گروه اقتصادی: پس از چند روز سکوت خبری پیرامون طرح هدفمندی یارانه‌ها، سخنگوی طرح تحول اقتصادی خبرهای جدیدی در مورد مبلغ و زمان پرداخت مرحله دوم یارانه نقدی مطرح ساخت.

economy

به گزارش همشهری، اظهارات جدید محمدرضا فرزین البته نقاط ابهامی که پیش از این پیرامون قانون یارانه‌ها وجود داشت را نیز برجسته‌تر ساخت. این نقاط ابهام بیشتر بر محور منابع تامین یارانه نقدی و مبالغ پرداختی در مراحل دیگر بود. بر این اساس درحالی‌که رئیس‌جمهور شب قبل از تغییر قیمت‌ها از حداقل 2برابرشدن یارانه نقدی خبر داده بود، در روزهای اخیر دولتی‌ها از حفظ مبلغ کنونی و عدم‌کاهش آن سخن می‌گویند. به‌نظر می‌رسد دست دولت برای تامین منابع یارانه‌نقدی چندان باز نیست.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در پایان نشست ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: بحث تامین مالی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در 3ماه پایانی سال و سال آینده، ‌ سوخت مورد نیاز پیمانکاران و مسائل و مشکلات واحدهای آجرپزی از جمله موضوعاتی بود که در جلسه ستاد، بررسی و تصمیماتی گرفته شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر محمدرضا فرزین بدون اشاره به جزئیات تصمیم ستاد یادشده به‌ویژه درباره منابع مالی مورد نیاز دولت برای اجرا و استمرار قانون، از احتمال کاهش نیافتن میزان یارانه‌های نقدی خبر داد و گفت: 40 هزار و 500 تومان بابت یارانه حامل‌های انرژی و4 هزارتومان بابت یارانه نان اسفندماه هریک از افراد، به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

محمدرضا فرزین افزود: البته ممکن است یارانه اسفند 89 و فروردین سال آینده با هدف برقراری آرامش در بازار به‌صورت یکجا پرداخت شود. به گزارش همشهری، اصلی‌ترین ابهام این است که آیا پرداخت مرحله دوم یارانه‌های نقدی جهت دو ماه پایانی امسال خواهد بود یا اینکه دولت مصمم است 89 هزار تومان پرداختی را برای اسفندماه امسال و فروردین سال آینده منظور کند؟
به گزارش ایسنا، سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی بازار، احتمال کاهش یارانه نقدی پرداختی به مردم در مراحل بعدی کم است.

فرزین با بیان اینکه مکانیسم محاسبه یارانه نقدی کاملا به درآمدهایی که دولت در سال کسب می‌کند وابسته است، گفت: دولت هر سال درآمدی را از اختلاف بین قیمت قبلی حامل‌های انرژی با قیمت آن در فوب خلیج‌فارس کسب می‌کند و این عدد مبنای توزیع یارانه نقدی است. اما سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با اشاره به اینکه هر سال در بودجه این ارقام محاسبه و مشخص می‌شود، در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است رقم یارانه نقدی در مراحل بعدی کاهش یابد، گفت: قطعا با شرایط کنونی بازار احتمال کاهش یارانه‌های نقدی کم است و احتمال افزایش آن وجود دارد. پیش‌تر وزیر اقتصاد درباره احتمال دوبرابرشدن میزان یارانه‌های نقدی گفته بود که این اتفاق امسال رخ نخواهد داد و در سال آینده نیز افزایش رقم یارانه‌ها به بودجه بستگی دارد.

سامانه مرکز آمار، هفته آینده باز می‌شود

خبر دیگر اینکه وزیر رفاه و تامین اجتماعی، همزمان پرداخت بعدی یارانه‌های نقدی را پیش از 28 بهمن ماه اعلام و میزان پرداختی را همان مبلغ 89 هزار تومان به ازای هر نفر برای 2ماه بیان و تاکید کرد: پایگاه اطلاعاتی آمار طی یک هفته آینده مجدد باز خواهد شد.

صادق محصولی گفت: کسانی که تاکنون در این زمینه اقدام نکرده‌اند، پس از بازگشایی سایت آمار می‌توانند ثبت‌نام کنند. او افزود: ‌اطلاعات این دسته پس از راستی‌آزمایی به سایت رفاه http://refahi.ir منتقل و این افراد پس از انتشار اطلاعیه در اسفندماه می‌توانند شماره حساب خود را ارائه کنند، البته به این افراد مبلغی بابت سال 89 تعلق نخواهد گرفت و واریز یارانه این افراد از ابتدای سال آینده خواهد بود. وی درباره کسانی که تغییر وضعیت داشته‌اند، نیز اظهار کرد: این گروه هم به محض باز شدن سایت آمار می‌توانند اصلاحات لازم را وارد و مانند گروه‌های دیگر در اسفند ماه شماره حساب خود را اعلام کنند.

اطلاعیه شماره 7

خبر دیگر اینکه ستاد هدفمندی یارانه‌ها با انتشار اطلاعیه شماره 7 خود اعلام کرد: بخشی از حق‌بیمه اقشار کم درآمد جامعه و همچنین بخشی از هزینه‌های خدمات سلامت بیماران خاص از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و جبران خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این اطلاعیه آمده است:

از ابتدای دی‌ماه امسال در قالب پوشش بیمه اجتماعی، بخشی از حق بیمه متعلقه رانندگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر درون شهری و برون‌شهری، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان، مددجویان تحت پوشش مشترک طرح‌های خودکفایی و اشتغال کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور، زنان سرپرست خانوار شهری تحت‌پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، مربیان مهد کودک، کارکنان مراکز نگهداری، توانبخشی و اجتماعی، اصناف کم درآمد، صیادان و زنبورداران از محل منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد. همچنین پرداخت قسمتی از هزینه‌های درمان بیماران خاص، صعب‌العلاج، سرطانی و همچنین سرانه درمان ایرانیان فاقد هرگونه دفترچه درمانی از محل منابع ناشی از آزادسازی یارانه‌ها از تاریخ 1/10/1389 اجرایی خواهد شد.

گازوئیل 2 نرخی شد؛ سهمیه‌ای 150 تومان، آزاد 350 تومان

قیمت هرلیتر گازوئیل سهمیه‌ای برای تمامی مصارف 150 تومان خواهد بود و تنها گازوئیل آزاد به قیمت هر لیتر 350 تومان عرضه خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سخنگوی کارگروه اطلاع‌رسانی دولت خبر داد: سهمیه گازوئیل با نرخ 150 تومان برای بخش‌های حمل‌ونقل، کشاورزی و صنعت درنظر گرفته شده است، و گازوئیل آزاد با نرخ 350 تومان بدون سهمیه‌بندی ارائه می‌شود.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: بنابر این سهمیه‌بندی برای گازوئیل ادامه داشته و اعمال خواهد شد؛ ضمن اینکه گازوئیل با دو نرخ 350 و 150 تومان براساس مصوبات قبلی کارگروه ارائه می‌شود. وی افزود: براساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها نرخ هر کپسول گاز مایع 11 کیلویی با هزینه‌های توزیع برای مصرف‌کنندگان 3 هزار و 400 تومان تعیین شد.

کد خبر 125683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز