شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: گرچه جشنواره‌های معتبر و بین‌المللی فیلم زیادی سال گذشته به فعالیت خود ادامه دادند،

اما نمی‌توان تأثیر جشنواره‌های ونیز ایتالیا ،کن و فرانسه و برلین آلمان را بر فیلمسازان جوان نادیده گرفت. جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» در سال 2006 با ریاست «وونگ کاروای» فیلمساز هنگ کنگی و با نمایش فیلم جنجال برانگیز «رمز داوینچی» افتتاح شد و با اهدای نخل طلا به «کن لوچ» به خاطر فیلم «بادی که بر مرغزار می‌وزد» و «پدر و آلمادوار» با فیلم «بازگشت» و «آلخاندرو گونزالس ایناریتو» به خاطر فیلم «بابل» به کار خود پایان داد.

یکی از مهمترین اتفاقات کن در دوره پنجاه و نهم عدم حضور فیلم از سینمای ایران در این فستیوال فرانسوی بود. به گزارش ایسنا جشنواره فیلم اسکار نیز در سال 2006 پس از سروصداهای بسیار جایزه‌های اصلی خود را به فیلم‌های «تصادف» و «کوهستان بروکبک» اعطا کرد.

در رشته‌های فرعی نیز فیلم‌های «خاطرات یک گیشا» و «کینگ کنگ» و «تسوتسی» (اسکار بهترین فیلم خارجی) موفق به کسب اسکار شدند.

دو رویداد بزرگ سینمایی سال بریتانیا یعنی فستیوال بین‌المللی فیلم ادینبورگ و جشنواره فیلم لندن هر کدام به ترتیب شصتمین و پنجاهمین سالگرد خود را جشن گرفتند.

در پنجاهمین دوره فستیوال لندن، فیلمسازان صاحب نامی چون آکی کوریسماکی، لارس فون تریه، کنت انگر، مارکوبلوکیو، الخاندرو گونزالس ایناریتو، کلود شابردل، سیدنی پولاک، تیم برتون، نانی مورتی، آنتونی مینگلا و ویلیام فرید کین جدیدترین ساخته‌های خود را به نمایش گذاشتند.

در این فستیوال «مایک فیگیس» فیلمساز صاحب سبک بریتانیایی پروژه عظیمی را با عنوان پرتره‌ای از لندن که مجموعه‌ای از ساخته‌های 5 فیلمساز مختلف بریتانیایی بود در فضایی باز در میدان «ترافلگار» لندن در برابر جمعیت عظیمی به نمایش در آورد.

شصت و سومین جشنواره فیلم ونیز هم سال گذشته با «کوکب سیاه» جدیدترین کار «برایان دی پالمات» افتتاح شد. فیلمی در ژانر پلیسی که بر اساس داستانی از «جیمز آلروی» نویسنده «محرمانه لس‌آنجلس» ساخته شده است ونیز با اهدای شیر طلا به فیلم شاعرانه «طبیعت بی‌جان» اثر ژانگ کی به عنوان بهترین فیلم حاضر در این فستیوال به کار خود پایان داد.

پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین نیز که نخستین رویداد بزرگ سینمایی اروپا محسوب می‌شود اوایل فوریه 2006 با 5 فیلم از سینمای ایران گشایش یافت.

فیلم «کیک برخی» آغاز گر این فستیوال بود و 19 فیلم در بخش مسابقه آن برای کسب خرس طلایی و نقره‌ای به رقابت پرداختند.

ریاست هیات داوران برعهده «شارلوت رامپلینگ» بود و خرس نقره‌ای موسوم به برلیناله بطور مساوی به «آفساید» (جعفر پناهی) و فیلم «آن ساپ» ساخته «فیشر کریستن‌زن» اعطا شد و همچنین خرس طلایی برلین نیز به فیلم «گروباویسا» ساخته «یاسمیلا زبانیچ» کارگردان بوسنیایی اعطا شد.

کد خبر 12712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز