در روزی که ژاپن با درخشش شینجی کاگاوا به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها رسید، در ازبکستان هم درخشش بازیکنی که حالا در کشورش به یک قهرمان ملی تبدیل شده است، این تیم را به نیمه نهایی رساند؛ 2گل از اولگ باکایف کافی بود تا ازبکستان برای نخستین‌بار به نیمه نهایی جام ملت‌ها برسد.

فوتبال

ازبکستان که با هدایت وادیم آبراموف در این دوره از جام ملت‌ها، تیم شگفتی‌ساز بود، توانست در یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها، اردن را که رسیدن به این مرحله هم برایش یک افتخار به حساب می‌آید، 2 بر یک شکست دهد. آبراموف تیمش را برای این بازی با
5 تغییر نسبت به تساوی 2 بر 2 با چین به زمین فرستاد. یکی از این بازیکنان جدید باکایف بود. آبراموف پس از پیروزی درباره این بازیکن گفت: «او یک بازیکن بزرگ با تجربه بسیار زیاد‌ است. من به او یک فرصت دادم و او 2گل به ثمر رساند. او تاریخ‌ساز بود و حالا همه در ازبکستان نام او را می‌دانند.»

آبراموف همچنین درباره تیمش گفت: «ما حالا یک تیم سخت هستیم و من فکر می‌کنم کشور ما از این بابت خیلی خوشحال است. فکر می‌کنم آنهایی که در ازبکستان ما را در تلویزیون دید‌ه‌اند، متوجه شده‌اند ما چطور بازی می‌کنیم و می‌دانند که‌ تیم خوبی هستیم که بردن آن اصلا راحت نیست.»

این پیروزی برای ازبکستان آنقدر مهم بوده که آبراموف پس از آن، ضمن تمجید از بازیکنانش آنها را هم‌تراز با بهترین بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی دانست؛ «در ازبکستان بازیکنان بااستعداد زیادی وجود دارد و موفقیت در این تورنمنت می‌تواند انگیزه آنها را بالا ببرد. بازیکنان من می‌توانند در تیم‌های اروپایی بازی کنند.»

او اما بالاتر از رفتن بازیکنانش به لیگ‌های اروپایی، آرزوهای فوری‌تر و بزرگ‌تری در سر دارد؛ آبراموف پس از بازی درباره شانس قهرمانی تیمش قاطعانه اینگونه صحبت کرد: «بله، چرا که نه؟ نخستین روزی که به اینجا آمدیم من گفتم ما برای بردن آمده‌ایم. حالا هم ما همین طور هستیم.»

ستاره، گلزنی را شروع کرد

پیش از بازی ازبکستان، ژاپن درحالی‌که یک بازیکن کمتر داشت توانست قطر میزبان را 3 بر 2 شکست دهد و به نیمه نهایی جام ملت‌ها صعود کند. انتظار برای گلزنی شینجی کاگاوا سرانجام به پایان رسید و او در حساس‌ترین بازی ژاپن تا به اینجای تورنمنت، 2 بار پایش به گلزنی باز شد. آلبرتو زاکه‌رونی پس از پیروزی برابر قطر، از عملکرد این بازیکن جوان تیم بورسیا دورتموند تمجید کرد و درباره او گفت: «من مدیر ورزشی نیستم و بنابراین نمی‌توانم روی کاگاوا قیمت‌گذاری کنم اما می‌دانم که او در زمین چه کارهایی می‌تواند برای تیمش انجام دهد.»

کاگاوا که تابستان گذشته با تنها350 هزار یورو به دورتموند پیوست، یکی از بهترین بازیکنان صدرنشین بوندس‌لیگا بوده و در 8 بازی 17 گل برای این تیم به ثمر رسانده است. خود کاگاوا درباره گلزنی‌اش در این بازی گفت: «واقعا عالی بود که توانستم توپ را جلوی دروازه به دست بیاورم. در این تورنمنت خیلی این شانس را نداشته‌ام.»با درخشش او، حالا ژاپن می‌تواند به بازی بعدی‌اش در نیمه‌نهایی که روز5 بهمن برگزار می‌شود، امیدوارانه‌تر نگاه کند. زاکه‌رونی که بارها گفته تیمش بازی به بازی پیشرفت می‌کند، امیدوار است با استفاده از سبک ژاپنی در بازی بعدی هم پیروز باشد؛ «من همیشه به تیم ملی ژاپن گفته‌ام که باید با شجاعت و تعادل بازی کنیم. این ایده من است. مهم نیست که برابر چه کسی بازی می‌کنیم، باید شجاعت داشته باشیم تا سبک ژاپنی را در زمین ارائه کنیم.»

با این حال، خط دفاعی ژاپن که به خاطر مصدومیت چند بازیکن و عدم حضور آنها ضعیف شده است، شاید اجازه ندهد زاکه‌رونی سبک بازی ژاپنی را به‌خوبی پیاده کند. هاسبه کاپیتان ‌ ژاپن هم به نقطه ضعف خط دفاعی سامورایی‌های آبی اشاره کرد و گفت: «هنوز باید در خط دفاعی پیشرفت داشته باشیم.»

کد خبر 126435

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز