سقوط هواپیمای مسافر بری بوئینگ در نزدیکی شهر ارومیه در هفته گذشته موجب شد تا وزیر راه و ترابری و معاونین وی با حضور در کمیسیون عمران نسبت به ابهامات و سؤالات ایجادشده پاسخ دهند.

محسن نریمان

از سوی دیگر برخی از نمایندگان در جریان مذاکرات صحن علنی مجلس، در قالب تذکر شفاهی و نطق میان دستور انتقادات تندی از وزیر راه در مورد سقوط هواپیمای بوئینگ مطرح کردند. با توجه به اهمیت موضوع و مطرح بودن استیضاح وزیر راه و ترابری از مدت‌ها پیش، احتمال استیضاح پس از پایان نشست وزیر و نمایندگان محتمل به‌نظر می‌رسد. با محسن نریمان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مهم‌ترین نتایج جلسه کمیسیون عمران با وزیر راه و ترابری چه بود؟

با توجه به اهمیت موضوع، این جلسه با حضور وزیر راه و ترابری، معاونین، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رئیس سازمان هواشناسی و همچنین نمایندگان تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط برگزار شد که با توجه به حجم بالای سؤالات و پایان یافتن زمان جلسه ادامه بررسی موضوع و پاسخگویی وزیر به سؤالات به روز سه‌شنبه موکول شد. اما با توجه به توضیحات سازمان هواشناسی کشور و ارائه مدارک و مستندات مشخص شد که شرایط جوی در سقوط هواپیمای مذکور نقشی نداشته و شرایط برای فرود مهیا بوده است.

  • اصلی‌ترین محورهای دفاع وزیر چه بود و اعضای کمیسیون تا چه حد از توضیحات وی قانع شدند؟

با توجه به حجم بالای سؤالات و توضیحات مفصل سازمان هواشناسی، پاسخگویی وزیر به اکثر سؤالات به روز سه‌شنبه موکول شد ولی درمجموع پاسخ‌های امروز وی قانع‌کننده نبود و اعضا فعلا قانع نشده‌اند.

  • آیا احتمال استیضاح وزیر راه و ترابری وجود دارد؟

استیضاح یکی از گزینه‌هایی است که درصورت قانع نشدن نمایندگان در دستور کار قرار می‌گیرد و تا اتمام جلسه و دریافت پاسخ‌های وزیر راه و ترابری نمی‌توان اظهارنظر کرد. اما این نکته را نباید فراموش کرد که از مدت‌ها پیش بحث استیضاح مطرح بوده و برخی از نمایندگان پیگیر آن بوده‌اند.

  • مهم‌ترین سؤالات نمایندگان در این جلسه چه بود؟

چرایی عدم‌برکناری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به‌رغم درخواست نمایندگان یکی از سؤالاتی بود که از مدت‌ها پیش مطرح بوده و با سانحه اخیر حساسیت‌ها روی آن بیشتر شده است.از طرفی طبق اعلام نماینده مردم ارومیه پرواز مورد نظر ابتدا قرار بوده به وسیله هواپیمای ایرباس صورت‌گیرد که به دلایل نامعلوم با هواپیمای بوئینگ 727 جابه‌جا شده که فعلا جوابی برای چرایی این موضوع و همچنین نهاد تصمیم‌گیر در این رابطه ارائه نشده است. سؤالاتی همچون دارابودن استانداردهای پرواز یا اینکه هواپیمای مورد نظر همان هواپیمایی است که در شیراز دچار نقص فنی شده‌بود نیز به‌دلیل کمبود وقت بی‌پاسخ ماند.

  • به‌نظر شما مهم‌ترین دلیل این اتفاقات چه بوده و آیا تدبیری برای جلوگیری از پرواز هواپیماهای با سن بالا اتخاذ شده است؟

مهم‌ترین عامل پیری ناوگان هواپیمایی کشور، اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و عدم‌فروش قطعات و هواپیماهای جدید به ایران است که به‌رغم تمایل شرکت‌های هواپیمایی برای نو‌سازی‌ ناوگان هوایی این اتفاق صورت نمی‌گیرد و در رابطه با جلوگیری از وقوع حوادثی از این دست نیز فعلا یکی از هواپیماهای ایران ایر که با هواپیمای سقوط‌کرده همسال بوده از پرواز منع شده است.

کد خبر 125949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز