دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با سفر به قاهره تور خود به کشورهایی که به تازگی شاهد انقلاب‌های مردمی بوده‌اند را آغاز کرد.

اردوغان

 دیدار منطقه‌ای اردوغان  با عزیمت وی به مصر کلید خورد و قرار است در ادامه این دیدار به کشورهای تونس و لیبی هم سفر کند. ترکیه در ماه‌های گذشته با تحولات منطقه تلاش کرده است تا نقش دیپلماتیک و تاثیرگذاری خود را در منطقه افزایش دهد. نخست‌وزیر ترکیه عصر روز گذشته در حالی وارد قاهره شد که روابط هر دو کشور به‌تازگی با رژیم صهیونیستی دچار تنش شده است.

در این سفر قرار است وی با مقام‌های ارشد شورای نظامی این کشور از جمله محمدحسین طنطاوی رئیس شورای نظامی حاکم مصر دیدار کند. علاوه بر این اردوغان امروز در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب سخنرانی خواهد کرد. وی اعلام کرده است که خواستار افزایش مبادلات تجاری کشورش با مصر است. قرار است در دیدار وی با عصام شرف، نخست‌وزیر مصر توافقنامه‌های مختلفی برای تبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های دو‌طرفه امضا شود.

دو طرف همچنین قرار است در بیانیه‌‌ای تشکیل یک شورای راهبردی برای همکاری‌های دو کشور را اعلام کنند. مصر در زمان حکومت مبارک روابط گرمی با رژیم صهیونیستی داشت و مبارک خود را در میان کشورهای عربی پیشتاز می‌دانست. در ماه‌های گذشته و همزمان با انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی مقام‌های آنکارا تلاش کرده‌اند نقش خود را در منطقه بیشتر کنند. موضع‌گیری اخیر ترکیه در مقابل رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم به خاطر حمله سال ۲۰۱۰ به ناوگان آزادی با استقبال افکار عمومی در کشورهای عربی روبه‌رو شد.

به‌دنبال گزارش هیات تحقیق سازمان ملل، دولت ترکیه با اخراج سفیر اسرائیل سطح روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم کاهش داد. همچنین توافق‌های نظامی و اقتصادی دو طرف از سوی ترکیه به حال تعلیق درآمد. روابط مصر با رژیم صهیونیستی هم به تازگی با تسخیر سفارت این رژیم در قاهره توسط نیروهای انقلابی دچار تنش شده است. مردم مصر از کشته‌شدن ۵ پلیس این کشور به دست نظامیان رژیم صهیونیستی خشمگین هستند اما شورای نظامی این کشور هنوز واکنش مناسبی در مقابل این رژیم نداشته است.

پیش از این قرار بود که نخست‌وزیر ترکیه در دیدار از مصر با عبور از مرز این کشور از منطقه تحت محاصره غزه دیدن کند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های آنکارا از این دیدار به‌علت آنکه باعث خشم شدید مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌شد صرف‌نظر کرده‌اند.

 

کد خبر 145467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز