همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه به رهبران اروپایی مخالف پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا هشدار داد که ترکیه تا ابد به طور ساکت پشت درهای اتحادیه اروپا به انتظار نخواهد نشست.

ardoghan

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان در مقاله‌ای که در آخرین شماره نیوز ویک منتشر شد، تصریح کرده: ترکیه با توجه به رشد اقتصادی چشم‌گیر، ثبات سیاسی و نقش روز افزون در سیاست های جهان، قادر است قدرت و بنیه مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کند، اما با این حال اقدام آنکارا برای پیوستن به این اتحادیه با مخالفت‌های بی دلیل از سوی برخی اعضا مواجه است.

نخست وزیر ترکیه نوشت: تقاضای ترکیه برای دسترسی به اتحادیه اروپا در حال تبدیل شدن به نوعی دسیسه سیاسی است که تاکنون هیچ کشوری آنرا تجربه نکرده است. وی به رهبران مخالف اروپایی هشدار داد که ترکیه تا ابد به طور ساکت پشت درهای اتحادیه اروپا به انتظار نخواهد نشست.

وی خاطرنشان کرد: دوستان اروپایی ما باید متوجه این موضوع باشند که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در حال رسیدن به یک نقطه بازگشت است.

اردوغان در مقاله‌ی خود با عنوان"کشور قاطع اروپا" در مقابل "کشور بیمار اروپا" که پیش از این یک بار برای توصیف امپراطوری عثمانی در زمان فروپاشی‌اش به کار برده شده بود، ‌استفاده کرد.

وی گفت: در موج جدید توسعه، اتحادیه اروپا به آسانی از حضور کشورهای نسبتا کوچک و دارای اقتصادی ضعیف جهت بهبود اوضاع اقتصادی و گسترش دموکراسی و تامین امنیت این کشورها حمایت کرده است. عدم صدور اجازه برای ورود این کشورها به اتحادیه به معنای رها کردن این کشورها و ایجاد احتمال درگیری‌های سیاسی در منطقه است. اما در خصوص ترکیه تاکنون چنین تدبیری اتخاذ نشده است.

اردوغان افزود: برخلاف این کشورها ترکیه دارای یک نقش منطقه‌ای و محلی مهم است و دارای اقتصادی چشم گیر و قدرت نفوذ فراوان است.

اردوغان خاطرنشان کرد: گاها برایم این پرسش مطرح است که آیا قدرت ترکیه برای دسترسی به اتحادیه اروپا کافی نیست؟ اگر چنین باشد محاسبات استراتژیک اروپا باید زیر سوال قرار گیرد.

ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا مذاکرات خود را در سال 2005 آغاز کرد اما روند پیشرفت‌ها تاکنون به شدت کند بوده است.

تقسیم قبرس یکی از موانع سیاسی در پیشرفت‌ها است و کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه به دلیل اختلافات فرهنگی در ترکیه با حضور این کشور در اتحادیه اروپا مخالفت می‌کند.

اردوغان در مقاله خود آورده است: بیش از نیم قرن از زمانی که ترکیه برای نخستین بار پشت در اتحادیه اروپا اقدام به دق الباب نمود می‌گذرد و ترکیه از آن زمان تغییرات بسیاری داشته است. ما دیگر کشوری نیستیم که پشت در این اتحادیه به انتظار بنشینیم.

کد خبر 126125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز