یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: زیست شناسان حفاظت از محیط زیست موفق شدند گونه جدیدی از لمورهای کوچک ساکن ماداگاسکار را کشف کنند.

lamur

این گونه جدید از لمورهای ساکن ماداگاسکار که به بزرگی یک سنجاب است نخستین بار در سال 1995 توسط «راسل میترمایر»، رئیس کنونی سازمان بین المللی حافظت از طبیعت گزارش شد اما در اکتبر سال 2010 گروهی از محققان این سازمان به سرپرستی میترمایر دوباره به جنگلهای ماداگاسکار رفتند و به دنبال این لمور گشتند و موفق شدند یک نمونه نر از این گونه را پیدا کنند و از آن عکس تهیه کنند. به نظر می رسد که این لمور یک گونه جدید از خانواده «فانرها» باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی از رفتارهای این حیوان بسیار عجیب است به طوریکه این لمور سر خود را به طرز عجیبی تکان می دهد و یک صدای تیز دارد.

این لمور در «داراینا» که یک منطقه حفاظت شده در شمال شرقی ماداگاسکار است کشف شد. پوست این حیوان رنگهای مختلفی دارد که با رنگهای چهار گونه از لمورهای تاکنون شناخته شده از خانواده «فانرها» متفاوت است. آزمایشات ژنتیکی نیز تائید کرده اند که این گونه کاملا جدید است.

براساس گزارش نشنال جغرافی، میترمایر در این خصوص اظهار داشت: «این بسیار شگفت انگیز است که بتوانی به پیدا کردن گونه های جدید لمورها و گونه های جدید گیاهی در ماداگاسکار ادامه دهی. این کشور یک مورد ویژه از محیط زیست است که به دلیل دخالتهای انسان بیش از 90 درصد از پوشش گیاهی اصلی خود را از دست داده است.»

این گونه جدید لمور سازگار زیادی برای زندگی بر روی درختان دارد. دستها و پاهای بزرگ برای اینکه به آسانی بتواند به شاخه ها چنگ بزند، یک زبان بلند برای چشیدن شهد گیاهان و دندانهایی که برای جویدن پوست درختان متخصص شده اند، از جمله سازگاری‌های این جانور برای زندگی بر روی درختان است.

این گونه جدید وارد لیست حدود 100 گونه لمورهای شناخته شده در ماداگاسکار می شود. ماداگاسکار تنها نقطه در دنیا است که زیستگاه طبیعی این حیوان است.

کد خبر 125325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز