شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

حامد فرحبخش- صحنه 1: جوانی در سعادت آباد تهران، جلوی چشم ده‌ها نفر که از وحشت چشم‌هایشان گرد شده است، جوان دیگری را با ضربات چاقو می‌کشد.

ماجرا به حدی تکان‌دهنده و فجیع است که جامعه در شوکی باور نکردنی فرو می‌رود. مرد جوان بعد از دستگیری ادعا می‌کند جنایت را در توهم شیشه رقم زده و اصلا متوجه نبوده چه جنایت فجیعی انجام می‌دهد.

صحنه 2: زن جوان در یکی از شهرهای شمالی کشور، دختربچه خود را به شیوه‌ای فجیع و وحشتناک می‌کشد و جسدش را به آتش می‌کشد. مادر سنگدل بعد از دستگیری ادعا می‌کند در توهم شیشه تصور می‌کرده شیطان در روح فرزندش حلول کرده و به همین دلیل او را به قتل رسانده است.

صحنه 3: مرد جوان در پارکی در غرب تهران، یکی از دوستانش را به ضرب چاقو می‌کشد و دیگری را مجروح می‌کند. او سپس تصمیم به‌خودکشی می‌گیرد اما زنده می‌ماند. جوان جنایتکار پس از دستگیری می‌گوید به خاطر مصرف شیشه، اصلا متوجه جنایتی که مرتکب شده، نبوده است.

صحنه 1000: چندسالی می‌شود که آمار جنایت‌های شیشه‌ای، تند و تند دارد افزایش پیدا می‌کند. عاملان این جنایت‌ها غالبا جوان‌ها و نوجوان‌های کم سن و سالی هستند که در توهم مرگبار شیشه، به جان دوستی صمیمی، مادر، پدر یا اعضای خانواده خود افتاده و یا آنکه در نزاعی خونین بدون آنکه خودشان متوجه باشند جنایت‌هایی مخوف را رقم زده‌اند و وقتی به‌خودشان آمده‌اند که خون تمام زندگی‌شان را فرا گرفته است. به این تبهکاری‌ها البته باید جنایت‌های وحشتناک و مخوف زورگیران خشنی را که بعد از مصرف شیشه هر روزه در کوچه و خیابان، رهگذران را شکار می‌کنند و با تهدید به قتل دست به سرقت اموال آنها می‌زنند، اضافه کرد.

واکنش با چند سال تأخیر

آمارهای دقیقی درباره معتادان به شیشه وجود ندارد اما به عنوان یک خبرنگار حوادث اغراق نیست اگر بگویم که تنها در همین چند سال اخیر که سال‌های اوج اعتیاد به شیشه است، جنایت‌های فجیع و ترسناکی رقم خورده که تا پیش از آن هرگز حتی در میان معتادان تبهکار نیز مشابه آنها دیده نشده بود.

این مخدر لعنتی حالا دارد تندوتند انگیزه‌ای برای جنایت‌های خونین می‌شود. حالا خانواده‌های زیادی زندگی‌شان به خاطر اعتیاد فرزندشان به این مخدر لعنتی نابود شده است. آدم‌های بیگناه زیادی قربانی جنایتکاران شیشه‌ای شده‌اند و جوان‌های زیادی به خاطر جنایتی که در توهم شیشه مرتکب شده‌اند در یک‌قدمی چوبه دار قرار گرفته‌اند اما واقعیت این است که اطلاع‌رسانی درباره مصرف این مخدر و بدبختی‌هایی که گریبانگیر مصرف‌کننده این مخدر شیک می‌شود در حد صفر است.

شاید باورکردنی نباشد اما درحالی‌که تبعات و جنایت‌هایی که شیشه رقم زده است صدهابرابر بدتر از هروئین و تریاک است، هنوز به خاطر ضعف تبلیغات رسانه‌ای و خصوصا رادیو و تلویزیونی، بسیاری از جوان‌ها تصور می‌کنند که شیشه، اعتیادآور نیست و حتی در برخی از آرایشگاه‌های بدون مجوز، به‌عنوان دارویی بدون عوارض برای لاغری توصیه می‌شود. شیشه یک آزمون تاسف‌آور برای مسئولان، قانونگذاران و رسانه‌ای‌ها بود که نشان داد همگی برای مقابله با تهدیدهایی مانند این مخدر، ضعیف و شکننده هستند، علاوه بر آنکه این هشدار را هم داد که آخرین ماده‌ای نیست که یکباره همه بازار مخدر دنیا و ایران را فرا می‌گیرد.

معلوم نیست یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد و... قاچاقچیان چه ماده مخدر جدیدی را روانه بازار کنند؛ ماده‌ای زیباتر و خوش فرم‌تر از کریستال‌های شفاف شیشه، ماده‌ای که قاچاقچیان ادعا خواهند کرد نه‌تنها اعتیاد ندارد و برای درمان چاقی مناسب است که باعث جوانی دائمی، رفع ریزش مو و... می‌شود. آنوقت جنایت‌های مخدر جدید فراگیر‌تر از شیشه خواهد شد. از حالا باید به فکر بود که آیا در مقابل مخدرهای جدید چه خواهیم کرد؟

کد خبر 126422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز