یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گزارش همشهری آنلاین، پلیس فتا که مخفف پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات است در کشور آغاز به کار کرد. این واحد پلیسی به جرایم سایبری می‌پردازد.

رئیس پلیس فتا سردار هادیانفر

 به گزارش ایسنا، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با بیان اینکه 81 درصد از جرایم اینترنتی در کشور مربوط به موضوعات مالی است، گفت: استان‌های تهران، خراسان رضوی، کرمان، گیلان و مازندران بیشترین جرایم اینترنتی را به خود اختصاص داده‌اند.

 سردار سید کمال هادیان‌فر، یکشنبه در مراسم افتتاح پلیس فتا اظهار کرد: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور، همان پلیس سایبری در کشورهای دیگر است که از چالش، آسیب‌، جرایم گوناگون و حملات جاسوسی، خرابکارانه، نقض حریم خصوصی و غیره جلوگیری می‌کند.

 وی با بیان اینکه تجارت الکترونیکی در سال 2006 تا 2010 سه هزار و 750 میلیارد دلار در دنیا بوده است، افزود: درآمد حاصل از جرایم اینترنتی در دنیا در این سالها 105 میلیارد دلار بوده که این میزان 5 برابر درآمد حاصل از فروش موادمخدر است.

 رئیس پلیس فتا افزود: در ایران 25 میلیون تلفن ثابت با ضریب 34 درصد و 52 میلیون تلفن همراه با ضریب 62 درصد، همچنین بیش از 32 میلیون و 200 هزار کاربر اینترنتی وجود دارد این در حالی است که 75 درصد شغل مرتبط با اینترنت در کشور وجود دارد و فضای مجازی 22 میلیون فرصت شغلی نیز ایجاد کرده است.

 وی خاطر نشان کرد: از جمله تهدیدات فضای مجازی تهدیدات اخلاقی و اجتماعی، سیاسی، امنیتی، روانی بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی است و امروزه مجرمان سلاح به دست به مجرمان کامپیوتر به دست تبدیل شده‌اند و سن این مجرمان نیز کاهش یافته است.

 به گفته هادیان‌فر در سال 2009 بیش از 8 میلیون و 226 هزار جرم اینترنتی در 20 کشور رخ داد که بیشترین جرایم در کشور آمریکا و کمترین آن در کشور آرژانتین رخ داد. در کل جرایم صورت گرفته در دنیا 26 درصد از جرایم مربوط به موضوعات ضداخلاقی، 54 درصد مربوط به انگیزه‌های مالی، 8 درصد انتقام‌جویی و 3 درصد به سایر جرایم اختصاص داشته است.

 به گفته رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا این در حالی است که 81 درصد از جرایم اینترنتی در کشور مربوط به موضوعات مالی، 13 درصد مربوط به موضوعات ضد اخلاقی، 3 درصد انتقام جویی، 2 درصد مربوط به سرگرمی‌ و کنجکاوی و یک درصد نیز به سایر موارد اختصاص داشته است.

 وی در ادامه به ضرورت تشکیل پلیس فتا اشاره کرد و افزود: تقاضای ایجاد پلیس فتا توسط دستگاه‌های مختلف داده شد و با توجه به راه‌اندازی صدور امضای دیجیتال و تاسیس مجتمع قضایی همچنین رشد قارچ گونه جرم در فضای سایبری و جرایم سازمان یافته داخلی و بین‌المللی، سوءاستفاده از بستر اینترنت، موضوع سرقت و پولشویی، هتک حرمت و غیره از جمله لزوم راه‌اندازی این پلیس تخصصی بود.

پلیس استیشن تا پایان سال 90 راه اندازی می‌شود

وی از تصویب سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات خبر داد و افزود: در این سند ایجاد پلیس فتا و راه‌اندازی مرکز تشخیص جرایم پلیس فتا از جمله وظایف نیروی انتظامی در نظر گرفته شده است.

 رئیس پلیس فتا،  با بیان اینکه در پلیس فتا از ماموران وظیفه استفاده نمی‌شود، افزود: تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور از جمله اهداف این پلیس تخصصی است.

 به گفته هادیان فر در 32 استان کشور، پلیس فتا رونمایی و راه‌اندازی می‌شود و پلیس استیشن در غالب کلانتری‌ها تا پایان سال 90 راه اندازی می‌شود.

کد خبر 126496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز