چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت:اتباع افغانی بسیاری از شغل‌های کشور را اشغال کرده‌اند، به‌طوری که با اشتغال و کسب درآمد در ایران، رقمی بیش از 4میلیارد دلار ارز خارج می‌کنند.

افاغنه مقیم ایران

بیش از 3میلیون افغانی در ایران زندگی می‌کنند و ایران در طول 3دهه گذشته هزینه‌های سنگینی را در برابر حمایت از برادران و خواهران کشور افغانستان پرداخت کرده است.مصطفی محمد نجار در حاشیه دیدار با نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان با اشاره به تحصیل حدود 300هزار دانش‌آموز افغانی در مدارس ایران، تصریح کرد: حدود 17هزار نفر از اتباع افغان از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و همچنین 11هزار دانشجوی افغانی در کشور مشغول به تحصیل هستند و امسال 3هزار و 700 افغانی نیز در دانشگاه‌های کشورمان پذیرفته شده‌اند.

وی با اشاره به پرداخت یارانه‌ به صورت مستقیم در زمینه بهداشت و درمان، آموزش و امنیت افاغنه گفت: از سازمان ملل خواسته‌ایم در ارائه این خدمات مشارکت کند.به گزارش ایسنا، وی در مورد مشکل مواد‌مخدر گفت: کشور ما بیش از 700میلیون دلار اعتبار برای انسداد مرزهای شرق، جنوب شرق و غرب هزینه کرده است که از ترانزیت مواد‌مخدر از مرزهای ایران جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه کشت مواد‌مخدر و تریاک در افغانستان در سال 2001 میلادی 200تن بود و در سال 2009 میلادی این رقم به 6میلیون و 900هزار تن رسیده است، افزود: اخیرا مقدار تولید کمی کاهش یافته که آن هم برای تنظیم قیمت بوده است. در حال حاضر حدود 12هزار تن تریاک در انبارهای افغانستان موجود است که لازم است جامعه جهانی و سازمان ملل متحد به این مورد توجه داشته باشد.

وی با تأکید بر افزایش 30 تا 40درصدی تولید مواد‌مخدر، عنوان کرد: این مواد بیشتر به کشورهای اروپایی، آسیای میانه و دیگر کشورها ترانزیت می‌شود که بسیاری از این مواد باید از مرز ایران عبور کند که مقابله با آن هزینه بسیار زیادی را به کشورمان تحمیل می‌کند.

کد خبر 126217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز