جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: بالا رفتن سطح خشونت در مدارس آفریقای جنوبی باعث نگرانی گسترده شده است.

این امر نشان دهنده مشکلی بزرگتر در کشوری است که دارای یکی از بالاترین آمارهای خشونت در جهان است. بسیاری این مشکل را ناشی از نبود نظارت کافی،‌ شکاف فزاینده بین فقیر و غنی و میراث دردناک آپارتاید می‌دانند.

آموزگاران هشدار می‌دهند خشونت در مدرسه، به افت استانداردهای آموزشی کمک کرده است. کمبود کادر آموزشی، شیوع ایدز که معلمان زیادی را مبتلا کرده است، کلاسهای شلوغ و کمبود کتب درسی از دیگر عوامل افت سطح آموزش در آفریقای جنوبی است.

یه گزارش رویتر، این مشکل در خلال چند هفته اخیر و پس از یک رشته چاقوکشی مرگبار در مدارس در رأس دستور کار سیاسی کشور قرار گرفته است.

در این حوادث هم عاملان و هم قربانیان نوجوان بودند. در پاسخ، نالدی پاندور وزیر آموزش آفریقای جنوبی به مدیران مدارس خاطرنشان کرد آنان اختیار دارند برای یافتن اسلحه و مواد مخدر، دانش‌آموزان را بگردند. وی افزود در حال بررسی اقدامات سختگیرانه‌تر مانند آزمایش اتفاقی اعتیاد در میان دانش‌آموزان است.

وزارت آموزش در مراحل پایانی تدوین قانون تشدید موارد ایمنی است که شامل پیشنهاد نصب فلزیاب، دستگاه اشعه ایکس و نصب دوربین امنیتی در مدرسه است. پاندور پیش‌تر هشدار داده بود کیفیت پایین آموزش رشد آتی را تهدید می‌کند.

با وجودی که در دوره پس از تبعیض نژادی، آموزش جداگانه بر اساس نژاد برچیده شده است،‌ تاثیر سیاستهای دوران قبل هنوز باقی است و همچنان دولت متهم می‌شود به مدارس دولتی به‌خصوص در شهرکهای فقیرنشین بی‌توجه است.

مقامات کوشیده‌اند آموزش با کیفیت را در مناطق روستایی عرضه کنند‌، هرچند که شهریه مدرسه در یک‌چهارم مدارس یعنی مدارسی که نیاز دارند، لغو شده است.

گزارش پلیس حاکی از آن است که رفتارهای ناهنجار و خشونت جنسی در مدارس محلات فقیرنشین و هم در مدارس مناطق برخوردار دیده می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر آفریقای جنوبی اخیراً جلساتی به مدت دو روز در مورد خشونت در مدارس برگزار کرد و گزارش این جلسات در دی ماه منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود انتشار این گزارش به مباحثات عمومی در این زمینه دامن بزند.

مدتی پیش در دبستان بوتلهادی در شهر اواتون دو دانش‌آموز بر سر پول با میله فلزی به جان هم افتادند. وقتی اولیای مدرسه والدین آنان را دعوت کردند، هیچ‌کس نیامد.

کلمنت نخومسه مدیر مدرسه گفت در زمینه انضباط،‌ اولیای مدرسه درمانده شده‌اند. وی افزود: فکر نمی‌کنم استفاده از تنبیه جسمی لازم باشد اما روشهای فعلی هم جواب نمی‌دهد.

حدود 10 درصد حملات به کودکان در آفریقای جنوبی در مدارس رخ می‌دهد. آمار بیمارستان کودکان در کیپ تاون شامل 441 مورد تجاوز، خفه کردن و حمله با میله فلزی در خلال سالهای 1991 تا 2002 است. البته تعداد بی‌شماری از موارد گزارش نمی‌شود.

در حومه شهرها و شهرکها، کودکان تفریح چندانی ندارند. کارشناسان می‌گویند افزایش مشارکت والدین و برنامه‌های اجرایی در محلات می‌تواند فضای آموزشی بهتری به‌وجود آورد.

گروهی از کارشناسان معتقدند افزایش اقدامات امنیتی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به گفته آنان، بچه‌هایی که از مدرسه اخراج می‌شوند،‌ بیشتر در خطر بزهکاری هستند و بگیر و ببند فقط اضطراب دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. اما کسانی که قربانی حملات بوده‌اند،‌ می‌گویند نرم گیری علاج مشکل نیست.

کد خبر 9246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز