شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: رسیدن به مقام اول علمی در سطح منطقه، یکی از اهداف چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در سال 1400 است.

آموزش و پرورش در نیل به این هدف، نقش و تأثیر فراوانی دارد. ولی به نظر می‌رسد آموزش و پرورش کنونی ما در کمک به دستیابی به مقام اول علمی، نیازمند  توسعه و تغییر و تحولی است و وضعیت کنونی پاسخگو نیست.

دبیر علمی همایش ملی نوآوری‌های آموزشی با اعلام این موارد می‌گوید: نوآوری، محصول آموزش و پرورش پویا، ارگانیک و انعطاف‌پذیر است. لذا باید نظام آموزش و پرورش و ساختار، فرآیند، استراتژی‌ها، فناوری‌ها، منابع انسانی و... آن در جهت ایجاد و توسعه خلاقیت و نوآوری سازماندهی و برنامه‌ریزی شود. این همایش، فرآیندی است که این مسئله را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار خواهد داد.

دکتر حیدر تورانی، اهداف این همایش را این‌گونه فهرست می‌کند: تبیین ابعاد نظری نوآوری‌های آموزشی، شناسایی و معرفی نوآوری‌های آموزشی و آخرین یافته‌های پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، شناسایی ساز و کارهای مناسب برای حمایت از نوآوران آموزشی، تبیین روش‌های اشاعه و گسترش نوآوری‌ها در آموزش و پرورش با تأکید بر معلمان نوآور، تبیین فرآیند کاربرد نوآوری مرتبط با مأموریت‌ها  و فعالیت‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در افق چشم‌انداز20 ساله کشور و تبادل تجارب نوآوران آموزشی.
وی همچنین با معرفی شش محور ارائه مقاله شامل مبانی نظری نوآوری‌های آموزشی، نوآوری‌های آموزشی حاصل از پژوهش‌های کاربردی،  مطالعات تطبیقی، اقدام‌پژوهی و آینده‌پژوهی، نوآوری در برنامه درسی، کاربرد نوآوری‌های آموزشی، توسعه و گسترش نوآوری‌های آموزشی و عوامل پیش‌برنده و بازدارنده نوآوری‌های آموزشی، از بخش ویژه همایش با عنوان ارائه فعالیت‌های نوآورانه نیز یاد می‌کند و نوآوری در روش‌های تدریس، نوآوری در تجهیزات و وسایل کمک‌آموزشی، نوآوری در مواد آموزشی، نوآوری در استفاده از فناروی، نوآوری در مدیریت زمان برای کلاس درس، نوآوری در شیوه‌های ارتباطی بین معلمان و دانش‌آموزان و بین اولیا و مربیان و... را از محورهای این بخش عنوان می‌کند.
دکتر تورانی، با اشاره به همکاری بسیاری از استادان دانشگاه‌ها و کارشناسان آموزش و پرورش با کمیته علمی در زمینه داوری مقالات و کارهای نوآورانه واصل شده به دبیرخانه همایش، افزود: در دو روز همایش، هم مقالات برگزیده ارائه خواهند شد و هم کارهای نوآورانه معلمان و شرکت‌های نوآور در حوزه آموزش و پرورش، در قالب نمایشگاهی در جوار سالن همایش به نمایش گذاشته خواهد شد. از این طریق، هم کارهای نو معرفی خواهند شد و هم اینکه شرکت‌های تولیدکننده مواد و وسایل آموزشی از جمله شرکت صنایع آموزشی و تجهیز مدارس و یا دیگر شرکت‌ها فرصت خواهند داشت با نوآوران ارتباط برقرار کرده و در جهت توسعه و گسترش کار آنان،  اقداماتی انجام دهند که این هم به نفع طرفین است و هم فایده آن به آموزش و پرورش و مدارس باز خواهد گشت. در ضمن از ثبت اختراعات هم نمایندگانی حضور خواهند داشت و نوآوران را نسبت به ثبت نوآوری‌ها راهنمایی می‌کنند.
دبیر همایش ملی نوآوری‌های آموزشی، در مورد برنامه‌های همایش پس از دو روز اصلی در ادامه می‌گوید: مسائل، اغلب با همایش‌ها کلید می‌خورند، ولی بلافاصله پس از آن به فراموشی سپرده می‌شوند. در حالی که موضوع نوآوری و توسعه و گسترش آن در آموزش و پرورش، به‌ویژه مدارس با اجرای این همایش آغاز می‌شود و ادامه خواهد یافت. دلیل آن هم وجود پژوهشکده برنامه‌ریزی  درسی و نوآوری‌های آموزشی و گروهی به نام نوآوری‌های آموزشی است که اکنون ساز و کارهای خوبی را برای توسعه نوآوری فراهم کرده است.
دکتر تورانی در پایان در پاسخ به چگونگی حمایت از نوآوری‌ها و نوآوران، می‌گوید: در حال تدوین نظام‌نامه حمایت حقوقی از نوآوران هستیم و انجمن علمی نوآوری‌های آموزشی که یک انجمن غیردولتی است، در آستانه تصویب است. همچنین دبیرخانه همایش نوآوری‌های آموزشی به کار خود ادامه خواهد داد و ضمن پیگیری اهداف  همایش، برای اجرای همایش دوم در سال آینده، برنامه‌ریزی خواهد داشت. ضمناً مشخصات همه نوآوران آموزشی که الحمدالله از سراسر کشور استقبال کرده‌اند، در بانک اطلاعات موسسه نگهداری شده و تعامل فکری و کاری با آنان به طور مستمر برقرار خواهد بود.

کد خبر 12701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز