گروه اقتصادی: ماه‌های بهمن و اسفند زمان رونق گرفتن بازار است. البته ماه‌های پایانی امسال برای بازار و مردم شرایط جدیدی با توجه به اجرای قانون یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها ایجاد کرده است.

حسن راد مرد

 با حسن رادمرد، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال وضعیت بازار را چگونه می‌بینید؟

با توجه به ذخیره‌سازی‌‌های صورت گرفته، مشارکت خوب اصناف و واحدهای تولیدی و همچنین تدابیر صورت گرفته برای مدیریت و تنظیم بازار در ایام پایانی سال باعث می‌شود مشکل خاصی به وجود نیاید.

  • در رابطه با کم‌فروشی‌های صورت گرفته توسط برخی از تولید‌کنندگان چه اقدامی صورت گرفته است؟

بیشتر کم‌فروشی‌های صورت گرفته در بخش مواد‌غذایی بوده است که پس از احراز تخلف و تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدندکه با آنها به‌شدت برخورد شد. واحدهای نظارت و بازرسی کماکان در بازار حضور دارند و با هرگونه تخلف به‌شدت برخورد می‌کنند.

  • با گذشت یک ماه از اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها هنوز بسته حمایتی اصناف نهایی نشده است و برخی از اصناف نگران آینده شغلی خود هستند.برای برطرف کردن این معضل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

افراد کم درآمد صنفی نباید نگران آینده و وضعیت شغلی خود باشند زیرا طبق مجوزهای اخذ شده از دولت تمامی افراد صنفی کم‌درآمد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و بخش قابل توجهی از حق بیمه را نیز دولت پرداخت خواهد کرد. در این طرح 200 هزار نفر از رانندگان آژانس و 800 هزار نفر از افراد سایر اصناف تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

در رابطه با واحدهای صنفی نیز باید بگویم با توجه به رکود حاکم بر بازار قبل از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها و تاثیر نسبی اصلاح قیمت‌ها بر آن، بسته حمایتی از اصناف تولیدی و سایر صنوف در مرحله نهایی قرار دارد و پس از مشخص شدن بانک عامل به مرحله اجرا در خواهد آمد. با اجرای بسته سیاستی - حمایتی امکان کاهش قیمت تمام شده و ایجاد فضای رقابتی برای واحدهای تولیدی فراهم خواهد شد.

  • ظاهرا قرار است نمایشگاه‌های بهاره امسال هم فعالیت کنند. با توجه به اصلاح قیمت‌ها، این طرح چه تفاوتی با سنوات گذشته خواهد داشت؟

نمایشگاه‌های بهاره امسال تحت‌تأثیر هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها از شرایط ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به حساسیت بیشتر مردم برای خرید کالاهای با کیفیت، نمایشگاه‌های بهاره با رویکرد جدیدی برگزار خواهدشد. در این دوره سعی شده شرکت‌کنندگان بیشتر از اصناف تولیدی باشند تا با مشارکت این واحدها ضمن حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم کالا قیمت اجناس را نیز تا حد امکان کاهش دهیم. در کل محوریت حضور در نمایشگاه‌ها با واحدهای تولیدی است که تدابیر ویژه‌ای برای حضور آنان نیز درنظر گرفته شده است.

  • در سال‌های گذشته مردم از نحوه برگزاری نمایشگاه و همچنین محصولات عرضه‌شده در آن رضایت نداشتند. در این رابطه چه تدابیری اندیشیده شده است؟

همانطور که اشاره شد نمایشگاه‌های بهاره امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها تغییر رویکرد مردم نسبت به کالاهای کم کیفیت و بی‌کیفیت است. به همین دلیل سعی کرده‌ایم با برقراری ستادهایی در مرکز اصناف و بازرگانان، ارزیابی و کنترل کیفی اجناس قابل عرضه در نمایشگاه را انجام دهیم و از حضور واحدهای توزیعی و عرضه کالاهای بی‌کیفیت توسط واحدهای تولیدی جلوگیری کنیم. از طرفی حین برگزاری نمایشگاه نیز واحدهای بازرسی و نظارت به‌شدت با متخلفین برخورد خواهند کرد.

کد خبر 126427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز