همشهری آنلاین: افغان‌های مقیم ایران روز جمعه در مقابل دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در تهران تجمع کرده و اقدام شماری از عناصر نقابدار را که هفته گذشته به تحریک اشغالگران افغانستان، مقابل سفارت ایران در کابل تجمع کرده و علیه جمهوری اسلامی شعار داده بودند، محکوم کردند

afghans in iran

به گزارش ایرنا ، صدها تن از افغان‌های مقیم ایران، در تجمعی خودجوش، از اقداماتی که آن را مذبوحانه توصیف کردند، ابراز انزجار نموده و نفرت خود را از عاملان اینگونه حوادث که به اعتقاد آنان هر از چند گاهی توسط استکبار جهانی در کشورشان برنامه ریزی می‌شود، ابراز داشتند.

آنان در این تظاهرات که روبروی یکی از دفاتر سازمان بین‌المللی تهران بر گزار شد، ضمن محکوم کردن اقدامات این گروه تفرقه افکن، از دولت کابل خواستند تا در مقابل اهانت به مقدسات دینی و مراجع تقلید ساکت نمانده و هتاکان را به سزای اعمال خویش برساند.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته گروهی از اتباع افغانستان که شمار آنها به پنجاه نفر هم نمی رسید، با این بهانه که ایران از عزیمت تانکرهای سوخت به این کشور ممانعت کرده است، اقدام به تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل کردند.

رسانه‌های غربی و ضدانقلابی نیز با بزرگ نمایی نمایش این گروه قلیل، تلاش کردند به محبوبیت جمهوری اسلامی در افغانستان خدشه وارد کنند، این در حالی است که ایران در بازسازی افغانستان و کمک به عمران و آبادی این کشور، نقش ویژه و بلارقیبی را ایفا کرده است.

'صفرعلی شیرزاد' یکی از افغان‌های مقیم ایران که در تجمع امروز تهران به این اقدامات کور در کشورش واکنش نشان داده است، در مورد اینگونه تحرکات اختلاف انگیز به خبرنگار ایرنا گفت: اینگونه اقدامات تفرقه انگیزانه در بین مسلمانان از جانب استعمارگران تازگی نداشته و آنان همیشه در صدد ضربه زدن به اتحاد مسلمانان جهان اسلام بوده اند.

وی اظهار داشت: آنان می‌پندارند که با کشتار، جنایت و تفرقه افکنی توسط عده‌ای مزدور و فریب خورده می‌توانند در این سرزمین تا ابد استعمار کنند.

این تبعه افغان افزود: مردمی که کمونیسم را از صفحه تاریخ محو و نابود کرده‌اند، هم اکنون نیز توان خوار و ذلیل ساختن آمریکا و هم پیمانانش را دارند.

شیرزاد ادامه داد: متاسفانه عده‌ای از عمال و مزدوران عوامل استکبار توسط سیا و موساد در افغانستان سازماندهی شده‌اند که سعی دارند با استفاده از این عوامل، روابط برادرانه دو کشور همسایه را تخریب کنند.

این شهروند افغان مقیم ایران خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی اینگونه اقدامات مذبوحانه ضربه زدن به عالم تشیع و جدایی شیعیان ایرانی و افغان است ولی این خیال خام آنان نیز در نهایت به شکست منجر خواهد گشت.

خانم 'خانزکی عزیزی' یکی دیگر از افغان‌های مقیم ایران که در این تظاهرات شرکت داشت، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ما مهاجرین افاغنه اقدامات تفرقه افکنانه دولت انگلیس برای تخریب روابط دوستانه دولت‌های ایران و افغانستان را محکوم می‌نماییم.

وی در ادامه با بیان اینکه هر از چند گاهی استعمارگران پروژه اسلام ستیزی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: آنان با اعمال رفتارهای اهانت آمیزی همچون آتش زدن قرآن، عجز خود را در مقابل منطق محکم اسلام نشان می‌دهند.

عزیزی با اشاره به اقدامات کشورهای استعمارگر و استکبار در افغانستان افزود: یکی از اقدامات مکارانه دشمنان اسلام خدشه دار ساختن روابط دو کشور همسایه ایران و افغانستان است.

وی ادامه داد: امیدوارم 'حامد کرزای' رییس جمهور میهنم با اخراج نظامیان و اشغالگران، زمینه را برای آبادانی کشور و پاکسازی آن از دست عوامل اجنبی فراهم نماید.

برخی جریانات داخل افغانستان که گفته می‌شود تحت حمایت و هدایت اشغالگران خارجی قرار دارند، طی یک هفته گذشته ایران را متهم کردند که در فصل سرما ارسال سوخت به افغانستان را محدود کرده است.

'فداحسین مالکی'، سفیر جمهوری اسلامی در افغانستان طی روزهای گذشته در گفتگو با ایرنا، تظاهرکنندگان در مقابل سفارت ایران را 'عناصری مشکوک وِ مغرض' خوانده و برخی رسانه‌های افغانستان را به 'همسویی با غرب' متهم کرده بود.

سفیر جمهوری اسلامی در افغانستان همچنین گفته است که در صورت عدم شناسایی و یا دستگیری عوامل تظاهرات روز پنجشنبه گذشته، امکان تجدید نظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور، وجود دارد.

همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ، هفته گذشته به منظور تنویرافکارعمومی و در راستای برخی از جوسازی هایی که طی چند روز گذشته بصورت ناصواب علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، آمار میزان سوخت ترانزیت شده از ایران به افغانستان طی 10 ماه گذشته را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش به سبب تعاملات تاریخی ، دینی و نیز اسکان بیش از سه میلیون پناهجوی افغان در ایران ، تنور روابط دیپلماتیک دو کشور همیشه گرم بوده است و همین امر دشمنان دو ملت را آشفته کرده و سعی در ایجاد خلل دراین روابط دارند.

در همین حال، سفیر ایران نیز در ادامه پیامدهای تجمع مشکوک در مقابل سفارت ایران در کابل با حامد کرزای رییس جمهور افغانستان دیدار کرد.

براساس بیانیه دفترسخنگوی دولت افغانستان، 'حامد کرزای' رییس جمهور افغانستان، به دنبال حوادث رخ داده در مقابل سفارت ایران در کابل، روابط دو کشور را برادرانه، عمیق و تاریخی خوانده و گفته است: دوستی دو کشور برادر، هم زبان و هم دین نباید به خاطر توقف چند تانکر مواد نفتی، خدشه دار شود.

کد خبر 126299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز