جمعه ۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

پرداخت رشوه برای پذیرش و نمره در دانشگاه‌ها و مؤسسات حرفه‌ای در روسیه پس از سقوط اتحاد شوروی در سال 1991 همه‌گیر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، منتقدان از این نگران هستند که این نوع فساد که به گفته پلیس و کارشناسان مشکلی فزاینده است، کیفیت این نظام آموزشی را در معرض فرسایش قرار داده است. زمانی نظام آموزشی روسیه جزو بهترین‌ها در جهان بود.

اکنون برای مقابله با این قبیل اقدامات، پارلمان روسیه طرحی را برای اجرای آزمون‌های چند گزینه‌ای استاندارد در سال پایانی دبیرستان تصویب کرده است. این آزمون قرار است جایگزین آزمون ورودی کتبی و شفاهی شود که جا را برای اعمال نظر شخصی و ارتشاء باز می‌گذارد.

ولادیمیر یفیموف عضو کمیته آموزش دومای روسیه گفت: «روشن است که این تحول، پذیرش دانشجو را بی‌طرفانه‌تر می‌کند و در نتیجه کارکنان دانشگاه کمتر می‌توانند بر فرایند پذیرش تأثیر بگذارند. انتظار می‌رود این آزمون از سال 2009 به اجرا در‌آید.

به نظر می‌رسد از زمانی که ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری روسیه رسید، مشکل فساد در تمام سطوح دولت بدتر شده باشد. برآورد یک گروه بین‌المللی ضد فساد حاکی از آن است که میزان تبانی از سال 2001 تا به حال هفت برابر شده است.

کارشناسان می‌گویند فساد بر اثر بحران‌های اقتصادی دوران پس از شوروی، به آموزش راه یافت. در این دوران، حقوق استادان و کارکنان دانشگاه پایین آمد و همین حقوق پایین هم با تأخیر پرداخت می‌شد.

در دانشگاه‌های دولتی که بیشتر نظام آموزش عالی روسیه را تشکیل می‌دهد، دستمزدها به شدت پایین است. در دانشگاه دولتی مسکو که معتبرترین دانشگاه روسیه به شمار می‌رود، حقوق استادان بین 470 تا 980 دلار در ماه است.

تحصیل بیشتر دانشجویان رایگان است و بنابراین، افزایش شهریه معدود کسانی که شهریه می‌دهند، مشکل را حل نمی‌کند.

در دوران شوروی، برخی دانشجویان می‌توانستند از رهگذر ارتباطات پدر و مادران به دانشگاه‌های خوب راه پیدا کنند. اما این نظام عمدتاً به موفقیت پاداش می‌داد و امکان راهیابی دانشجویان تنگدست، اما مستعد را به دانشگاه‌های خوب فراهم می‌کرد.

این قبیل دانشجویان هنوز در روسیه پوتین امکان موفقیت دارند، اما شکایت‌های زیادی وجود دارد که حتی افراد مستعد نیز باید با رشوه به دانشگاه راه یابند.

افزون بر این، ادعای برخی دانشجویان در این مورد که شماری از استادان با دریافت رشوه نمره می‌دهند،‌ به نگرانی در مورد پرورش پزشکان‌‌،‌ وکلا و سایر متخصصان فاقد صلاحیت دامن زده است‌.

فیلیپ زولوت‌نیتسکی، سخنگوی اداره جرائم اقتصادی پلیس مسکو گفت: هر سال بین 30 تا 40 استاد در این شهر در حین دریافت رشوه برای دادن نمره بازداشت می‌شوند. وی افزود: در خلال پنج سال گذشته،‌ 30 مورد رشوه‌گیری توسط کارکنان پذیرش دانشگاه گزارش شده است.

اتهام رشوه‌گیری برخی از استادان ثابت شده است، اما بیشترشان به خاطر پیری، محکومیت تعلیقی گرفته‌اند.

با این حال،‌ کارشناسان هشدار می‌دهند که آزمون جدید به تنهایی جلوی فساد را نخواهد گرفت مگر آنکه کل نظام آموزشی متحول شود، حقوق استادان و کارکنان افزایش یابد و اصول اخلاقی در دانشگاهها بهبود یابد.

کد خبر 16402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز