کهریزک از 12 متهم یک نفر تبرئه و بقیه محکوم شدند، دو نفر نیز به قصاص محکوم شدند، اکنون پرونده در مرحله نهایی تبادل لوایح است. اکثریت، لوایح را تحویل دادند و پس از تحویل، پرونده برای تجدیدنظر به دیوان عالی کشور می‌رود.

 اگر انتقال کارمندان اجباری شود می‌توانند به دیوان عدالت مراجعه کنند

 خبرنگار دیگری به طرح انتقال کارمندان از تهران اشاره کرد و گفت که تعدادی از کارمندان به این انتقال اجباری انتقاد دارند و محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: اکنون دولت اعلام کرده که اجباری نیست، اگر چنانچه اجباری کردند و برخی نسبت به این موضوع اعتراض داشتند می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

شکایت چند اصلاح طلب از یک مسئول

 در ادامه خبرنگاری با طرح این سوال که چند تن از اصلاح‌طلبان علیه یکی از مسئولان شکایتی را به قوه قضائیه تقدیم کرده‌اند، خواستار توضیح سخنگوی این دستگاه در خصوص اینکه این پرونده در چه مرحله‌ای است؟ شد که محسنی اژه‌ای گفت:‌ بنای قوه قضائیه بر این است که هر شکایت در چارچوب قانون را، در چارچوب قانون رسیدگی کند. ملاک باید این باشد که شکایت در چارچوب قانون باشد. هر شکایتی که در چارچوب قانون باشد دستگاه قضایی رسیدگی می‌کند.

 اژه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه اینگونه طرح سوال‌ها واضح نیست، گفت: حال اگر سوال این باشد که اگر فردی علیه این نظام یا کشور یا ارزش‌های اسلامی فعالیتی کرده و اکنون در خارج از کشور است و توسط وکیل در داخل کشور طرح شکایت می‌کند، آیا این شکایت‌ها قابل پیگیری است که در صورت طرح این سوال، سوال قابل تاملی است که اگر در ادامه این نشست سوال شود جواب خواهم داد.

 آزادی کلویتد ریس و سارا شورد

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که خواستار توضیحات بیشتر درباره سازوکار آزادی دو تبعه فرانسوی و آمریکایی (کلوتید ریس و سارا شورد) با سپردن وثیقه شده بود، گفت: اینگونه نیست که اگر فردی از زندان آزاد شد الزاما ممنوع‌الخروج باشد. اگر قاضی او را ممنوع‌الخروج کرده باشد نمی‌تواند از کشور خارج شود و اگر ممنوع‌الخروج نباشد می‌تواند از کشور خارج شود. در خصوص میزان وثیقه تعیین شده نیز قاضی تصمیم‌گیرنده است.

  توهین به مسئول و غیرمسئول جرم است

 خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات دادستان تهران مبنی بر اینکه توهین به مقام معظم رهبری، سران قوا و رییس مجلس خبرگان رهبری جرم است، خواستار توضیح شد که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: توهین چه به مسئول و چه به غیرمسئول جرم است. ماده 308 قانون مجازات اسلامی توهین را جرم دانسته و برایش مجازات تعیین کرده است. ماده 309 قانون مجازات اسلامی نیز به توهین به مسئولان بر حسب مسئولیت‌شان اشاره دارد. اگر کسی به مقام مسئول بر حسب مسئولیتش توهین کند، این موضوع قابل پیگیری است.

 دادگاه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین را منحل کرد

 خبرنگار دیگری از صحت خبر انحلال پروانه حزب مشارکت سوال کرد که وی گفت: ماده 16 قانون احزاب بندهای مختلفی دارد. اگر حزب، گروه یا جمعیتی یکی از جرایم مندرج در آن را مرتکب شود طبق ماده 17 کمیسیون احزاب که نمایندگانی از سه قوه در آن حضور دارند، اقدام می‌شود. کمیسیون ماده 10 احزاب نسبت به حزب مشارکت و سازمان مجاهدین اقدام کرد و پروانه این دو جریان را متوقف و از دادگاه تقاضای انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین را کرد و دادگاه این دو حزب را منحل کرد و این دو حزب حق فعالیت ندارند.

 در ادامه خبرنگاری با طرح این سوال که آیا این امر با حضور هیات منصفه بوده، از سخنگوی دستگاه قضایی خواستار توضیح شد که وی گفت: هیات منصفه در قانون مطبوعات سال 64 پیش‌بینی شده اما تاکنون جرایم سیاسی در قانون تعریف نشده بنابراین ضرورتی برای حضور هیات منصفه نبوده است.

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص سرانجام لایحه جرم سیاسی اظهار کرد: هنوز این موضوع به مرحله قانون نرسیده است.

 هنوز کسی در ارتباط با انفجار مهاباد دستگیر نشده که در اختیار قوه قضائیه قرار گیرد

 در ادامه این نشست خبرنگاری در خصوص اقدام دستگاه قضایی درباره حادثه مهاباد سوال کرد و به اظهارات نماینده مهاباد مبنی بر اینکه سرشاخه‌های داخلی بمبگذاری مهاباد شناسایی شده‌اند اشاره کرد که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: در این خصوص اقدامی را سپاه انجام داده است که اینجانب از جزئیات آن اطلاع دقیق ندارم. از سوی نیروهای انتظامی و اطلاعاتی نیز تعقیب شده‌اند و هنوز کسی دستگیر نشده که در اختیار قوه قضائیه قرار گیرد و اگر این کار انجام شود و در اختیار قوه قضائیه قرار گیرد خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی می‌شود.

  در ادامه‌ی نشست خبری، محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار مأوی مبنی بر چگونگی ارتباط سخنگو با نشریات داخلی قوه‌ی قضاییه اظهار کرد: سیاست کلی قوه‌ی قضاییه بر اطلاع‌رسانی است و دستورالعمل جامع اطلاع‌رسانی تکمیل و تصویب شده است.

 وی افزود: بخشی از اطلاع‌رسانی قوه از ناحیه‌ی سخنگو انجام می‌شود اما این اطلاع‌رسانی از کانال‌های مختلف دیگری هم می‌تواند صورت بگیرد.

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ی پرونده‌های موقوفه‌خواری و این‌که آیا خلأ قانونی برای رسیدگی به این پرونده‌ها وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: در دوره‌های مختلف شعباتی برای رسیدگی تخصصی و جامع به این پرونده‌ها وجود داشته است.

 وی خاطرنشان کرد: در دستگاه قضایی از نظر قانونی خلأیی وجود ندارد اما خلأیی در خود سازمان اوقاف وجود دارد و خودشان باید کمک بیشتری در این زمینه بکنند. مثلا بسیاری از اسناد وقف در زمان وقف شدن ثبت نشده است. برخی موارد اسناد وجود دارد که به دلیل مرور زمان خوانا نیست اما مشکل قانونی چندانی در این زمینه وجود ندارد.

 اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که دادستان تهران مهدی هاشمی را احضار کرد اما وی هنوز برنگشته است، آیا اینترپل در این زمینه اقدامی انجام خواهد داد یا خیر؟ گفت: مهدی هاشمی برنگشته اما اگر برگردد حتما به اتهامشان رسیدگی می‌شود.

  اگر مهدی هاشمی در زمان منطقی برنگشت می‌توان غیابا به اتهامش رسیدگی کرد

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه درباره‌ی چگونگی اقدام از طریق اینترپل در این زمینه خاطرنشان کرد: برای تعقیب متهمان از طریق اینترپل ساز و کار مشخصی وجود دارد. اگر مهدی هاشمی در مدت زمان منطقی و معقولی برنگشت می‌توانند غیابا اقدام کنند.

 پرونده فساد اقتصادی یکی از مقامات

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی پرونده‌ی مفاسد اقتصادی یکی از مقامات گفت: در رابطه با این پرونده از متهمان زیادی تحقیق شده، بسیاری احضار شدند، برخی بازداشت شدند و در مورد 60 نفر قرار مجرمیت صادر شده و شاید برای برخی کیفرخواست صادر شده باشد.

 اژه‌ای افزود: هرکسی که در مقام اتهام در چارچوب قانون قرار می‌گیرد باید پاسخگو باشد و هر موقعیت و مسوولیتی که داشته باشد باز هم اگر اتهامات طبق قانون متوجه او باشد باید پاسخ دهد.

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ی نظارت دادستانی کل کشور بر برخی شرکت‌ها مانند همراه اول که خدمات کاملی ارایه نمی‌کنند، اظهار کرد: اگر منظور شما این است که دادستانی ابتدا به ساکن بر این شرکت‌ها و کارخانجات نظارت دارد این‌طور نیست. دادستانی کل کشور نظارت مستقیمی بر این شرکت‌ها ندارد اما چنان‌چه تعدادی شرکت اقداماتی داشته باشند که به حقوق عامه خدشه وارد کند و گزارش آن از طریق مقامات رسمی یا مردم به دادستانی کل کشور وارد شود در مورد آن اقدام خواهیم کرد.

  هیچ زندان و بازداشتگاهی که بدون نظارت سازمان زندان‌ها باشد نداریم

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا برخی بندها و زندان‌ها مستقیما زیر نظر قوه‌ی قضاییه نیست مثلا بند 209 اوین یا کهریزک با واسطه زیر نظر قوه‌ی قضاییه است، گفت: ما الان هیچ زندان و بازداشتگاهی که بدون نظارت سازمان زندان‌ها باشد نداریم. این‌که برخی زندانیان در بند متهم امنیتی نگهداری می‌شوند به معنای عدم نظارت سازمان زندان‌ها نیست.

  وزارت اطلاعات می‌تواند در هر زندان امنیتی یک دفتر اطلاعاتی داشته باشد

 اژه‌ای افزود: طبق قانون، وزارت اطلاعات می‌تواند در هر زندان امنیتی یک دفتر اطلاعاتی داشته باشد. بند 209 و 125 زندان اوین هم زیر نظر سازمان زندان‌هاست اما مراجع امنیتی بر آن نظارت دارند.

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید سازمان میراث فرهنگی به 2300 تور گردشگری مجوز داده اما در برخی از این تورها شئونات اسلامی رعایت نمی‌شود، آیا دادستانی کل اقدامی در این زمینه انجام خواهد داد؟ گفت: هرکسی که احیانا جرم مشهودی انجام دهد اگر در کوچه و خیابان باشد برخورد با جرم مشهود وظیفه‌ی نیروی انتظامی است، اگر غیرمشهود باشد چنان‌چه از مراجع رسمی گزارشی واصل شود اقدام خواهیم کرد. در زمینه‌ای که شما اشاره کردید تا کنون هیچ مرجع رسمی به ما گزارش نداده است.

 وی در پاسخ به اظهارات خبرنگار‌ی مبنی بر محدودیت اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی، عنوان کرد: این بخشنامه چیز جدیدی نیست و به معنی منع مصاحبه، خبررسانی و محدود کردن هم نیست بلکه مساله ساماندهی اطلاع‌رسانی است.

  پرونده‌ سه قاضی مرتبط با پرونده کهریزک در مرحله‌ رسیدگی مقدماتی است

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به بخش دیگر سوال این خبرنگار درباره‌ی اتهام سه قاضی تعلیق شده در پرونده‌ی کهریزک اظهار کرد: اگر قاضی در مظان اتهام قرار بگیرد لازم نیست اتهام او حتما ثابت شود و بعد تعلیق شود. تازمانی که قاضی در سمت قضاوت هست نمی‌توان به اتهام او رسیدگی کرد. اگر دادسرای انتظامی قضات در مورد یک قاضی تشخیص داد اتهاماتی متوجه اوست از دادگاه عالی انتظامی قضات خواهش می‌کند که آن قاضی را تعلیق کند تا به اتهامات او رسیدگی شود. در مورد این سه نفر هم همین مرحله صورت گرفته است. دادگاه عالی انتظامی قضات، اتهام اینها را متوجه دانسته، نه ثابت.

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه خاطرنشان کرد: پرونده‌ی سه قاضی تعلیق شده در مرحله‌ی رسیدگی مقدماتی و تحقیقات قرار دارد و اتهاماتی که به آنها تفهیم شده در حال حاضر قابل بیان نیست.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از محکومان حوادث پس از انتخابات در زندان آن‌قدر آزاد هستند که سلسله مقالاتی را می‌نویسند و آیا در این زمینه اقدامی صورت نمی‌گیرد؟ گفت: بخشی از فرمایش شما درست است. برخی از کسانی که به خاطر اتهامی محکوم شده‌اند در راستای همان اتهام یا اتهام مشابه در زندان اقداماتی دارند. من نیز شخصا و نه به عنوان دادستان کل به این مساله نقد دارم.

 اژه‌ای خاطرنشان کرد: ما این موضوع را دنبال هم می‌کنیم و از دادستان تهران و رییس سازمان زندان‌ها هم خواسته‌ایم. بخشی از این کار حق یک زندانی است ولی خاطره‌نویسی طبق ضوابط سازمان زندان‌ها بدون امضای سازمان امکان خروج از زندان ندارد حتی اگر جرم نباشد. قانون برای مکاتبه از داخل زندان به بیرون مقرراتی دارد.

  رد نمی‌کنم که مواد مخدر داخل زندان‌ها وجود دارد

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه در پاسخ به بخش دیگری از سوال این خبرنگار درباره‌ی وجود مواد مخدر در زندان‌ها عنوان کرد: رد نمی‌کنم که مواد مخدر داخل زندان‌ها وجود دارد. من از روزهای اول که دادستان کل کشور شدم نامه‌ای به رییس سازمان زندان‌ها نوشتم و گفتم حتی اگر نیاز به هزینه‌ی بالایی داشته باشد نباید اجازه دهیم مواد داخل زندان برود. البته الان اقداماتی انجام شده، دستگاهی خریداری شده تا بتوانند از طریق آن کنترل بیشتری انجام دهند.

  دادستانی کل کشور وارد حمایت‌های دولت از مطبوعات نمی‌شود

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید آیا قوه‌ی قضاییه به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند مباحث مربوط به نحوه‌ی حمایت‌های دولتی از مطبوعات را مثلا در زمینه‌ی تخصیص یارانه‌ی دولتی به مطبوعات یا آگهی دولتی را دنبال کند؟ گفت: در این حدی که شما فرمودید نه. دادستانی کل کشور وارد حمایت‌های دولت از مطبوعات نمی‌شود.

  دستگاه قضایی هرجا بتواند در زمینه‌ هدفمندی یارانه‌ها وارد می‌شود

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی اقدامات قوه‌ی قضاییه در زمینه‌ی هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها عزم کشور و همه‌ی افراد را می‌طلبد و به همکاری مردم نیاز دارد. در این راستا دستگاه قضایی هرجا بتواند و بخواهد وارد می‌شود. اگر مواردی باشد که قابل پیش‌بینی باشد و مسائلی به بار بیاید با نیروی انتظامی همکاری می‌کند ولی انشاءالله با عزم کلی مسوولان و با همکاری مردم مشکلی پیش نیاید.

 کجای دنیا زندانیان مانند زندانیان ما تا این حد آزادی دارند؟

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سوال دوم این خبرنگار مبنی بر عدم اعطای مرخصی به برخی از زندانیان حوادث پس از انتخابات، اظهار کرد: ماده 231 آیین‌نامه سازمان زندان‌ها نحوه‌ی ملاقات، محل نگهداری و ترتیب ملاقات را بر عهده‌ی سازمان زندان‌ها گذاشته است. به‌علاوه کجای دنیا این آزادی را که برای زندانی ما در زمینه‌ مرخصی، ملاقات، نامه‌نگاری و غیره وجود دارد سراغ دارید؟

 وی ادامه داد: می‌توانید این‌طور سوال کنید که این مرخصی بر اساس کدام قانون است؟ شما بر اساس کدام قانون به زندانی امنیتی و غیرامنیتی مرخصی می‌دهید و بر اساس کدام قانون به افرادی که در زندان هستند تلفن مستقیم و کارت می‌دهید؟

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه ادامه داد: در مورد افرادی که محکوم نشده‌اند طبیعی است که قاضی نظر دارد و اگر امنیتی باشند سیستم امنیتی و اطلاعاتی ممکن است نظر داشته باشد و اگر نظری نداشته باشد نظر دادستان ملاک خواهد بود. اگر کسی مرتکب جرم شد و از اقدام خود پشیمان شد و در مقام جبران خطای خود برآمد و همکاری کرد، قانون برای او فرق قائل است.

 اژه‌ای خاطرنشان کرد: اگر افراد کم‌کاری کنند، در زمان صدور حکم، ملاقات و مرخصی به آنها این موضوع تاثیرگذار است.

 اگر شرایط توبه برای سران فتنه پیش نیاید باید مجازات شوند

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی محاکمه‌ سران فتنه و کمک‌های خارجی یک میلیارد دلاری به آنان گفت: برخی افرادی که امروز به سران فتنه از آنها تعبیر می‌شود ظلم بزرگی به مردم کردند و خدمت والایی به دشمنان قسم‌خورده‌ی ما کردند. اگر متنبه نشوند و از موضع خود برنگردند بر اساس آن‌چه قانون می‌گوید و خواسته‌ی مردم است نمی‌توان از کنار این افراد، بی‌مسئولیت رد شد.

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه خاطرنشان کرد: اگر این افراد زیان بزرگی که انجام داده‌اند جبران کنند بحث دیگری است. پرونده‌ی این افراد رسیدگی شده و در حال تکمیل است و اگر شرایط توبه پیش نیاید باید مجازات شوند.

  کمک‌های خارجی به سران فتنه باید در محکمه ثابت شود

 محسنی اژه‌ای درباره‌ی کمک‌های خارجی به سران فتنه گفت: این کمک‌های خارجی موردی بوده است اما این موضوع باید در محکمه ثابت شود و مستند باشد.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که با اشاره به سخنان آیت‌الله نمازی دادستان پیشین کل کشور این سوال را مطرح کرد که چه عواملی مانع از محاکمه‌ افراد ذی‌نفوذی که متهم به مفاسد اقتصادی هستند، می‌شود؟ گفت: ما نمی‌توانیم در مقابل اظهارنظر هرکس، اظهارنظر کنیم. قوه‌ی قضاییه مصمم است کسانی که علیه‌شان مطالبی مطرح یا شکایتی طرح می‌شود که در چاچوب قانون است بدون تفاوت بین افراد مسوول و غیرمسوول، پرونده را بررسی کند. ممکن است کسی بخواهد اعمال نفوذ کند ولی باید همه کمک کنیم و تلاش کنیم که انشاءالله اعمال نفوذی صورت نگیرد.

 پرونده دو تبعه آمریکایی در حال رسیدگی است

 سخنگوی قوه‌ی قضاییه در پاسخ به سوالی درباره‌ی وضعیت دو متهم آمریکایی و این‌که رییس‌جمهور در نیویورک اعلام کرده است که دوست دارد آنان آزاد شوند، گفت: پرونده‌ی اینها در حال رسیدگی است.

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی پرونده‌ دانشگاه آزاد گفت: مدت‌ها قبل از طرف متولیان دانشگاه آزاد دادخواستی به دادگستری داده شد که جلوی مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شود. شعبه‌ی ذی‌ربط این کار را کرد و دستور توقف اجرا را صادر کرد. با اعمال ماده 18 جلوی آن کار گرفته شد.

  درباره موضوع وقف دانشگاه آزاد گزارشی خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد

 وی ادامه داد: مطلبی که پیش آمد این بود که مقام معظم رهبری دستور دادند این مساله به عنوان یک امر قضایی، نه کار حقوقی و فقهی رسیدگی شود که آیا وقف درست بوده یا نبوده، که در این زمینه گزارشی تهیه و به مقام معظم رهبری ارایه شد و تا جایی که خبر دارم نتیجه این بوده که این وقف درست نبوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه بنده اعتقاد راسخی به اطلاع رسانی به موقع، صحیح، و از طریق رسمی دارم، افزود: اگر این کار هرچه سریعتر و گسترده‌تر باشد به نفع مردم، نظام، حکومت و اصحاب جراید و رسانه‌هاست.

 محسنی اژه‌ای خطاب به اهالی رسانه گفت: خود شما اگر چنانچه بتوانید با یک مقام رسمی با سهولت در تماس باشید و اطلاعات را از یک مقام رسمی بگیرید آسانتر است تا اینکه با زحمت فراوان خبری را از این طرف و آن طرف کسب کنید و به صحت آن اطمینان نداشته باشید.

 اگر اطلاع رسانی به موقع داشته باشیم باب شایعات گرفته می‌شود

 وی با بیان اینکه اگر اطلاع رسانی درست وبه موقع داشته باشیم باب شایعات و خبرهای ناصحیح گرفته می‌شود، گفت: با این اقدام مردم امیدوارتر می‌شوند و اعتماد بیشتری به اصحاب رسانه می‌کنند.

 مدافع این بودم که قوه قضاییه سخنگو داشته باشد

 محسنی اژه‌ای در مورد انتخاب شدنش به عنوان سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: شاید یکی از جهاتی که آیت‌الله لاریجانی بنده را انتخاب کرده‌اند این است که می‌دیدند بنده در جلسات مختلف مدافع این بودم که قوه قضاییه سخنگو داشته باشد و اطلاع رسانی به موقع صورت گیرد.

 وی در ادامه با اشاره به مسائل مختلفی که از سال قبل (حداقل از شهریورماه) در دستور کار رییس جدید قوه قضاییه بود عنوان کرد: یکی از این مسائل نحوه ارتباط با مردم، رسانه و مشاور حقوقی قضایی بیشتر برای مردم و تسهیل در این امر بود.

 وی ادامه داد: با مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفت مشخص شد دستورالعملی وجود دارد اما لازم بود که در این دستورالعمل بازنگری شود. این بازنگری مدتی کار برد و از کارشناسان مختلف از داخل و خارج سازمان استفاده شد و دستورالعمل جامع اطلاع رسانی تهیه و تصویب شد و این دستورالعمل مبنای اطلاع رسانی قرار گرفت. همچنین مرکز مشاوره‌ای تقویت شد و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد ثمره آن باشیم.

 محسنی اژه‌ای با اشاره به سیاست جرم زدایی در قوه قضاییه گفت: جرم‌زدایی در دوره آیت‌الله شاهرودی در دستور کار بود که کار درستی بود و باید پیگیری و دنبال می‌شد اما به نظر می‌رسید اقداماتی که در راستای جرم زدایی و کم کردن جرم، حبس و زندان انجام شده بود، به میزان کفایت صورت نگرفته و به همین دلیل معاونت مستقلی برای پیشگیری از وقوع جرم در نظر گرفته شد.

 وی ادامه داد: این وظیفه پیش از آن به دادستانی کل کشور واگذار شده بود. بنده پیشنهاد دادم این وظیفه باید از جایگاه بالاتری برخوردار شود به همین دلیل ساختار و تشکیلاتی جدیدی تشکیل شد و دستورالعمل و ضوابطی که نیاز به قانون ندارد، ایجاد شده است.

 وی ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم کار خود را آغاز کرده و در حال برنامه‌ریزی با قوا وسایر دستگاه‌هاست و امیدواریم در جهت جرم‌زدایی اقدامات موثری را صورت دهد.

 پیشگیری از جرم فراقوه‌ای است

 سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه اگر چه اصل 156 قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم را وظیفه قوه قضاییه دانسته اما این موضوع امری فراقوه‌ای است، افزود: حتما باید قوای دیگر به خصوص قوه مجریه کمک کند تا پیشگیری از وقوع جرم به معنای کامل آن انجام شود.

 محسنی اژه‌ای در ادامه یکی از مسائلی را که مورد اختلاف بوده و بخشی از آن مغفول مانده را اصل 161 قانون اساسی دانست و گفت: براساس اصل 161 قانون اساسی یکی از وظایف دیوان عالی کشور نظارت بر محاکم و نظارت بر اجرای صحیح قوانین است.

 وی توضیح داد: بحث اختلافی این بود که نظارت دیوان عالی کشور به نقض و ابرام احکام محدود است یا اینکه نظارت آن بیش از این باید باشد. یک نظر مطرح این بود که پرونده‌های زیادی در طول سال وجود دارد که تعداد کمی از آنها به دیوان عالی کشور وارد می‌شود. بررسی این موضوع وقت زیادی را در سال گذشته گرفت و هم از لحاظ حقوقی و هم تعداد قابل توجهی از قضات عالی دیوان کشور در این کار مورد استفاده قرار گرفتند و بحث حقوقی آن کامل شد و دستورالعملی بر مبنای آن نوشته و ابلاغ شد.

 وی با اشاره به ایجاد معاونتی در راستای نظارت بر محاکم در خود دیوان عالی کشور اظهار کرد: این اقدام قدم موثری برای نظارت بر همه احکام صادره است.

 سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: یکی از گلایه‌های مردم این بود که چرا پرونده‌ها بین دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی رفت‌وآمد زیادی می‌کند. اگر این نظارت به خوبی صورت گیرد از رفت‌وآمدها و اطاله دادرسی کاسته می‌شود و به نفع مردم خواهد بود.

 محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه با توجه به ماموریتی که بر عهده دستگاه قضایی است و با توجه به قوانین جدیدی که در مجلس یا مجمع تصویب و ابلاغ می‌شود، نیاز شدیدی به قاضی مجرب ،آموزش دیده ، شجاع و مستقل داشتیم، اظهار کرد: در بررسی که در ماه‌های اول ریاست جدید قوه قضاییه انجام شد ملاحظه شد آمار چند میلیونی ورودی پرونده با این تعداد قاضی کفایت نمی‌کند. در این راستا نیز در جهت چگونگی جذب افراد برای قضاوت چه از حوزه و چه از دانشگاه و در جهت ارتقای آموزش آنها در بدو ورود و زمان کار ضوابط و مقررات بازبینی شد. ضعف‌ها برطرف شد و حتی در جذب قاضی اقدام شد.

 وی با اشاره به اینکه آزمون تصدی امر قضا ظرف چند روز آینده انجام می‌شود، از استقبال بیش از 19 هزار از افراد دانشگاهی در آن خبر داد و گفت: امیدواریم این اقدام قدم خوبی برای جذب قضات با کیفیت باشد.

 وی درباره تشکیل شوراهای حل اختلاف و هدف از این اقدام توضیح داد: برای جرم‌زدایی،‌کوتاه کردن فرآیند دادرسی و اینکه مردم بتوانند مشارکت بیشتری در حل و فصل امور داشته باشند و نخواهیم همه مرافعات کوچک و بزرگ به دستگاه قضایی وارد شود، شوراهای حل اختلاف به وجود آمد و این موضوع در مجلس تصویب و ابلاغ شد که آیت‌الله شاهرودی در دوره قبل به این موضوع اهتمام داشتند.

 قانون شورای حل اختلاف موقت و پنج ساله است

 وی ادامه داد: قانون شورای حل اختلاف موقت و پنج ساله است و کمتر از دو سال از زمان آن باقی مانده است و نیاز وجود داشت که در این زمینه بازنگری و ارزیابی صورت گیرد تا نقاط قوت و ضعف مشخص شود ما باید قبل از به پایان رسیدن دوران پنج ساله به فکر باشیم. اصل شوراهای حل اختلاف مفید و موثر بود اما نیاز به بازنگری و اصلاح قانون وجود داشت.

 محسنی اژه‌ای با تاکید بر اصل علنی بودن محاکمات عنوان کرد: براساس اصولی از قانون اساسی و براساس اصل علنی بودن محاکمات که در ماده 188 آیین دادرسی کیفری آمده است، محاکمات باید علنی برگزار شود. همچنین اصل 135 آیین‌دادرسی مدنی هم بر علنی بودن محاکمات تاکید دارد. مگر در مواردی که استثنا شده باشد.

وی افزود: مردم ما محرم هستند رسانه‌های ما هم که به دنبال تعالی و ترقی جامعه هستند. قوه قضاییه براساس قانون اساسی و قوانین موضوعه موظف است تا جایی که منع قانونی وجود نداشته باشد اطلاع رسانی کند پس اصل بر اطلاع رسانی است اما در برخی مواقع معذوریت قانونی وجود دارد.

 وی خاطرنشان کرد: در برخی از موارد نه من حق دارم نه شما و دیگری که در مورد برخی موارد مطلبی بگوییم. ما باید خود را جای دیگری قرار دهیم و اگر ما یک روزی در مظان اتهام قرار بگیریم قبل از اینکه اتهام ثابت شود آیا راضی هستیم در مورد آن اطلاع رسانی صورت گیرد و در مورد ما قضاوت کنند؟

 وی بار دیگر تاکید کرد: موارد علنی بودن دادگاه در قوانین پیش‌بینی شده است.

 سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای این نشست با گرامیداشت هفته دفاع مقدس آن را معجزه قرن دانست و گفت: در هشت سال دفاع مقدس فراعنه زمان با همه امکانات و توانشان انقلاب نوپایی را که هنوز مجموعه ارکان نظام آن شکل نگرفته بود در مقابل هجمه سنگین شرق و غرب قرار دادند اما انقلاب نه تنها توانست مقاومت کند و استقلال کشور و تمامیت ارضی کشور را حفظ کند بلکه معجزه‌ای آفرید که هیچ گاه از ذهن تاریخ پاک نخواهد شد.

 وی گفت: امیدوارم حافظان خوبی برای خون شهدا باشیم و بتوانیم آنچه را به خاطر آن خون های بسیاری داده شد، حفظ کنیم.

کد خبر 117070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز