همشهری آنلاین : دبیر شورای عالی امنیت ملی با وزیر امور خارجه‌ آفریقای جنوبی مذاکره کرد و سپس هر دو در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. ایسنا گزارش می دهد:

دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، پنجشنبه 22 تیر  با نکو ساسانا دلامینی زوما، وزیر امور خارجه‌ آفریقای جنوبی پشت درهای بسته دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن هر دو در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترک شرکت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدا، وزیر امور خارجه‌ی آفریقای جنوبی با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و دیدار با مقامات عالی‌رتبه‌ی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ما در این دیدار در مورد تحولات اخیر پرونده‌ی هسته‌یی ایران گفت‌وگو کردیم و اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آوردیم و من این اطلاعات را به اطلاع رییس جمهور آفریقای جنوبی خواهم رساند که در این مورد تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: آفریقای جنوبی معتقد است که مساله‌ هسته‌یی ایران باید از طریق صلح‌آمیز و گفت‌وگو حل شود و این موضع کلی آفریقای جنوبی است. آفریقای جنوبی معتقد است که بسیاری از مسائل می‌بایست از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل شود و مساله‌ی ایران نیز این چنین است.

وزیر امور خارجه‌ی آفریقای جنوبی با اشاره به موضع کشورش در ارتباط با معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی گفت: اعضای عضو این معاهده دارای حق و حقوقی هستند و در برابر این حقوق نیز دارای تعهداتی هستند و باید به تعهدات خود عمل کنند. از طرف دیگر باید از مزایایی که در این معاهده قرار داده شده نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه نتایج مذاکرات خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران را به اطلاع رییس جمهور کشور متبوعش خواند رساند، اظهار داشت: کشور آفریقای جنوبی به عنوان یکی از اعضای جنبش غیرمتعهدها و گروه نم معتقد است که در حال حاضر ایران با مشکلی روبروست و این مشکل باید هر چه زودتر از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل شود.

دکتر علی لاریجانی  دبیر شورای عالی امنیت ملی - نکو ساسانا دلامینی زوما، وزیر امور خارجه‌ آفریقای جنوبی /  پنجشنبه 22 تیر 85

در ادامه دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با ابراز خوشحالی از سفر وزیر امور خارجه‌ی آفریقای جنوبی به ایران،‌ اظهار داشت: مذاکرات خوبی داشتیم و ما آفریقای جنوبی را یک کشور دوست و همراه خود می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا لاریجانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر خود به چند کشور اروپایی و مذاکره با مقامات این کشور و دیدارش با خاویر سولانا، اظهار داشت: من چندی پیش سفری به چند کشور اروپایی داشتم و با سران این کشورها دیدار و رایزنی در مورد مسائل منطقه‌یی و پرونده‌ی هسته‌یی ایران کردم و با آقای سولانا نیز دیدار و مذاکراتی داشتیم که به مدت چهار ساعت نیز طول کشید. در این دیدار از مسائل مهمی که بسترساز مذاکره است، بحث و گفت‌وگو شد و من در این دیدار به صراحت چند مساله و دیدگاه ایران را اعلام کردم. ما تاکید کردیم که مساله‌ی پرونده‌ی هسته‌یی ایران از طریق مذاکره قابل حل است و پیشنهاد ارایه شده از سوی کشورهای اروپایی به عنوان هسته‌ی اولیه، چیز مثبتی و بالقوه‌ای است که باید در طول مذاکرات رشد و گسترش یابد. این بسته‌ی پیشنهادی دارای نواقص و مشکلاتی است که در طول این مذاکرات باید این نواقص و مشکلات رفع شود و به جایگاهی برسد.

وی گفت: ما در طول این مذاکرات تاکید کردیم که باید در طول مذاکرات افکار و استدلال‌های طرفین در نظر گرفته شود و طرفین باید تعریف مشخصی را داشته باشند و در چارچوب این تعریف حرکت کنند و اگر حرکت غیر شفاف و روشن باشد ما به جایی نخواهیم رسید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در این مذاکرات ما تاکید کردیم که باید از رفتارهایی که باعث خلل در مذاکرات می‌شود و در مسیر مذاکرات ایجاد مشکل می‌کند خودداری و پرهیز کرد و در طول مذاکرات باید رفتاری عقلانی و استدلالی در پیش گرفت و باید مذاکرات باز باشد به نحوی که طرفین بتوانند استدلال‌های خود را بیان کنند و به صورت روشن دیدگاه‌ها بیان شود و اگر شرایطی غیر از این به وجود بیاید و مسیر منطقی و عادلانه نباشد اینگونه رفتارها مذاکره را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و این مذاکرات به سرنوشت قبلی دچار می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در ارتباط با دور بعدی مذاکراتش با سولانا و مقامات اروپایی، گفت: قرار شد آقای سولانا با وزرای امور خارجه‌ی کشورهای اروپایی مذاکره و گفت‌وگو کند و بعد از آن با من تماس بگیرد و زمان بعدی مذاکرات مشخص شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تصمیم کشورهای 1 + 5، اظهار داشت: موضوع هسته‌یی ما مساله‌ی پیچیده‌ای نیست و از طریق مذاکره قابل حل است و اگر عده‌ای عزم خود را جزم کرده‌اند که این مساله را پیچیده کنند خود مسیر اشتباه را انتخاب کرده و از این رفتار صدمه می‌بینند. باید مسیر عقلانی را در این ارتباط طی کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سخنان اخیر رییس جمهور مبنی بر اینکه اگر کشورهای اروپایی شرایط ایران را نپذیرند ایران در رفتار خود تجدیدنظر می‌کند و آیا این سخن به این معناست که ایران به سمت سلاح‌های کشتار جمعی حرکت خواهد کرد، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سلاح‌های هسته‌یی مشخص است و ما به دنبال سلاح هسته‌یی نیستیم و سلاح هسته‌یی در دکترین امنیت ملی ما جایی ندارد و ما معتقدیم که مساله‌ی هسته‌یی ایران با مذاکره و مسیر عقلانی قابل حل است و از این سخن نمی‌توان چنین برداشت کرد و ما یک مسیر همکاری و همدلی را در طول مذاکرات دنبال می‌کنیم و صحبت ایشان این بود که اگر آنها به حق ما توجه نکنند این مسیر تغییر خواهد کرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این سخن به این معناست که ما از NPT خارج می‌شویم، گفت: ما در مورد این صحبتی نکرده‌ایم ولی روش‌های مختلفی در نظر داریم و ما معتقدیم که NPT یک میثاق بین‌المللی مطلوب است.

وی هم‌چنین در مورد اخراج رییس بازرسان آژانس در ایران و اینکه گفته می‌شود ایران آن را اخراج کرده است، گفت: این مربوط به تصمیم آژانس است و ما در مورد عملکرد وی اعتراضی داشته‌ایم و آژانس این تصمیم را گرفت.

لاریجانی گفت: در مورد بازرسان، آژانس دارای مقرراتی است و اگر این مقررات و اصول از سوی بازرسان رعایت نشود خود آژانس با آنها برخورد می‌کند و این چیز زیاد با اهمیتی نیست.

خبرنگاران به دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفتند که تخلف این بازرس چه بوده است، آیا اطلاعات را فاش کرده است؟ وی در پاسخ گفت: نه تخلفاتش متفاوت بوده و دفعه‌ی اول هم نبوده است و ما بعضی اوقات گذشت می‌کردیم و این دفعه نیز اصول بازرسی را رعایت نکرده بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هم‌چنین لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: متاسفانه دولت صهیونیستی به تازگی اقدامات جنایتکارانه‌اش را تشدید کرده و نشان داده که می‌خواهد در منطقه تغییراتی ایجاد کند و ناامنی را در منطقه دامن بزند.

وی با محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان و کشتن افراد غیر نظامی و حمله به مراکز غیر نظامی، اظهار داشت: بر اثر جنایت‌های رژیم صهیونیستی کشورهای مختلفی به این رژیم اشغالگر فشار آورده و آن را محکوم کرده‌اند چرا که اقدامات این رژیم اشغالگر باعث به هم خوردن امنیت در منطقه شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، گفت: این اقدامات به ضرر رژیم صهیونیستی خواهد بود و مقاومت کشورهای منطقه را به دنبال خواهد داشت و ما در مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی کنار مردم لبنان خواهیم بود.

لاریجانی افزود: به کشور لبنان نیز در صورت نیاز کمک‌هایی را برای بازسازی و تعمیر پل‌ها و نیروگاه‌ها خواهیم داد و این کمک‌ها انسان‌دوستانه است.

کد خبر 1259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز