گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: برخلاف سال‌های گذشته که در ایام عزاداری، سالن‌های تئاتر و حتی موسیقی تعطیل می‌شد، امسال با تلاش هنرمندان چند برنامه برای آخرین روزهای ماه صفر تدارک دیده شده است.

ashoura

همزمان با اربعین حسینی، اثر موسیقایی- نمایشی « سنگ و سبو» به کارگردانی علیرضا محمدی و به آهنگسازی پیمان خازنی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این نمایش با هدف حمایت از اجرای آثار فاخر موسیقایی و نمایشی تولید شده و موضوع آن درباره اتفاقاتی است که در روز عاشورا بر حضرت رقیه‌(س) می‌گذرد.

امیرحسین مدرس، سعید میناروش، الهام پاوه‌نژاد، نیما کرمی، فرزین صابونی و رضا محمدی بازیگران این نمایش هستند و علاوه بر این بازیگران، گروه فرم و گروه ارکستر 35 نفره، راوی داستان این کار هستند.«سنگ و سبو از 5 بهمن به‌مدت 10 شب از ساعت 19:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود. اما برنامه دیگری که برای این مناسبت تدارک دیده شده است نمایش «پس از واقعه» به نویسندگی و کارگردانی حفیظ‌الله رفیعی است که از یکم بهمن‌ماه در سالن اصلی تالار مولوی پذیرای علاقه‌مندان به تئاترهای عاشورایی خواهد بود. داستان این نمایش درباره «هنده»، همسر دوم یزید است که سال‌هاست رازی را حفظ و از دیگران پنهان کرده است.

این راز که مربوط به شفای چشم‌های او به دستان امام حسین (علیه‌السلام) در دوران کودکی است، پس از واقعۀ عاشورا و شهادت سیدالشهدا(ع) برملا می‌شود. خسرو شهراز، شیوا ابراهیمی، آیدا کیخانی، آذرسماواتی، گیتی قاسمی و یعقوب صباحی بازیگران این نمایش هستند.«پس از واقعه» به‌مدت 20 شب، هر روز غیراز شنبه‌ها رأس ساعت‌18 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت.

کنسرت‌های مذهبی در راهند

همه ساله اهالی موسیقی از ویژگی‌های موسیقی مذهبی در ایران می‌گویند و این نکته را یاد‌آور می‌شوند که موسیقی ایرانی این قابلیت را دارد که برای همه ایام سال اجرا شود و گویا این بار این اتفاق در اربعین حسینی تحقق پیدا می‌کند.پیش از این قرار بود که سوئیت سمفونی عاشورا به آهنگسازی بهزاد عبدی توسط ارکستر پارسیان به سرپرستی مازیار ظهیرالدینی در دهه سوم محرم در تالار وحدت روی صحنه برود اما به‌دلیل زمان اندک تمرین، ارکستر زهی پارسیان از اجرای این سوئیت سمفونی انصراف داد.

این اثر که در گذشته در قالب اپرای عروسکی «عاشورا» روی صحنه رفته بود، می‌توانست شروع‌کننده آثار هنری در ایام مذهبی باشد اما به سرانجام نرسید و حالا 2اثر موسیقی «شهادت نامه عشاق، روایت موسیقایی واقعه کربلا» و «شرح پریشانی» آغازگر این راه شده‌اند.

«شهادت نامه عشاق، روایت موسیقایی واقعه کربلا» یک اثر 72 دقیقه‌ای است که ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی پور به مناسبت اربعین حسینی آن را در تالار وحدت تهران اجرا می‌کند. موسیقی این اثر پیرامون واقعه عاشورا توسط غلامرضا حقیقی فر ساخته شده‌است.

غلامرضا حقیقی‌فر، آهنگساز ارکستر درباره این اثر به پایگاه اطلاع رسانی نای گفت: سعی شده که بر خلاف فضای عادی موسیقایی که برای امام حسین(ع) کار می‌کنند، ویژگی خاص‌‌تری به قطعات دهیم. در همین ارتباط، کمی فضا ایرانی‌‌تر و از ردیف و گوشه‌های موسیقی ایرانی و آواز ردیف و موسیقی اصیل ایرانی وارد این اثر شده است که در این میان، پلی ارتباطی می‌سازند تا قطعات پشت سر هم نواخته شوند.

اشعار این اثر توسط علی معلم دامغانی سروده شده که به‌صورت قطعاتی برای ارکستر سمفونیک تنظیم شده و قرار است که علی معلم دامغانی دکلمه اشعار را هم برعهده داشته باشد. «شهادت نامه عشاق، روایت موسیقایی واقعه کربلا» از اول تا سوم بهمن به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.از سوی دیگر سید حسام‌الدین سراج با همراهی گروه «نینوا» از 2 بهمن به‌مدت 3‌شب، بخش‌هایی از آلبوم «وداع»را با عنوان «شرح پریشانی» در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا خواهد کرد.

کد خبر 126035

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز