همشهری آنلاین: رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد به علی اکبر صالحی گفت : از فروردین ماه سال آینده ، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود .

محمود احمدی نژاد صبح امروز در مجلس شورای اسلامی که برای معرفی علی اکبر صالحی به‌عنوان وزیر خارجه حاضر شده بود به شرایط ایران و جهان اشاره کرد و گفت: تحقق آرزوهای نظام جمهوری اسلامی بسیار نزدیک شده و افق روشنی را شاهد هستیم و نشانه‌هایی بر آمده است .ما باید دست به دست هم دهیم و به یکدیگر کمک کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: باید یک نگاه به ایران و یک نگاه به جهان کنیم و کشاورز ما که در دورترین نقطه کشور در حال کشاورزی است باید با نگاه تحقق عدالت جهانی، شخم‌زده، کاشت و برداشت کند.

وی از نمایندگان مجلس به خاطر همکاری که با دولت انجام داده اند تقدیر و تشکر کرد و گفت: خوشبختانه شما زمانی که نیاز و لازم بوده در سیاست خارجی وارد شده، اگر مصوبه‌ای نیاز بوده آن را تصویب کرده و در همه مراحل حاضر شدید.

احمدی‌نژاد به معرفی علی اکبر صالحی پرداخت و گفت: ایشان فردی مومن، ‌معتقد و عمیقا معتقد به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است. این شخص فردی پیگیر، عالم با تجربه، ‌مسلط به مسائل بین‌المللی و با یک کارنامه بسیار روشن در خدمت انقلاب اسلامی و آرمان‌های الهی آن است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ساختار وزارت خارجه باید به طور کامل متناسب با ماموریت امروزی تاریخی ملت ایران متحول شود. بسیاری از مناسبات و ادبیات دیپلماسی که غالبا ساخته و پرداخته نظام غالب است، باید درعرصه سیاست خارجی به طور کامل مضمحل شود و ما نیازمند حرکت جدید، روحیه و نشاط در عرصه سیاست خارجی هستیم، باید تمام توانمندی‌ها ، استعدادها، اندیشه‌ها و فکر انقلاب اسلامی بیاید و در پشتوانه سیاست خارجی قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور همچنین از منوچهر متکی وزیر پیشین خارجه تشکر کرد و گفت: از آقای متکی که طی پنج سال بسیار زحمت کشیده و آنچه که در توان داشتند را در عرصه سیاست خارجی به میدان آوردند تشکر می‌کنم، همچنان که قبلا نیز از ایشان تشکر کردم.

هرچه بگذرد طرح هدفمندی بهتر اجرا می شود

وی در ادامه سخنان خود بحث هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و اظهار کرد: اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها کار مشترک دولت، مجلس واتفاق بزرگی است که شاید 30 سال آرزوی ملت و همه دلسوزان کشور بود.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: با هدایت الهی و به فضل خداوند این کار بزرگ که آینده ما را تضمین و روابط اقتصادی ما را اصلاح خواهد کرد به خوبی آغاز و تاکنون به خوبی ادامه یافته و انشاء الله در آینده نیز شاهد برکات بیشتر این طرح خواهیم بود.

احمدی نژاد با بیان اینکه در این مدت اندک شاهد آمارهای خوبی در هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد بودیم، گفت: بدانید که به طور متوسط بیش از پیش‌بینی یعنی بیش از 20 درصد از گام‌های اول در بخش‌های گوناگون با صرفه‌جویی ملی مواجه هستیم که یک حادثه و آرزوی بزرگی بوده است. و همواره در زمان تنظیم بودجه و یا برنامه‌های توسعه چقدر تلاش کرده و حرص می‌خوردیم تا بتوانیم منابعی را به‌عنوان عمران و کارهای زیر ساختی آزاد کنیم که بحمدالله با هدفمند کردن یارانه‌ها این امر در حال تحقق است.

احمدی نژاد به مخالفان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی که می‌خواستند این کار به دست دولت و مجلس انجام نشود مقاله نوشته و آینده این طرح را فقر مردم دانستند. یک موقع گفتند که در اول طرح بد بوده اما بعدش خوب می‌شود، ولی وقتی که دیدند این طرح به خوبی اجرا شده می‌گویند که اولش خوب است و بعد با مشکلات مواجه خواهیم شد، اما به فضل الهی هر روز که می‌گذرد اجرای این طرح بهتر می‌شود، چرا که یک ملت به صورت هماهنگ پشت این تصمیم ملی حاضر شده است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: در هیچ کجای جهان نمونه‌ای نداریم که زمانی دولت و مجلس کاری را مشترک آغاز می‌کند و تصمیم جدی می‌گیرند که با همه چیز مردم از جمله جیب آنها سرکار دارد، ‌کل مردم با تمام وجود از آن تصمیم حمایت کنند.

احمدی نژاد از کاهش قیمت‌ها از فروردین ماه سال آینده خبر داد و گفت: مادر آخر سال تزریق پول داریم و هجوم به بازار شب عید را شاهد خواهیم بود، اما از الان کنترل قیمت‌ها را انجام می‌دهیم و انشاءالله از اول فروردین این طرح برکات خود را نشان خواهد داد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به صندوق توسعه ملی اشاره و آن را یک اتفاق بزرگ عنوان کرد وگفت: 40 سال شعار اقتصاددانان و دلسوزان کشور به خصوص در دوره انقلاب این بود که درآمدهای نفتی در سرمایه‌گذاری ملی و ماندگار به کار بریم و همواره در برنامه‌ها و بودجه سالانه سعی می‌شد که این مطلب به گونه‌ای گنجانده شود، اما درآمدهای نفت هزینه می‌شد.

وی افزود: اما امسال برای اولین بار این کار صورت گرفت و ما توانستیم 20 درصد از درآمد نفت را بلوکه کنیم که طی 5 سال باید به 35 درصد برسد و این یک انقلاب اقتصادی بزرگ است.

ممکن است دولت نتواند ارز بفروشد

احمدی نژاد با بیان اینکه اشکالات جزیی اما مهم در این مصوبه وجود دارد، اظهار کرد: تبصره در این مجموعه است که مربوط به صندوق توسعه ملی می‌شود که می‌گوید تسهیلات این صندوق باید هزینه ارزی شود. شاید نگرانی این وجود که دولت نتواند ارز بفروشد و به همین دلیل از بانک مرکزی ریال دریافت کرده و نتیجه آن ایجاد تورم باشد این نگرانی شاید درست باشد اما می‌شود چاره‌ای اندیشید.

وی با بیان اینکه اگر این مسئله را منحصر به ارز کنیم چندین اتفاق رخ می‌دهد ادامه‌ داد: اول اینکه کشاورزی ما که رکن مهم اقتصادی و توسعه کشور است از دایره حمایت این صندوق خارج می‌شود.

وی ادامه داد : همچنین تولیدات داخلی نیز از دایره این صندوق خارج شده و ما تنها باید واردات داشته باشیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه از دیگر معایب انحصار در صندوق توسعه ملی مربوط به صنایع خیلی بزرگ می‌شود،گفت: طبق این مصوبه ما تنها می‌توانیم صنایع خیلی بزرگ را از طریق واردات در کشور ایجادکنیم در صورتی که صنعت نیازمند سلسله مراتبی است که اگر صنایع پایین دستی نباشد، ارزش افزوده از بین می‌رود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما باید صنایع متوسط و پایین را مورد حمایت قرار دهیم که در غیر این صورت معنایش این است که ما صنایع بزرگ را وارد و منابع اولیه را به خارج از کشور صادر می‌کنیم که با این کار ارزش افزوده از بین می‌رود.

احمدی‌نژاد در پایان از نمایندگان مجلس خواست با دادن رای بالا به علی اکبر صالحی دولت را در عرصه سیاست خارجی کمک کنند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اندیشه انقلاب اسلامی جهانی است، گفت: انقلاب اسلامی آمد که اولا انسان و کرامت انسانی را احیا کند و این‌که به حرکت تاریخی بشر به سمت برقراری عدالت جهانی و ایجاد جهانی سرشار از عدل ، شتاب جدیدی ببخشد.

وی با اشاره به دیدگاه‌های امام(ره) در عرصه سیاست خارجی افزود: ساختن ایران جز از طریق تلاش برای اصلاح مناسبات جهانی و جز از طریق تلاش برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی ممکن نیست.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که سیاست خارجی جزء مهمترین بخش‌های اداره حکومت و ماموریت های ملت ایران بوده است، گفت: اندیشه انقلاب اسلامی اندیشه‌ جهانی است، انقلاب اسلامی یک فرصت بی‌نظیر تاریخی برای تمام بشریت است. هر روز که از عمر انقلاب می‌گذرد، سطح تماس عرصه فعالیت‌ سیاست خارجی گسترش پیدا می‌کند .

سلطه گران با ساز و کارهای اقتصادی 30 هزار میلیارد دلار از جیب ملت‌ها برداشتند وکسی متوجه نشد

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این‌که موانع اصلی در برابر حرکت انقلاب اسلامی یکی پس از دیگری در حال فرو ریختن است گفت: باور ما این است که استکبار امروز و نظام سلطه امروز مقتدرترین ،خشن ترین ، موثرترین و گسترده‌ترین استکبار تاریخ است و در طول تاریخ چنین نظام سلطه جهانی شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: فرعون های تاریخ دایره حکومت ، تاثیر آنها و گستره کارهای آنها بسیار بسیار محدودتر از دایره استکبار امروز است. ما نداشته ایم در طول تاریخ نظام سلطه ای پیدا شود که با ساز و کارهای بسیار پیچیده و فریب‌کارانه جیب همه آحاد بشر را خالی کند وهیچ کس متوجه نشود.

وی تاکید کرد: توسط سلطه گران غارتگری رخ داده است، اما ابعاد غارتگری مدرن قابل مقایسه با آنها نیست. آنها با ساز و کارهای اقتصادی 30 هزار میلیارد دلار از جیب ملت‌ها برداشتند وکسی متوجه نشد و تازه روشنفکران و دانشمندان کشورهای غارت زده عمل غارتگری را تئوریزه می‌کنند و به نام علم منتشر و از آن دفاع می‌کنند. در کجای تاریخ مستکبران آمده‌اند و در یک قرن بیش از ده‌ها میلیون انسان را کشته‌اند.

احمدی‌نژاد گفت: ابعاد استکبار امروز گسترده‌ترین در طول تاریخ است و در مسیر رسیدن به قله، این مهم‌ترین و آخرین مانع است و اگراین مانع بشکند، مسیر رسیدن به جامعه جهانی موعود مسیری پرشتاب خواهد شد.

وی با اشاره به تعبیر امام (ره) درباره شیطان بزرگ گفت: این یک تفسیر روشن و همه کس فهم از شرایط واقعی جهان است، آنها اندیشه و آرمان‌های انسان را له کردند ، اومانیسم یعنی اصالت دادن به تمایلات نفسانی انسان و سرکوب کردن حقیقت انسان.

احمدی‌نژاد با اشاره به ساختار ظالمانه حاکم بر جهان در عرصه سیاسی و اقتصادی افزود: مثلا در ساختار اقتصادی ببینیم کسانی که خود پشت قاچاقچیان مواد مخدر هستند، می‌آیند و از آن طرف سازمان مبارزه با مواد مخدر را تشکیل می‌دهند. دو کشور مستقل عضو سازمان ملل را اشغال می کنند و با تبلیغات آنقدر این موضوع را برجسته می کنند که تا مدت‌ها کسی جرات اعتراض نداشته باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: در واقع اینها بزرگ‌ترین مانع در برابر اهداف جهانی انقلاب اسلامی است و به فضل الهی و با هدایت‌های الهی و رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری و ایثارگری ملت ایران امروز اندیشه مادی ضد بشری در حال رنگ باختن است . ساختارهای ضد بشری و سلطه‌گر در حال فرو ریختن است و مدیریت یک جانبه و تبعیض‌آمیز جهانی در حال اضمحلال است.

وی با بیان این‌که ما در آستانه یک تحول بزرگ و سرنوشت‌ساز هستیم،افزود: ماموریت ما به مراتب سنگین‌تر از قبل است، ملت ایران هم باید اندیشه های الهی انقلاب را تبیین کند و به دنیا معرفی کند و هم تمام قد در برابر ساختارهای استکبار جهانی بایستد و هم مدیریت آینده جهانی را ساماندهی دهد، این یک ماموریت بسیار خطیر است .

احمدی‌نژاد گفت: ما نیازمند سیاست خارجی فعال، شفاف، مقتدرانه ، اثرگذار و ضابطه‌مند هستیم.

 

 

 

کد خبر 126991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز