شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

ترجمه - زهرا صدری: کرواسی امیدوار است که در 28دسامبر سال 2012 بتواند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بپیوندد وهمچنین در سال جدید، مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شود.

کرواسی

اما بسیاری از مردم این کشور به این اقدام با شک و تردید نگاه می‌کنند. ماریو پنیک، یکی از شهروندان کرواسی به‌عنوان نمونه می‌گوید: درخواست‌های اتحادیه‌ اروپا برای استاندارد کردن تجهیزات و وسایل کارخانه‌ها و کارگاه‌ها باعث شده که بسیاری شغل خود را از دست بدهند.

ماریو خود نیز اخیرا 720هزار دلار برای ارتقای کیفیت تجهیزات هزینه کرده است تا به این ترتیب بتواند نظر مساعد سازمان استاندارد اروپایی را جلب کرده و از تسهیلات اتحادیه اروپا استفاده کند.

ماریو پنیک از شهروندان کرواسی درباره اصلاحات اجباری اتحادیه اروپا در بخش‌های صنعتی و اقتصادی می‌گوید: زمانی که از دامنه و عمق کارهایی که در این مسیر باید انجام می‌دادم، مطلع شدم، شک و تردید بزرگی وجودم را فرا گرفت. به نحوی که از لزوم انجام این کارها و اثربخش بودن آنها، اطمینان نداشتم.

درست است که این مسئله در نهایت به نفع ما بود اما افرادی بودند که نمی‌توانستند این مسئله را به راحتی قبول کنند و نتوانستند خود را با شرایط تطبیق دهند، از این رو مجبور شدند که کارخانه‌هایشان را تعطیل کنند. من واقعا خشم آنها را نسبت به درخواست‌های اتحادیه اروپا درک می‌کنم.ترس از تغییر از یک سو و غرور افراد بومی و سنتی از سوی دیگر، باعث ایجاد شک و شبهه نسبت به پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا شده است.

برای تعداد قابل ملاحظه‌ای از رأی دهندگان بسیار سخت است که بعد از این همه تاخیر، همچنان مشتاق و علاقه‌مند پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا باشند.

اندرج پنوکویچ، وزیر امور خارجه کرواسی در خصوص پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا می‌گوید: کرواسی امیدوار است که مذاکرات در خصوص پیوستن به اتحادیه اروپا در سال جدید نهایی و معاهده عضویت امضا شود و کشور کرواسی در 28دسامبر 2012 به عضویت این اتحادیه درآید.اما نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که اکثریت مردم دیگر تمایلی به پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا ندارند. طبق یک نظرسنجی، 38درصد و طبق نظرسنجی دیگری، تنها 26درصد از مردم خواهان پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا هستند. در چنین شرایطی همه‌پرسی برای پذیرش یا رد موضوع عضویت در اتحادیه اروپا به زودی در این کشور برگزار خواهد شد و اندرج پنوکویچ، وزیر امور خارجه این کشور اطمینان دارد که اکثریت مردم موافق پیوستن کشورشان به این اتحادیه هستند.

ماریو می‌گوید: سؤال من این است که چرا علاقه مردم برای پیوستن به اتحادیه اروپا در طول این چند سال آخر 80درصد کاهش پیدا کرده است؟او معتقد است: اگر کشورمان جزو 10کشوری بود که در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست، هم اکنون شاهد افزایش حمایت‌ها بودیم نه کاهش آنها.واقعیت این است که مذاکرات کرواسی برای پیوستن به اتحادیه اروپا بسیار طولانی شده و حدود 5 سال طول کشیده و در طول این مدت، کشور با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است.از جمله این مشکلات این است که ایوسانادر، نخست‌وزیر پیشین کرواسی با اتهامات فساد مالی مواجه است.اتحادیه اروپا به‌طور جدی از فرسایشی بودن روند الحاق خود به اتحادیه اروپا متضرر شده است. کشور اسلوونی چندین ماه با پیشنهاد پیوستن کرواسی به اتحادیه اروپا به خاطر اختلافات مرزی که با این کشور داشت، مخالفت می‌کرد.

بسیاری بر این باورند به این دلیل که کشورهای رومانی و بلغارستان بسیار زود به اتحادیه اروپا پیوستند، هم اکنون مقام‌های اروپا به‌دنبال صرف زمان برای پیوستن کرواسی به این اتحادیه هستند. واقعیت این است که زاگرب خود به تنهایی قادر به پیمودن این راه نیست. می‌توان گفت همکاری بسیار اندک کرواسی با دیوان جنایت‌های جنگی سازمان ملل در لاهه بر این روند بی‌تأثیر نبود. گویا مقامات دولتی قادر یا راضی به انتقال مدارک مربوط به جنگ استقلال‌طلبانه کرواسی از یوگسلاوی در دهه 1990 نیستند.

فساد و جنایت‌های سازمان‌یافته در کرواسی نیز مسئله مهم دیگری است. ایوسانادار، نخست‌وزیر سابق که تا سال 2009 بر سر قدرت بود، به اتهام‌های مالی و اعمال نادرست مختلف مواجه است. با وجود این برخی معتقدند که پذیرفتن استانداردهای اروپایی که یک امر متداول در کمیته اروپایی‌ است یکی از بهترین فرصت‌های کشور کرواسی است.

به گفته برخی، زمانی که عدم اشتیاق برای پیوستن به اتحادیه اروپا درمیان عموم مردم و تحلیل‌گران سیاسی مشاهده می‌شود، باید به‌دنبال فاکتور‌های آن بود.

پس از جنگ کرواسی که برای کسب استقلال و تشکیل یک کشور مستقل صورت گرفت، بسیاری معتقدند که هم اکنون کشمکش‌ها بر سر پذیرفتن مفهوم انتقال است.در طول دهه 1990 ارزش بالایی برای اقتدار و حکومت در اروپا وجود داشت. هم اکنون این اقتدار در حال تقسیم شدن با اتحادیه اروپاست و این مسئله خود کار را دشوار کرده است.مردم کرواسی عقیده دارند که اتحادیه اروپا برای جبران همه خسارت‌های اقتصادی و مشکلات اجتماعی این کشور تلاش نمی‌کند. ماریو از چندین نفر از شهروندان کرواسی در خصوص پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا سؤال کرد.

پاسخ‌های آنها هم در خور توجه بود. نایدا که مغازه دار است، اعتقاد دارد که کشورش بدون پیوستن به اتحادیه اروپا نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد. وی می‌گوید: کشور ما تا به حال توانسته است بر مشکلات غلبه کند، پس از این به بعد نیز می‌تواند.اما گروان ویدو یک مخالف است و می‌گوید: مردم نیاز به آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتری از اتحادیه اروپا و مزایای پیوستن به آن دارند.

این بهترین شانس ما برای پذیرفتن استانداردهایی است که لازمه پیوستن به این اتحادیه است.یک معلم مدرسه به‌نام ونسا می‌گوید: ما نباید به اتحادیه اروپا بپیوندیم و من با رویکرد کشور سوئیس موافق هستم زیرا معتقدم که پیوستن به اتحادیه اروپا، شرایط و مسائل جدید خود را به‌دنبال خواهد داشت.در پایتخت کرواسی، مرکز اطلاعات اتحادیه اروپا سخت مشغول فعالیت و انجام امور روزانه خود است. تلفن‌ها را پاسخ می‌دهد و بروشور توزیع می‌کند.

توافق میان دولت و هیأت نمایندگان اتحادیه اروپا در اینجا مسئله‌ای است که مردم کرواسی به راحتی نمی‌توانند از آن سر در بیاورند و شاید این بی‌اعتنایی ظاهری، احتمالا به‌دلیل همین عدم آگاهی آنها باشد.سرانجام مذاکرات نهایی و سرنوشت‌ساز در سال جدید آغاز خواهد شد و بسیاری امیدوارند که مردم کرواسی بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کنند.اما اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته به قول خود عمل کند و زمان برای دولت کرواسی جهت کسب رضایت مردم این کشور برای پیوستن به این اتحادیه در حال اتمام است.

بی بی‌سی

کد خبر 126879

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز