همشهری آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان گفت: حدود یک‌ماه پیش، کارشناسان 60 اتاق را از یک مجموعه‌ دست‌کند دوره‌ اشکانی پیدا کردند.

همدان

اسدالله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی یک مجموعه‌ تاریخی دست‌کند واقع در روستای «ارزانفود»، بیان کرد: قدمت این مجموعه تا دوره‌ اشکانی به اثبات رسیده است.

او ادامه داد: عملیات پیگردی و پاکسازی این مجموعه که بیش از دوهزار سال قدمت دارد، توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان همدان آغاز شد.

وی با بیان این که این مجموعه براساس نظر سازمان میراث فرهنگی کشور یکی از مجموعه‌های ارزشمند دست‌کند زیرزمینی است، گفت: در این مجموعه یک‌سری قلاب در سنگ کشف شده است که کاربرد آن مشخص نیست. همچنین مجاری آبرسانی در این مجموعه که از روی زمین به داخل زمین منتهی می‌شود، از بدنه‌ سنگ حفاری‌شده تشکیل شده که در حفره‌های آن، آب جمع‌آوری می‌شده است.

بیات اظهار کرد: کارها در این محوطه در دو فصل انجام می‌شود و در فصل دوم که تا پایان سال آغاز می‌شود، کاوش‌هایی برای تعیین قدمت، نوع کاربری و ادامه‌ کشف‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص این مجموعه که به بررسی بیش‌تر نیاز دارد، بیان کرد: این اتاق‌ها برای سکونت و نگهداری دام استفاده می‌شده و بررسی‌های بیش‌تر نشان می‌دهد به چه دوره‌ای متعلق است. البته قطعات سفالی پیداشده از داخل آن به دوره‌ اشکانی می‌رسد.

او افزود: تا پاییز سال آینده، قسمتی از این مجموعه که ارتباط بین اتاق‌های آن بسیار زیباست، برای بازدید عمومی آماده می‌شود.

کد خبر 126890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز