چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: با گذشت چند روز از سانحه هوایی سقوط هواپیمای بوئینگ 727 در ارومیه، دیدگاه‌های مختلفی در زمینه علل و چگونگی وقوع این سانحه مطرح است.

علی اکبر آقایی مغانجوقی

با وجود این، مطابق روال گذشته اظهارنظر نهایی در این مورد به بررسی جعبه سیاه هواپیما تا چند ماه آینده موکول شده است. با علی اکبر آقایی مغانجوقی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر شما چه عواملی در تشدید وقوع سوانح هوایی دخیل بوده است؟

به‌طور کلی می‌توان گفت عوامل مدیریتی، ناتوانی در تامین هواپیماهای جدید، اجرایی‌نشدن قانون برنامه چهارم در زمینه نوسازی ناوگان هوایی و کاهش طول عمر ناوگان از جمله عوامل مؤثر در این زمینه بوده‌است. برای کاهش میزان سوانح هوایی باید مسئولان وزارت راه و ترابری اجرای این برنامه‌های معوق را به‌طور جدی دنبال کنند. اما متأسفانه عوامل مختلفی مانند عوامل انسانی و فرسودگی ناوگان در تشدید سوانح هوایی مؤثر بوده و در سانحه هوایی اخیر نیز علل سانحه بررسی می‌شود و در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. بنابراین باید از نظر نظارت و مدیریت و نوسازی ناوگان اقدامات جدی صورت گیرد تا از تکرار سوانح جلوگیری شود.

  • کمیسیون عمران برنامه‌ای برای جلوگیری از روند صعودی سوانح هوایی دارد؟

جلسه یکشنبه هفته آینده کمیسیون عمران به بررسی سانحه هوایی اخیر اختصاص یافته و در این نشست قطعا وضعیت اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی و کنترل‌های فیزیکی هواپیما را پیگیری خواهیم کرد و نتیجه را به اطلاع مردم می‌رسانیم. مجلس به‌طور جدی وضعیت ناوگان هوایی کشور و مدیریت این بخش را پیگیری خواهد کرد و اجازه نخواهیم داد تا اینگونه سوانح جانگداز بازهم تکرار شود.

  • به‌طور مشخص مجلس چه اقدامی برای کاهش سوانح هوایی انجام خواهد داد؟

در این نشست به‌طور مشخص به این سانحه و علل شکل‌گیری سانحه و سقوط هواپیما رسیدگی خواهد شد. همچنین نحوه مدیریت شرکت‌های هواپیمایی به‌ویژه شرکت هما را بررسی کرده و باید وزیر راه و ترابری، سازمان هواپیمایی کشوری و همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ذیربط در این زمینه پاسخگو باشند.

  • احتمال اقدام مجلس و استیضاح وزیر راه‌وترابری تا چه حد جدی است؟

نمی‌توان در این زمینه پیشداوری کرد. این موضوع بستگی به نتیجه جلسه یکشنبه هفته آینده کمیسیون عمران مجلس با مسئولان صنعت هوایی کشور دارد و درصورتی‌که توضیحات وزیر و سایر مسئولان قادر به رفع ابهامات و پرسش‌های مطرح در مورد علل تشدید سوانح هوایی نباشد، مجلس از همه ابزارهای نظارتی خود مانند استیضاح استفاده خواهد کرد.

  • نتایج سفر اخیر و بررسی اعضای کمیسیون عمران در باره علل شکل‌گیری سانحه هوایی اخیر چیست؟

برخلاف برخی دیدگاه‌های مطرح شده، در سانحه اخیر مشکلی برای دید خلبان وجود نداشته و در لحظه فرود، خلبان 800 متر دید داشته که استاندارد قابل‌قبولی برای فرود در باند است و تا 10 دقیقه پیش از سقوط هم خلبان خواستار فرود بوده و در لحظات آخر با تغییر تصمیم خواستار بازگشت شده که به‌دلیل نقص فنی یا اشکال موتور قادر به اجرای این تصمیم نبوده و هواپیما به زمین خورده است. با وجود این، نتیجه نهایی پس از بررسی جعبه سیاه هواپیما اعلام خواهد شد. با این حال، قطعا عامل انسانی نقشی در سانحه اخیر نداشته است.

  • آیا ایمنی لازم برای انجام پرواز توسط این هواپیما وجود داشته است؟

این هواپیما به تازگی اورهال شده و مدارک خلبان درست و سیستم‌های ناوبری هواپیما مناسب بوده اما در لحظه فرود با مشکل مواجه شده است. همچنین تاخیر در شروع پرواز هم به‌دلیل بدی شرایط آب و هوا بوده است.

  • برخی معتقدند عوامل مدیریتی و تغییرات پی در پی مدیران سازمان هواپیمایی کشوری یکی از عوامل کاهش ایمنی پرواز است؛ نظر شما چیست؟

عمر مدیریت‌ها در سازمان هواپیمایی کشوری بسیار کم و متوسط ماندگاری مدیران در این سازمان 9 ماه بوده است بنابراین اگر از نیروهای باکیفیت و متخصص با مدیریت‌های طولانی مدت استفاده کنیم، قطعا به ایمنی پرواز کمک کرده‌ایم. با وجود این، نمایندگان مجلس با تذکر یا سؤال، پیگیری‌های لازم در این زمینه را خواهند داشت اما باید توجه کرد که دولت و وزیر راه‌و‌ترابری مجری بوده و تا‌کنون قادر نبوده‌اند به مدیریت‌هایی ثابت در سازمان هواپیمایی کشوری دست پیدا کنند. همین تسریع در تغییر مدیران هواپیمایی کشوری به ثبات مدیریت در این سازمان ضربه خواهد زد.

کد خبر 125685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز