پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه اویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را آدمی رذل خواند.

اردوغان

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اخیرا درخواست ترکیه را برای عذرخواهی، اقدامی بی‌شرمانه خوانده بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اردوغان در گفتگو با الجزیره گفت: لیبرمن آدمی است که دست به هر رذالتی زده است با این وجود آنکارا سه شرط برای عادی سازی روابط بین انکارا و تل اویو داریم. اولا عذرخواهی کنند، دوم آنکه غرامت بدهند، و سوم آنکه به محاصره نوار غزه پایان دهند.

اردوغان افزود: خواسته آنکارا از اسرائیل آن است که کشتی مرمره را به ترکیه باز گرداند.

وی تصریح کرد: فلسطین و غزه یک زندان باز هستند که فلسطین‌یان هیچ حقی ندارند و اسرائیلی‌ها ملت فلسطین را محکوم به زندان کرده‌اند.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: اسرائیل با همه شیوه ها به فلسطین‌یان حمله می کند و از کودک هفت ساله گرفته تا فلسطینی هفتاد ساله از حملات اسرائیل در امان نیست و برای اسرائیلی ها اهمیتی ندارد که آنها انسان هستند.

وی اضافه کرد: در فلسطین یک حزب (جنبش حماس) با انتخابات پیروز شده است اما اسرائیلی‌ها همه وزیران این حزب را محبوس کرده‌اند و حتی رئیس مجلس فلسطین را زندانی کردند.

این دموکراسی که شما از آن دم می زنید کجاست ؟ من پیش از هر چیزی انسان هستم و همسرم هم که با من به ملاقات آمده بود یک مادر است. آیا نظاره گر این باشم که انسانی شهید شود و من ساکت باشم ؟ زمانیکه فلسطین‌یان را در بیمارستان‌ها دیدم که اجسادشان متلاشی شده است خون گریستم. دیدگاه ما قطعا تغییر کرده است. پس از آن نیز اسرائیلی‌ها در آبهای بین المللی به سه فروند کشتی که حامل کمک‌های بشردوستانه برای غزه بودند یورش بردند. از سی و شش کشور در این کشتی ها حضور داشتند.

آنها همه کشتی‌ها را بازرسی کردند حتی یک سلاح پیدا نکردند. نه تبعه ترک در این حمله شهید شدند که یکی از آنها ترک تبعه امریکا بود. اسرائیلی ها تلاش می کنند به جهانیان بگویند کار درستی کردند و حق داشتند اما دیدند که حق نداشتند چنین کاری را بکنند و در ژنو از اسرائیلی‌ها به حقارت و فرومایگی یاد شد و این مطلب به ثبت رسید که آنچه آنها انجام دادند وحشیانه و رذیلانه بود. نخست وزیر ترکیه تاکید کرد موضع کنونی ما در آینده نیز همین موضع خواهد بود.

اردوغان گفت تا زمانیکه جنبش حماس بر حق باشد همواره از آن حمایت خواهیم کرد ما در گذشته از آن حمایت کرده‌ایم و اکنون نیز از آن حمایت می‌کنیم زیرا یک جنبش اهل مقاومت است و به دیده تروریستی به آن نگاه نمی‌کنیم حماسی‌ها از سرزمینشان دفاع می کنند حماس یک جنبش سیاسی است. جنبشی است که وارد انتخابات و در آن پیروز شد اما انرا از قدرت برکنار کردند با وجود آنکه با رای مردم آمده بود. همه جهانیان در این دمکراسی امتحان بدی پس دادند و شکست خوردند.

ترکیه در این خصوص به وظیفه اش عمل خواهد کرد. اردوغان خاطرنشان کرد در مذاکراتی که حماس در آن شرکت نکند صلح به دنبال نخواهد داشت. این یک حقیقت است.

کد خبر 125711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز