سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین شناسان کانادایی با شبیه‌سازی تغییرات آب و هوای جهانی در یک بازه زمانی هزار سال، دریافتند که گرمای جهانی حداقل تا سال 3000 ادامه خواهد داشت

گرمای کره زمین

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کالگاری، مرکز تحلیل و مدل‌سازی آب و هوا در کانادا و دانشگاه ویکتوریا برپایه این تحقیقات اظهار داشتند که اثرات افزایش تمرکز دی اکسید کربن در اتمسفر حداقل تا هزار سال آینده ادامه خواهد داشت.

این گرمای جهانی تا این حد طولانی می‌تواند موجب فروپاشی یخ‌های غرب قطب جنوب شده و چهار متر سطح جهانی دریاها را افزایش دهد.

این زمین شناسان به منظور رسیدن به این نتایج، اولین مدلی که تغییرات آب و هوای جهانی را با پیش بینی دوره زمانی هزار سال شبیه سازی می‌کند، تهیه کردند.

برای پردازش این اطلاعات، دانشمندان بهترین شرایط ممکن یعنی انتشار دی اکسید کربن صفر را در نظر گرفتند.

انتشار دی اکسید کربن صفر به شرایطی گفته می‌شود که در آن میزان تولید دی اکسید کربن با میزان جذب آن توسط گیاهان برابر باشد.

"شاون مارشال"، سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص توضیح داد: "ما یک سری سئوالات را طرح کردیم. از جمله اینکه اگر به طور کامل استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف کنیم میزان دی اکسید کربن در اتمسفر چقدر خواهد شد؟"

برپایه این شبیه سازی‌ها به نظر می‌رسد که در هزار سال آینده در آفریقا میزان رطوبت 30 درصد کاهش یافته و بیابان زایی تاحد وسیعی افزایش می‌یابد.

دمای آب‌های قطب جنوب حداکثر به 5 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید و این باعث فروپاشی یخ‌های بخش غربی قاره جنوبگان خواهد شد.

شاون مارشال افزود: "اقیانوس‌های جهانی و بخشی از این اقیانوس‌ها که در نیمکره جنوبی هستند یک سکون و بی حرکتی قابل توجه دارند و بنابراین تغییرات در آنها بسیار آهسته‌تر از بخش‌های شمالی است. این سکون و ایستایی در جریان‌های عمیق اقیانوس منجمد جنوبی موجب می‌شود که این آب‌ها تنها در ادامه انتشار دی اکسید کربن در قرن اخیر شروع به گرم شدن کنند. این شبیه سازی‌ها نشان می‌دهند که این گرما تا هزار سال آینده ادامه خواهد داشت و متوقف نخواهد شد."

کد خبر 125526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز