همشهری آنلاین: وزیران دفاع ایران و افغانستان روز شنبه در نخستین دور مذاکرات خود در کابل بر توسعه همکاری های مشترک امنیتی و دفاعی مشترک تاکید کردند.

سردار سرتیپ احمد وحیدی

به گزارش خبرنگار ایرنا دفتر کابل، سردار سرتیپ  احمد وحیدی  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که روز شنبه وارد کابل شد با ' عبدالرحیم وردک' وزیر دفاع افغانستان دیدار کرد.

وردک در این نشست با اظهار خرسندی از سفر وزیر دفاع ایران به افغانستان گفت: برای ما مایه خرسندی است که میزبان وزیر دفاع کشوری هستیم که در طول بحران ها به ویژه زمان مقاومت همیشه در کنار ما بوده و در راه سازندگی، عمران و بازسازی نیز افغانستان را کمک می کند.

وی افزود: مردم، دولت و نیروهای مسلح افغانستان از همکاری و مساعدت دولت دوست و برادر ایران همیشه سپاسگزارند.

وزیر دفاع افغانستان تنها راه تامین امنیت پایدار در افغانستان را توانمند سازی و اتکا به ظرفیت های داخلی این کشور دانست و گفت: افغانستان سال های سال در برابر تجاوزگران ایستاده و مقاومت کرده است.

وردک با بیان اینکه ' تک تک افغان ها تلاش می کنند افغانستان مستقل باشد و روی پای خود بایستد'، اظهارداشت: افغانستان باید آزاد و آباد باشد که در این مسیر از کشورهای همسایه به ویژه ایران می خواهد در این راه ما را حمایت کند.

وزیر دفاع افغانستان در ادامه بر توسعه همکاری های دو کشور به ویژه در بخش های مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته تاکید کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با بیان اینکه ' روابط دو کشور ایران و افغانستان بسیار فراتر از یک رابطه دیپلماتیک است'، گفت: دو کشور روابط بسیار ویژه و خاصی دارند چراکه مردم ایران و افغانستان به عنوان دو همسایه همواره در شرایط گوناگان به ویژه بحران ها با هم بوده اند.

وحیدی افزود: این روابط عمیق و مستحکم حاصل سال ها دوستی و همکاری دولت و مردم بوده است.

وزیر دفاع ایران در ادامه با اظهار نگرانی از حضور خارجی ها در این منطقه استراتژیک گفت: حضور نیروهای بیگانه مانع تحقق اراده ملت بزرگ افغانستان و موجب اختلاف، ناآرامی و اتلاف سرمایه های این کشور می شود.

وی افزود: معتقدیم پیشرفت و تعالی افغانستان و همه کشورهای منطقه با اعتقاد به خودباوری و اعتماد به عزم ملی حاصل می شود.

وحیدی گفت: ما از یک فرهنگ، مذهب و زبان مشترک برخورداریم و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچنان در کنار ملت و دولت افغانستان در همه عرصه ها باشد.

وی تاکید کرد: ایران از مسیر توسعه ملی و امنیت پایدار افغانستان حمایت می کند.

وحیدی صبح روز شنبه در صدر هیات عالی رتبه نظامی وارد کابل شد و قرار است در سفر خود با مقام های ارشد افغانستان ازجمله رئیس جمهوری، معاونان ریاست جمهوری و برخی دیگر وزیران کابینه دیدار و گفت و گو کند.

این نخستین سفر یک وزیر دفاع از جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، همچنین نخستین سفر یک وزیر دفاع از کشور ایران به افغانستان از 92 سال پیش تاکنون به شمار می رود.

کد خبر 137920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز