یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از استعفای غیرمنتظره نخست‌وزیر و رییس حزب حاکم کرواسی، یکی از نزدیک‌ترین افراد او به ریاست حزب برگزیده شد

سایت‌ آنلاین (Zeit Online) گزارش داد، اکثریت شرکت‌کنندگان در مجمع حزب HDZ روز شنبه به ریاست یادرانکا کوزور (Jadranka Kosor) رای موافق دادند.

این زن 56 ساله در حالی جای ایوو سنادر را در مهم‌ترین نیروی سیاسی کرواسی می‌گیرد که وی روز چهارشنبه گذشته به صورت غیرمنتظره از سمت نخست‌وزیری استعفا داد.

پارلمان کرواسی قرار است روز دوشنبه درباره کوزور که استیپان مسیچ، رییس جمهور این کشور برای نخست‌وزیری پیشنهاد داده است، جلسه رای اعتماد برگزار کند. به خاطر آنکه حزب HDZ در اکثریت قرار است، انتخاب او قطعی است. به نوشته بسیاری از رسانه‌های کرواسی، کوزور به سنادر که پدرخوانده سیاسی او محسوب می‌شود، همواره وفادار بوده و در واقع این سنادر خواهد بود که بر حزب و دولت حاکم می‌ماند.

در همین حال سنادر برای اولین بار دلیل استعفایش را اتحادیه اروپا اعلام کرد. روزنامه‌های کرواسی به نقل از سنادر نوشتند ناتوانی بروکسل در پایان دادن به مخالفت اسلوونی که سد ورود کرواسی به اتحادیه اروپا شده است، او را مایوس و وادار به استعفا کرده است.

اسلوونی که عضو اتحادیه اروپاست مذاکرات پیوستن کرواسی به این اتحادیه را به خاطر مناقشه مرزی در آدریا ماه‌هاست به بن‌بست کشانده است. به همین خاطر عضویت کرواسی در اتحادیه اروپا به تعویق افتاده است.

رسانه‌ها به نقل از سخنرانی سنادر در کنگره حزب HDZ که روز گذشته برگزار شد، نوشتند: "پیام ما به اسلوونی این است: حتی یک سانتی‌متر از قلمرو کرواسی نصیب شما نخواهد شد، زمین کرواسی فروشی نیست!" وی همچنین از اتحادیه اروپا خواست به "تئاتر مضحک" اسلوونی پایان دهد.

کد خبر 84909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز