همشهری آنلاین: کسانی که برنامه چشم انداز 20 ساله را نوشتند اطلاعی از توانمندی‌های ملت ایران نداشتند که 20 سال دیگر ایران در همه عرصه‌ها در منطقه اول شود. این در حالیست که هم اکنون ایران در بسیاری از عرصه‌ها نه در منطقه بلکه در دنیا اول شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور پیش از ظهر امروز شنبه در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشوری در خصوص علم و دانش اظهار داشت: علم باب همه خوبی ها و زیبایی هاست و هر کمالی از مسیر علم می گذرد.

وی علم آموزی و ترویج علم را یک کار دینی دانست و افزود: دینی ترین کار عالم علم آموزی است و کار دینی زیباتر مهمتر و اثربخش تر از علم آموزی و ترویج علم نداریم.

رئیس جمهور در ادامه به اظهارات برخی از افراد که می گویند از درون علم بمب اتم بیرون می آید و انسانهای بیگناه را می کشد اشاره کرد و افزود: ما در جواب چنین کسانی می گوییم مگر از برخی کارهای به ظاهر دینی چنین کارهایی بیرون نمی آید.

احمدی نژاد تصریح کرد: زشت ترین کارها در تاریخ به نام مدعیان ارزش های انسانی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی برای خدا به دنبال علم آموزی باشد وجودش مفید و ماندگار در تاریخ می شود گفت: اما از سویی دیگر برخی ها سلاح هایی را تولید می کنند که فقط موجودات زنده را از بین می برد و ثروت ها دست نخورده باقی می ماند. مانند همان کاری که اخیرا انجام دادند و پرنده ها را زدند. (مرگ دسته جمعی پرندگان در آمریکا و اروپا)

رئیس جمهور اضافه کرد: هر کاری می تواند دینی باشد و هم می تواند ضد دینی. مثلا کارهایی است که ظاهرا دینی است اما وقتی ته نیت و باطن فرد را می بینی آن کار ضد دینی می شود.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش آرمان و اهداف انسانها را در جامعه بشری به دو دسته تقسیم کرد و افزود: هر انسانی که در جامعه بشری زندگی می کند دارای دو دسته آرمان می باشد. یک دسته آرمان و اهداف شخصی است و دسته دیگر اجتماعی. به عبارت دیگر هر کسی برای زندگی خود اهدافی را تنظیم کرده که در کنار این موضوع نیز یک سلسله اهداف و آرمان های اجتماعی دنبال می شود.

وی ملتی را موفق دانست که اهداف فرضی و اجتماعیشان 2 ویژگی داشته باشد و افزود: اولا آرمانهای فردی در راستای آرمانهای اجتماعی قرار بگیرد یک هم افزایی ملی ایجاد کرده است و آرمانهای متعالی محقق گردد. اما خیلی وقت ها اینطور نیست و آرمانهای فردی با آرمانهای اجتماعی در تضاد است.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر اقتصاد جامعه ای بخواهد پیشرفت کند آحاد مردم آن جامعه هم باید به کارهایی که به نفع جامعه است مشغول شوند.

احمدی نژاد تصریح کرد: زمانی اقتصاد مفید است که همه کار سازنده و مفید در سراسر کشور انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به حضار گفت: یکی از مهمترین ماموریت های من و شما این است که تلاش کنیم این اهداف و آرمانها هم راستا شوند و در این صورت پیشرفت بسیار چشمگیر می شود.

رئیس جمهور در بیان ویژگی دوم یک ملت موفق اظهار داشت: شرط دوم رسیدن به اهداف است. پیگیری اهداف و آرمانهایی که انسانی باشند و متعالی تر.

احمدی نژاد تصریح کرد: اهداف کوتاه و دم دستی یک ملت را به سعادت نمی رساند. زیرا اگر هم اتفاقی بیفتد کوتاه مدت و مقطعی خواهد بود و جرقه ای می زند و دیگر تمام.

رئیس جمهور با بیان اینکه خدا از آدم هایی که اهداف کوچک می گذارند خوشش نمی آید، زیرا آدم ها کوچک نیستند، گفت: خداوند متعال فرموده که شما باید مثل خودم بشوید تجلی از وجود من شوید. یعنی سمیع، بصیر، عادل، حکیم و رئوف شوید.

وی با بیان اینکه مسیر تاریخی یک ملت باید یک مسیر پایدار باشد گفت: البته این زمانی است که این ملت بالاترین اهداف مثل عدالت و کرامت انسانی را مورد نظر خود قرار داده باشد.

رئیس جمهور در ادامه در بیان مسئولیت دانشگاه ها، جوانان و رئیس جمهور گفت: مسئولیت همه ما این است که اولا این اهداف را هم راستا کنیم و ثانیا آن را در بالاترین نقطه قرار دهیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه اصل ریاضیات، میزان بسیج همت ها نسبت مستقیم با اهداف و آرمانها دارد یعنی به هر میزان که همت ها با هم بسیج شوند به همان اندازه هم آرمانها محقق خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز می خواهیم پیشرفت کنیم، گفت: خوشبختانه هم اکنون یک عزم ملی برای پیشرفت شکل گرفته است. یک جوشش از نوآوری، همت های بلند و کار و تلاش بوجود آمده است به طوریکه کارخانه های زیادی در سراسر کشور در حال ساختند که اعضای هیئت دولت به دلیل حجم سنگین کارها وقت نمی کنند که برای افتتاح و بهره برداری از آنها بروند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه می خواهیم پیشرفت کنیم گفت: آیا هر اقدام و دستاوردی پیشرفت است؟ پیشرفت زمانی معنا پیدا می کند که هدف روشن و مشخص باشد. اگر به سمت آن هدف مشخص رفتیم آن وقت نام آن حرکت پیشرفت خواهد بود.

احمدی نژاد با طرح این سئوال که می خواهیم در 20 -30 سال آینده ایران چه رنگی باشد، آدم ها چه شکلی باشند، البته منظور سطح رفاه جامعه است.

وی با طرح این سئوال که آیا می خواهیم به جایی برسیم که حاکمان ما برای آنکه مشکل سرمایه داران را حل کنند جنگ به راه بیندازند؟، گفت: حتما پاسخ منفی است. ما به دنبال جامعه ای بودیم که همه مرفه باشند همه با هم دوست باشند پاکی، عشق، انسانیت باشد و دروغ، فریب و کلک نباشد. این الگوی خودمان است الگوی ایرانی - اسلامی همین است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایرانی ها همیشه خوب بوده اند و وقتی اسلام به ایران آمد مطالبات خوبشان دو برابر شد، گفت: ایرانیان اسلام را رشد و پرورش دادند.

احمدی نژاد اضافه کرد: ایرانیان همیشه موحد بوده اند، طرفدار پاکی، عشق و عدالت بوده اند و سنت های ایرانی همه در جهت استحکام خانواده و دوستی ها بوده است و سنت هایی نداریم که تفرقه ایجاد کند. مثلا نوروز با ببینید که چقدر زیباست.

وی با اشاره به روحیه ایرانیان عنوان کرد: ایرانی ها همیشه از هر چیزی بهترینش را می خواستند. ایرانی ها همیشه قله را چه در علم، چه در هنر و چه در اقتصاد می خواستند ایرانی ها همیشه عزت را می خواستند و ذلت را نخواستند.

وی یادآور شد: شما ببینید که در تاریخ چندبار ایران اشغال شده؟بعد از آن سرنوشت اشغالگران چه شد و سرنوشت ایرانیان چه شد؟

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع هسته ای شدن ایران پرداخت و گفت: در موضوع هسته ای غرب و دشمنان جمهوری اسلامی ایران همه توان خود را به کار بردند تا ایران هسته ای نشود اما ملت ایران ایستادگی کرد و همه را منکوب کرد و هسته ای شد.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه روش ها، توانمندی ها و استعدادهای ایرانی بسیار مهم است گفت: ما نمی خواهیم استعدادها و توانمندی های ما وارداتی باشد.

وی ایرانیان را اولین پایه گذار فناوری در تاریخ بشر به شمار آورد و افزود: 1000 سال پیش اولین جراحی معده را ایرانیان انجام دادند و دستگاهش را نیز اختراع کردند. اساسا هر کاری را که کردند همیشه بهینه و هماهنگ با طبیعت بوده است.

رئیس جمهور افزود: تمام دانشمندان دنیا را یک طرف بگذارید و ابن سینا را طرف دیگر، خواهید دید که همه آنها به اندازه ابن سینا نمی شوند این حرف من نیست بلکه همه می گویند.

احمدی نژاد تصریح کرد: روش های ایرانی همیشه روش هایی کوتاه و مهندسی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: ببنید در هدفمند کردن یارانه ها مردم چقدر زیبا عمل کردند. چون هدفمند کردن یارانه ها روشی ایرانی است و با اتکا به توانمندی های خودمان است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید مجدد بر اینکه باید ایران را بسازیم به طوریکه ایران در تمامی عرصه ها و شاخص ها بالاترین رتبه ها را کسب کند، گفت: این شایستگی ملت ایران است که در تمامی عرصه ها رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

احمدی نژاد در ادامه به سند چشم انداز 20 سال کشور اشاره کرد و گفت: کسانی که برنامه چشم انداز 20 ساله را نوشتند اطلاعی از توانمندی های ملت ایران نداشتند که 20 سال دیگر ایران در همه عرصه ها در منطقه اول شود. این در حالیست که هم اکنون ایران در بسیاری از عرصه ها نه در منطقه بلکه در دنیا اول شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: البته اصل طراحی چنین برنامه و چشم اندازی خوب است اما تا 15 سال دیگر ایران باید در تمامی عرصه ها در دنیا بدرخشد. هم اکنون اقتصاد ما در رتبه 17 جهانی قرار دارد که ما باید بعد از اجرای برنامه پنجم توسعه این رتبه را به زیر 12 بیاوریم و بعد از دو برنامه دیگر آن را به زیر رتبه 5 بیاوریم.

رئیس جمهور افزود: این یک باور عمیقی است که در دل من و شماست و ملت ایران شایستگی فتح قله های بلند را دارد.

احمدی نژاد در پایان سخنانش از وزیران علوم و بهداشت خواست که انتظارات دانشجویان نمونه و نخبه را برآورده کند و افزود: گرچه خرج دولت خیلی زیاد است اما کجا بهتر است برای اینکه شرایط را برای بهترین ها و ثمره تاریخی ملت ایران یعنی جوانان نمونه آن فراهم کنیم.

 

 

کد خبر 125823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز