شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

نیلوفر قدیری: قهرمان قیام خیابانی که برای نخستین بار به سرنگونی یک حکومت غیردمکراتیک در جهان عرب منجر شد، نه یک آزادیخواه دمکراسی‌طلب بود نه یک چریک انقلابی

bin ali

او جوان 26 ساله تحصیل‌کرده‌ای به نام محمدالبوعزیزی بود که چون کاری جز سبزی و میوه‌فروشی پیدا نکرده‌بود، ماه گذشته وقتی ماموران مانع از خرده‌فروشی او در میدانی در شهر سیدی بوزید شدند، خود را در آن میدان به آتش کشید و چند روز بعد هم مرد.حالا نام او در نوشته‌های نویسندگان عرب و تصویرش در تجمعاتی دیده می‌شود که در همبستگی با مردم تونس در چند کشور عربی برگزار شده‌است. در روزهایی که اخبار اعتراض‌های مخالفان و مردم مصر به دولت حسنی مبارک و انتخابات پرابهام پارلمانی این کشور توجه رسانه‌های جهان را به‌خود جلب کرده‌بود، تونس نام خود را به‌عنوان نخستین کشور عربی در تاریخ ثبت کرد که رئیس‌جمهورش در اثر بالاگرفتن خشم مردم از کشور گریخت.

اعتراض‌های خیابانی در کشور 10 میلیون‌نفری تونس با خودکشی جوان بیکار شروع شد و با کشته شدن مردم بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به اوج رسید و با فرار زین‌العابدین بن‌علی رئیس‌جمهور، فعلا در مرحله‌ای حساس قرار گرفته‌است. همین یکسال پیش بود که زین‌العابدین بن‌علی در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری و پارلمان، بعد از رقابت با 3 نامزد دیگر که 2 نفر آنها به نفع رئیس‌جمهور و حکومت تونس تبلیغات می‌کردند، به پیروزی رسید تا بیست و سومین سال حکومتش را آغاز کند.
هفته گذشته بن‌علی در یک سخنرانی احساسی، قول همه جور تغییراتی را به مردم داد.

او گفت که قیمت‌ها را پایین می‌آورد، رسانه‌ها را آزاد می‌کند، سانسور را برمی‌دارد، به وضع زندانیان رسیدگی می‌کند، به نیروهای امنیتی می‌گوید که دیگر به سوی مردم شلیک نکنند و دیگر به فکر شرکت در انتخابات نیست. اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها مردم خشمگین و معترض در خیابان‌ها را آرام نکرد؛ آنها به چیزی کمتر از سرنگونی بن‌علی راضی نمی‌شدند.

تونس اگرچه در منطقه‌ای فقیر از جهان واقع شده اما با تولید ناخالص داخلی سالانه41 میلیارد دلار، یکی از بالاترین سرانه‌های تولید در آفریقا و خاورمیانه را دارد. مجمع جهانی اقتصاد سال گذشته تونس را رقابتی‌ترین اقتصاد آفریقا و چهلمین اقتصاد رقابتی در سطح جهان اعلام کرد. سرمایه‌گذاری خارجی هم در این کشور در سطح خوبی است و به خاطر هم‌پیمانی سیاسی دولت تونس با اروپا و آمریکا، شرکت‌های بزرگ غربی در این کشور حضور پررنگی دارند، اما بیکاری در میان جوانان تونس بسیار بالاست. براساس جدیدترین آمار، نرخ بیکاری در تونس 14درصد است.

بن علی در روزهای گذشته در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که مشکل بیکاری و افزایش قیمت‌ مواد غذایی مشکلی جهانی است و فقط به تونس مربوط نمی‌شود. او درست می‌گفت، ولی مردم حرفش را باور نکردند. افزایش 10 تا 15درصدی قیمت‌ مواد غذایی در تونس موضوع جدید و غیرقابل پیش‌بینی‌ای نبود. کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی جهان از 2 سال پیش این افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده و درباره شورش گرسنگان هشدار داده‌بودند.

شاید اگر نیروهای امنیتی جواب اعتراض خیابانی مردم تونس به بیکاری و افزایش قیمت‌ها را با گلوله نمی‌دادند، مردم حرف بن‌علی را باور می‌کردند و منتظر می‌ماندند تا او وعده‌هایش را عملی کند. حالا که بن‌علی از کشور گریخته و بعد از 24 ساعت بلاتکلیفی و شنیدن جواب رد از کشورهایی مانند فرانسه، مجبور شده به عربستان پناه ببرد، همتایان عرب او نگران‌ترین ناظران سرنوشت او و حکومتش در جهان هستند.

کد خبر 125852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز