چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه می‌گوید، اسرائیل فرزند لوس غرب است که همواره تصمیمات جامعه بین المللی را نادیده می‌گیرد.

رجب طیب اردوغان

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سفر خود به کشورهای عربی که رهبران آنان در پی خیزش مردمی از قدرت برکنار شده­اند، روز سه‌شنبه (22 شهریور، 13 سپتامبر) در قاهره، پایتخت مصر، خطاب به کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت: اسرائیل هرگز تصمیمات جامعه بین المللی را اجرا نکرده است.

اردوغان همچنین از وزرای خارجه اتحادیه عرب خواست در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است تا چند روز دیگر برگزار شود به تشکیل کشور مستقل فلسطینی رای مثبت دهند.

وی تصریح کرد، به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین تنها راه صحیح است.

نخست وزیر ترکیه افزود: به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین نه یک گزینه بلکه یک وظیفه است.

اردوغان گفت: اجازه دهید پرچم فلسطین برافراشته شود تا این پرچم نماد صلح و عدالت در خاورمیانه باشد.

تا کنون بیش از 100 کشور جهان به طور رسمی کشور مستقل فلسطین را بر اساس مرزهای پیش از سال 1967 به‌رسمیت شناخته‌اند.

مقامات فلسطین در تلاش هستند تا در نشست آتی مجمع عمومی موافقت سازمان ملل را برای به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای پیش از سال 1967 به دست آورند.

این در حالی است که آمریکا نمی‌تواند در مجمع عمومی سازمان ملل مانع از تغییر وضعیت فلسطین به کشوری مستقل شود، اما در صورت تصویب این تصمیم می‌تواند آن را در شورای امنیت وتو کند.

اردوغان همچنین بار دیگر از رژیم اسرائیل خواست به خاطر حمله سال گذشته کماندوهای این رژیم به کشتی ماوی مرمره که به کشته شدن 9 تن از فعالان حقوق بشر ترکیه منجر شد، عذرخواهی کند و به خانواه قربانیان آن، غرامت بپردازد.

نخست وزیر ترکیه سفر بهار عربی خود را روز دوشنبه (21 شهریور، 12 سپتامبر) از مصر آغاز کرد و در ادامه از لیبی و تونس نیز دیدار خواهد کرد.

کد خبر 145606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز