جمعه ۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: موجی که پس از انقلاب مردم تونس در کشورهای عربی به راه افتاده است دیگر با تهدید و سرکوب آرام نمی‌شود.

کاریکاتور

روز پنجشنبه ده‌ها هزار نفر از مردم یمن به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری رئیس‌جمهور این کشور شدند. در اردن عبدالله دوم پادشاه این کشور پس از 2هفته تظاهرات بی‌سابقه مردم، در نشستی با نمایندگان پارلمان قول داد به اصلاحات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی پایبند باشد. دیروز پایتخت اردن بار دیگر صحنه تظاهرات ضددولتی معترضان بود. گروه‌های مخالف دولت عربستان هم در تدارک تظاهرات علیه حکومت پادشاهی این کشور هستند.

اما در مصراوج تظاهرات مردمی بود و تهدیدهای دولت مصر و دستگیری گسترده مخالفان هم نتوانست جلوی تظاهرات معترضان خشمگین این کشور را در چهارمین روز متوالی بگیرد. درحالی‌که معترضان در مصر با نامگذاری روز گذشته به نام «جمعه خشم» خود را برای تظاهراتی گسترده آماده کرده بودند دولت حسنی مبارک تلاش کرد با قطع شبکه اینترنت، تلفن‌های همراه و سرویس پیامک، جلوی سازماندهی تظاهرات مخالفان را بگیرد.با وجود این روز گذشته پس از برگزاری نماز جمعه ده‌ها هزار نفر از مردم مصر در شهرهای مختلف این کشور از جمله قاهره به خیابان‌ها رفتند و درگیری جدی میان نیروهای امنیتی و معترضان شکل گرفت.

پیش از این، وزارت کشور مصر و مقام‌های دیگر این کشور به صراحت اعلام کرده بودند که هر نوع تجمع در این کشور را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب خواهند کرد اما مخالفان مبارک که 30 سال است حکومت را در این کشور در اختیار دارد با حضور روز گذشته خود نشان دادند دیگر تهدیدها و بازداشت‌ها اثری نخواهد داشت. نیروهای امنیتی مصر به همین خاطر روز گذشته در شهرهای مختلف این کشور در آماده‌باش کامل بودند و دستور داشتند با شدیدترین شکل ممکن با معترضان برخورد کنند.

گزارش‌ها از سوی شاهدان عینی نشان می‌دهد که نیروهای پلیس مصر به همین خاطر تمامی راه‌های ورودی به میدان التحریر در قلب قاهره را که نقشی نمادین در تظاهرات روزهای اخیر داشته است، مسدود کردند. نیروهای پلیس مصر برای متفرق کردن معترضانی که پس از برگزاری نماز جمعه از مساجد خارج شده بودند از باتوم، ماشین‌های آبپاش و شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند.

در میدان رمسیس در مرکز قاهره درگیری میان معترضانی که از مسجد النور خارج شده بودند بسیار شدید گزارش شده است. گفته می‌شود درحالی‌که زنان و کودکان در این مسجد پناه گرفته بودند نیروهای امنیتی مقدار زیادی گاز اشک‌آور در داخل این مسجد شلیک کردند. با وجود این، گروهی از معترضان درحالی‌که فریاد می‌زدند «مرگ بر مبارک» توانستند روز گذشته تظاهرات خود را در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری این کشور ساماندهی کنند. علاوه بر پایتخت، در شهرهای مختلف دیگر مصر ازجمله اسکندریه، سوئز، اسماعیلیه، منصوره، شرقیه و العریش هم درگیری‌های مشابهی میان پلیس و معترضان رخ داده است.

آخرین گزارش‌ها تا لحظه تنظیم خبر از کشته شدن 2 نفر از معترضان در شهرهای اسکندریه و سوئز خبر می‌دهند. با وجود این گفته می‌شود در اسکندریه که پایگاه اصلی جنبش اخوان‌المسلمین است گروهی از نیروهای پلیس از شلیک به سوی مردم خودداری کرده‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، شب گذشته معترضان در مصر توانستند کنترل بخش‌های عمده‌ای از شهر اسکندریه را
در اختیار بگیرند. به دنبال گسترش ناآرامی‌ها تلویزیون دولتی مصر از وضع مقررات منع آمد و شد در شهرهای قاهره،اسکندریه و سوئز تا 7 صبح امروز خبر داد و نیروهای ارتش با خودروهای زرهی خود وارد خیابان‌های این شهرها شدند. محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پنجشنبه شب برای شرکت در تظاهرات از وین وارد قاهره شده بود پس از نماز جمعه به همراه گروهی از طرفدارانش به خیابان‌های قاهره رفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی با استفاده از ماشین‌های آبپاش و باتوم به حامیان وی که برای محافظت از وی دور او حلقه زده بودند حمله کردند. این حملات باعث شد که البرداعی و طرفدارانش مجبور شوند حداقل به‌مدت یک ساعت در یک مسجد پناه بگیرند. این در حالی است که روزنامه گاردین روز گذشته گزارش داد که محمد البرادعی به همراه گروهی از همراهانش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. ساعاتی بعد مقام‌های امنیتی مصر اعلام کردند البرادعی در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد. محمد البرادعی اعلام کرده بود درصورتی‌که از او خواسته شود، آماده است رهبری تحولات سیاسی مصر را برعهده گیرد.

وی به مقام‌های دولتی مصر توصیه کرد که بدون به‌کار گرفتن خشونت به خواسته‌های معترضان گوش فرادهند و روز گذشته هشدار داد که دولت مبارک در حال از دست دادن آخرین پایه‌های خود است. حزب حاکم مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که حاضر به مذاکره با مخالفان است اما امتیازی به آنها اعطا نخواهد کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی مصر از بیم تظاهرات مخالفان در نخستین ساعات بامداد روز جمعه به خانه‌های صدها نفر از مخالفان حمله کرده و آنها را دستگیر کردند.

حداقل 20 نفر از اعضای ارشد جنبش اخوان‌المسلمین از جمله عصام العریان، سخنگوی اصلی این جنبش و محمد مرسی از رهبران برجسته اخوان‌المسلمین در یورش‌ هماهنگ به خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند. اخوان‌المسلمین که از سال‌ها پیش فعالیتش در مصر ممنوع شده است از مهم‌ترین گروه‌های مخالف دولت مبارک به حساب می‌آید. اخوان‌المسلمین با حمایت از تظاهرات روز جمعه مردم مصر در بیانیه‌‌ای از رژیم حسنی مبارک خواست هرچه سریع‌تر مقابل خواست و اراده مردم تسلیم شده و اصلاحات مورد نظر را به انجام برساند.

کد خبر 126832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز