گروه اقتصادی: درحالی‌که پیش از این مقام‌های دولتی از احتمال واریز 81 هزار تومان دیگر تا پایان سال خبر داده‌بودند اما اظهارات اخیر آنها نشان می‌دهد که این میزان برای مرحله دوم امسال تنها 40هزارو 500 تومان به‌همراه 4 هزار تومان یارانه ویژه نان برای اسفند خواهد بود.

اخیرا سخنگوی طرح تحول اقتصادی از امکان واریز یارانه نقدی اسفند و فروردین در اسفند ماه خبر داده است. این اظهارنظر به‌طور ضمنی تایید می‌کند که 81هزار تومان یارانه نقدی مرحله اول نه برای آذر و دی بلکه برای دی و بهمن بوده است. به گزارش خبرنگار همشهری، با واریز مرحله نخست یارانه‌های نقدی در آبان‌ماه، مسئولان دولتی اعلام کردند یارانه‌های پرداختی به‌طور علی‌الحساب خواهد بود و این گمانه تقویت شد که پول‌های واریز شده برای ماه‌های آذر و دی بوده و مرحله دوم یارانه‌های نقدی به ماه‌های بهمن و اسفند اختصاص خواهد داشت اما به‌نظر می‌رسد دولت به این دلیل که تغییر قیمت حامل‌های انرژی در روزهای پایانی آذرماه (28 آذرماه) کلیدخورده است، آنچه قبلا به حساب مردم واریز شده را مربوط به ماه‌های دی و بهمن می‌داند.

وعده‌های یارانه نقدی

26 مهرماه مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: مبلغ 81 هزار تومان سرانه هر فرد به حساب خانوارها واریز می‌شود ولی هنوز مشخص نیست که این مبلغ برای چه مدتی است اما آنچه در مرحله اول به حساب خانوارها واریز می‌شود همان 81 هزار تومان است. به گزارش همشهری، با پایان واریز مرحله نخست یارانه‌های نقدی در آبان‌ماه این گمانه‌زنی شدت گرفت که دولت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را در نیمه‌دوم‌آبان ماه - احتمالا اواخر آبان - اجرایی خواهد کرد اما آزادسازی قیمت‌ها تا 28 آذرماه به‌تأخیر افتاد.

البته 8 آبان‌ماه رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: 81 هزار تومان یارانه نقدی برای 2ماه بوده و اقساط یارانه‌ها هردو ماه یکبار واریز خواهد شد. او افزود: قرار ما بر این است که 81‌هزار تومان واریز شده به حساب‌های مردم برای 2‌ماه باشد و قبل از اینکه قسط اول تمام شود، قسط بعدی را به حساب مردم واریز خواهیم کرد.

24 آبان ماه سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی هم خبر داد که 81 هزار تومان یارانه نقدی دیگر به حساب مردم تا پایان سال واریز می‌شود. او در پاسخ به این سؤال که آیا در مرحله اول براساس قانون که قرار بود از خانوارهای محروم حمایت بیشتری شود این اقدام صورت گرفته است یا خیر؟ گفت:‌ در مرحله اول یارانه نقدی به میزان یکسان میان همه خانوارهای متقاضی توزیع شد اما آن بخش از قانون که مربوط به حمایت بیشتر از خانوارهای مناطق محروم یا تحت‌پوشش نهادهای حمایتی است در مرحله دوم انجام می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، 5 آذرماه بهروز مرادی مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: مابه‌التفاوت10درصدی ویژه اقشار آسیب‌پذیر در قسط اول یارانه‌ها واریز نمی‌شود.

شامگاه 27 آذرماه احمدی‌نژاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، آغاز اجرای مهم‌ترین بخش از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را یکشنبه 28 آذرماه اعلام کرد. فردای تغییر قیمت‌ها مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر رسما اعلام کرد: تا پایان امسال یک بار دیگر یارانه نقدی برای ماه‌های بهمن و اسفند به حساب متقاضیان دریافت یارانه واریز خواهد شد. 19 دی‌ماه باز هم مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: براساس تازه‌ترین تصمیمات، مرحله دوم یارانه‌های نقدی نیمه‌دوم بهمن ماه در حساب سرپرستان خانوار خواهد بود.

کم و کیف مرحله دوم واریز یارانه‌های نقدی در ابهام

در شرایطی که دولت مصمم است حداکثر قسط دوم یارانه‌های نقدی را تا هفته نخست اسفند واریز کند اما کم و کیف آن هنوز مشخص نیست که آیا مثل مرحله قبل یارانه‌های نقدی استان به استان واریز می‌شود یا یکجا و آیا اقشار محروم شناسایی شده‌اند و در مرحله دوم یارانه بیشتری (10 درصد بیشتر) دریافت خواهند کرد.

مهم‌تر اینکه آیا دولت براساس قانون مصوب مجلس از تنخواه استفاده کرده است یا منابع دیگری در دست دارد که بودجه یارانه‌های نقدی را تامین می‌کند و زمان تسویه تنخواه کی خواهد بود؟ مسئله مهم دیگر این است که دولت تا‌کنون چه میزان از سهم 10 هزار میلیارد تومانی یارانه‌های نقدی را در سال نخست به حساب مردم واریز کرده و آیا باقیمانده بودجه پیش‌بینی شده، کفاف خواهد داد یا خیر؟ چرا که قرار است اقشار محروم دست‌کم 10 درصد بیشتر یارانه نقدی بگیرند و از سال آینده متقاضیان تازه وارد هم خواستار دریافت نقدی یارانه‌ها خواهند شد.

کد خبر 125759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز