گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزارت علوم دستگاه فرهنگی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل بودجه فرهنگی به آن اختصاص نمی‌یابد و دانشگاه‌ها با توجه به محدودیت منابع مالی نمی‌توانند کارهای فرهنگی را به نحو مطلوب انجام دهند.

کتابخانه

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش همشهری درباره وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها اعلام کرد: متأسفانه وزارت علوم جزء دستگاه‌های فرهنگی کشور محسوب نمی‌شود و بودجه‌ای نیز برای امور فرهنگی به ما اختصاص نمی‌دهند.

غلامرضا خواجه‌سروی گفت: همه از ما انتظار دارند که در زمینه کارهای فرهنگی اقدامات شایسته‌ای انجام دهیم، البته ما با توجه به کمبودها اقدامات مناسبی انجام داده‌ایم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. وی در باره بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: بخشی از اعتبارات فرهنگی ما فی‌سبیل‌ا‌لله و بخشی هم از روی علاقه افراد است و به‌طور قانونمند چیزی نداریم و بسیاری از مسئولان فرهنگی از این موضوع مطلع نیستند. معاون وزیر علوم در ادامه پاسخ همشهری، در باره سرانه فرهنگی دانشجویان گفت: در فرمول بودجه‌ریزی دانشگاه‌ها در سال85 حدود 20 تا 25هزار تومان سرانه فرهنگی به ازای هر دانشجو به دانشگاه‌های دولتی کشور اختصاص پیدا کرد و سرانه در دولت نهم به50 تا 55 هزار تومان افزایش یافت.

دانشجویان شبانه سرانه فرهنگی ندارند

سرانه 55هزار تومانی تنها به دانشجویان دولتی اختصاص می‌یابد و به دانشجویان دوره‌های شبانه و دانشگاه‌های غیردولتی سرانه فرهنگی تعلق نمی‌گیرد؛ این موضوعی بود که معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اعلام کرد. سرانه فرهنگی سال88 با سال89 تفاوتی نداشته و معاون وزیر علوم پیشنهاد کرد که سرانه فرهنگی به همه دانشگاه‌ها، فارغ از اینکه دولتی یا غیر‌دولتی هستند تعلق بگیرد.

500 هزار تومان، سرانه مطلوب

خواجه‌سروی در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم در دانشگاه‌ها کار فرهنگی مطلوب انجام شود باید به ازای هر دانشجو 500هزار تومان سرانه فرهنگی اختصاص یابد و تا‌کنون پیشنهادهایی مبنی بر کمک فرهنگی به مؤسسات غیردولتی شده است که پیگیر آن هستیم.وی اظهار کرد: از زمان فعالیت دولت نهم قرار شد که امور فرهنگی دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود و با توجه به محورهای سند دانشگاه اسلامی نیاز داریم که برای محقق شدن آن سرمایه‌گذاری‌های جدی‌تری انجام دهیم.

نقص در تقویم آموزشی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به واگذاری مسئولیت کمیته دانشجویی ستاد بزرگداشت دهه فجر به معاونت فرهنگی وزارت علوم اعلام کرد: متأسفانه تقویم آموزشی دانشگاه‌ها طوری برنامه‌ریزی شده که 2مناسبت مهم یعنی «هفته دفاع مقدس» و «دهه فجر» در آن وجود ندارد و امکان بهره‌برداری مطلوب از این مناسبت‌ها به‌دلیل تعطیلی دانشجویان وجود ندارد. خواجه‌سروی با بیان اینکه بار اصلی رسالت انقلابی کشور بر دوش دانشگاهیان است، ابراز امیدواری کرد که بتوان این نقص در تقویم آموزشی دانشگاه‌ها را اصلاح کرد.

تشکیل خانه ملی گفت و گوی آزاد

خانه ملی گفت‌وگوی آزاد در دانشگاه‌های مناطق مختلف کشور به‌صورت بومی شده و به‌منظور تحقق اهداف کرسی‌های آزاد اندیشی، ایجاد خواهد شد.معاون وزیر علوم در ادامه نشست خبری خود از شکل‌گیری هیأت‌های حمایت و هدایت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها سخن گفت و اینکه این هیأت در سطح ستاد وزارت علوم نیز در حال تشکیل است و معاونت علمی ریاست‌جمهوری هم برای حمایت از این کرسی‌ها، قول مساعد داده است.

خواجه سروی از تشکل‌های دانشجویی خواست تا در برگزاری و اداره کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها نقش فعال‌تری ایفا کنند. وی تصریح کرد: در برپایی این کرسی‌ها هیچ خط قرمزی قائل نیستیم اما از شرکت‌کنندگان انتظار داریم مسائلی مانند رعایت عرف و احترام افراد و صاحبان گفت‌وگو را مدنظر داشته و فراتر از حدود اخلاق اسلامی عمل نکنند. وی به دانشجویان و شرکت‌کنندگان در کرسی‌های آزاداندیشی، اطمینان خاطر داد که برای ابراز اندیشه، انتقاد، پیشنهاد یا ابهامات خود در دانشگاه‌ها، هیچ مشکلی ندارند و امنیت آنها تأمین است.

فقط یک سوم ظرفیت تشکل‌های دانشگاهی

معاون وزیر علوم، تقویت و فعال‌سازی‌ تشکل‌های دانشگاهی را از سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم برشمرد و افزود: باورمان این است که تشکل‌های دانشگاهی، تنها از یک سوم ظرفیت خود استفاده می‌کنند. وی فعال‌سازی ‌ این تشکل‌ها را جزء سیاست‌های وزارت علوم اعلام کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مشکل بیکاری را از عوامل ایجاد افسردگی در میان دانشجویان دانست و گفت: ایجاد اشتغال از وظایف وزارت علوم نیست اما معاونت فرهنگی آماده هرگونه همکاری برای ایجاد فرهنگ کارآفرینی است. وی تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه جدید دانشجویی و تقویت صندوق‌های موجود را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم برشمرد.

کد خبر 126744

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز