جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج نشست وزیران خارجه فرانسه، آلمان، آمریکا، انگلیس و روسیه و معاون وزیرخارجه چین که در پاریس صورت گرفت اعلام شد. ایسنا در این باره گزارشی دارد:

در نشست پنج عضو دایم شورای امنیت در پاریس به همراه آلمان  گفته شد، در صورتی که تهران نتواند با سرعت کافی به مجموعه‌ی پیشنهادی گروه موسوم به 1+5 پاسخ دهد، مساله‌ی هسته‌یی ایران را به شورای امنیت ارجاع خواهند داد. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ضمن هشدار درباره‌ی تحریم احتمالی ایران و تاکید بر خویشتن‌داری غرب تصریح کرد: چه چیزی تغییر می‌کند اگر سه هفته دیگر منتظر بمانیم؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران  به نقل از خبرگزاری رویتر، فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه در پایان نشستی که با همتایانش از آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در پاریس داشت، ادعا کرد: ما هیچ گزینه‌ای جز بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل و ادامه دادن به روندی که دو ماه است به حال تعلیق درآمده، نداریم.

وی همچنین گفت: ایرانی‌ها مسلما هیچ نشانه‌ای را از آمادگی‌شان برای بحث جدی درباره‌ی محتوای پیشنهاد ما ارایه نکرده‌اند.

دوست بلازی ادامه داد که شورای امنیت درصدد واداشتن ایران به تعلیق برنامه‌ی غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود و در ادامه ادعا کرد: در صورتی که ایران از پایبندی به این درخواست سر باز بزند، آنگاه ما در جهت تصویب معیارهایی تحت بند 41 فصل هفت منشور سازمان ملل برخواهیم آمد.

این در حالی بود که فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان گفت، مجموعه‌ی این کشورها در را برای گفت‌وگو با ایران نبسته‌اند.

وی پس از نشست پاریس به خبرنگاران گفت: ما نهایتا در را برای مذاکرات نبستیم.

وزیر خارجه‌ی آلمان گفت که امیدوار است برخی از مقامات ایران علامتی را که مجموعه‌ی 1+5 می‌فرستد، بگیرند و برای بازگشت به میز مذاکرات آماده شوند.

اشتاین‌مایر همچنین مدعی شد که اگر ایران در زمانی مناسب واکنش نشان ندهد، این شش کشور دوباره با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره‌ی اقدامات آتی رایزنی کنند، اما منظورش را از زمان مناسب اعلام نکرد.

این در حالی است که خبرگزاری نووستی در گزارشی به نقل از ولادیمیر پوتین نوشت: تحریم علیه ایران روند مثبت گفت‌وگوها درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی تهران را تخریب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی.تی.وی کانادا اظهار داشت: اما اگر امروز بدون دریافت پاسخ ایران به پیشنهادات شش کشور نوعی از تحریم‌ها را اعمال کنیم، روند مثبتی را که به تازگی ظهور کرده است، تخریب خواهیم کرد.

پوتین گفت: این مشکل چندین سال است که وجود دارد.  وی افزود: چه چیزی تغییر می‌کند اگر سه هفته دیگر منتظر بمانیم؟ فکر می‌کنم چیزی تغییر نخواهد کرد، بنابراین به تشویش نیازی نداریم. رییس جمهور روسیه گفت: توسعه فن‌آوری‌های هسته‌یی مستلزم توجه جامعه بین‌المللی است، نه فقط به علت مساله‌ی هسته‌یی ایران، بلکه به علت آنکه کشورهای دیگری نیز در آستانه‌ی توسعه‌ی فن‌آوری‌های هسته‌یی هستند. وی گفت: در نشست سران گروه هشت در سن پترزبورگ به مساله‌ی امنیت و انرژی از جمله پیشنهاد روسیه برای تاسیس شبکه‌ای از مراکز غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت هسته‌یی مصرف شده پرداخته خواهد شد.

قرار است سران روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا، کانادا، ایتالیا و ژاپن در تاریخ 24 تا 26 تیرماه در سن پترزبورگ نشستی را با یکدیگر داشته باشند.

کد خبر 1257

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز