گروه ادب و هنر: مهدی مسعودشاهی دبیر بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در نشست رسانه‌ای‌اش با اشاره به کمبود بودجه گفت: امسال جشنواره فیلم فجر فقط در تهران برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم فجر

 نکته‌ای که رئیس سازمان جشنواره‌های سینمایی به آن اشاره کرد را می‌توان نوعی توفیق اجباری هم دانست؛ چون یکی از مشکلات دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر، برگزاری‌اش در چندین استان و شهر بود؛ به‌طوری‌که فیلم‌های حاضر در جشنواره به‌صورت گسترده به‌نمایش درمی‌آمدند و این به‌نوعی حکم اکران عمومی نیز می‌یافت؛ ضمن اینکه هیچ جشنواره معتبری در دنیا، این میزان نمایش فیلم ندارد و هر فیلم در چند سئانس محدود و مشخص به نمایش درمی‌آید.

مسعودشاهی با اشاره به هزینه‌های بالای برگزاری جشنواره فجر در سراسر کشور بر این نکته هم تأکید کرد که این هزینه‌ها در سال گذشته هم تأمین نشده است. البته تأکید رئیس سازمان جشنواره‌های سینمایی بر این مسئله که تا این لحظه برگزاری جشنواره در دستور کار و برنامه تیم برگزاری قرار نگرفته، ‌راه را برای تصمیمات جدید باز گذاشت.

امسال جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار می‌شود که بخش‌های مستند، کوتاه و انیمیشن از آن حذف شده است. ‌به‌گفته مسعودشاهی قرار است از سال آینده برای بخش ویدئویی نیز جشنواره مستقلی درنظر گرفته شود. این بخش متقاضیان زیادی هم دارد و سازندگان انبوه تله‌فیلم‌های ساخته شده علاقه‌مند به شرکت در جشنواره فیلم فجر هستند.

بی‌نظمی و آشفتگی در نمایش فیلم‌ها یکی از مشکلاتی است که سال‌هاست جشنواره فیلم فجر با آن مواجه بوده است. دبیر جشنواره بیست‌ونهم در این رابطه گفت بی‌نظمی طی این 30 سال به یک نظم تبدیل شده و البته باید توجه داشته باشیم که سیستم است که چنین شرایطی را ایجاد می‌کند چراکه سیستم سینمای ما به‌گونه‌ای است که سینماگران تا دقایق آخر سعی می‌کنند فیلمشان را به جشنواره برسانند و قطعا ما هم خوشحال می‌شویم که آثار رسیده را مورد حمایت قرار دهیم.

نکته جالب توجه دیگر در صحبت‌های مسعودشاهی با خبرنگاران تفکیک بخش بین‌الملل از بخش ملی بود. به گفته دبیر جشنواره امسال فیلم‌های بخش بین‌الملل در 4 روز اول این رخداد سینمایی به نمایش درمی‌آیند و بقیه روزها به بخش ملی اختصاص یافته است.تفکیک روزهای برگزاری بخش بین‌الملل از بخش ملی در دوره‌های بیست‌وششم و بیست‌وهفتم فجر به‌اجرا درآمده بود ولی سال گذشته این دو بخش همزمان با هم برگزار شدند.

بزرگداشت‌های امسال یکی دیگر از سؤالات خبرنگاران از دبیر جشنواره بود. جمعه شب در برنامه سینمایی «هفت» از بزرگداشت مجید هاشم‌پور و داوود رسولیان خبر داده شده بود که مسعودشاهی حاضر به تأیید آن نشد. او درعوض برگزاری بزرگداشت برای مهدی‌فقیه و بیژن محتشم را قطعی دانست. او همچنین درخصوص داوران جشنواره نیز گفت: هنوز با کسی در این رابطه مذاکره نشده است.

مسعودشاهی در ادامه در پاسخ به این سؤال که ترس برخی از فیلمسازان از اینکه فیلم‌هایشان پس از نمایش در جشنواره توقیف شود از کجا می‌آید توضیح داد: اینکه بعضی از عزیزان شرکت‌کننده در جشنواره رغبت دارند که در مسابقه‌ها شرکت نکنند امری است که من در صحت و سقم آن شک دارم، چرا که به هر حال کسی که فرم پر می‌کند قطعا دلش می‌خواهد که فیلمش برگزیده هم بشود.

رئیس مؤسسه امور جشنواره‌ها در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برخی فیلم‌ها از جمله «ورود آقایان ممنوع» اکرانشان به نمایش در فجر منوط شده، اظهار کرد: این مسئله به سازمان جشنواره‌ها مربوط نبوده و مسئولان دیگری دارد که باید در این‌باره صحبت کنند.

مسعودشاهی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعداد نمایش فیلم‌ها هم عنوان کرد: سال گذشته صاحبان فیلم‌ها خواهان نمایش کمتر فیلم‌هایشان در جشنواره فیلم فجر بودند و براین باور بودند که 40 نمایش برای صاحبان اثر مقرون به صرفه نیست به همین دلیل ما توافق کردیم که هر فیلم 24‌نمایش داشته باشد و مابقی نمایش‌های آن با پرداخت حقوق مادی فیلم صورت بگیرد.

امسال هم پیشنهاد دوستان این است که فیلم‌ها تعداد نمایش‌های کمتری داشته باشند که البته این موضوع ما را در موقعیتی متضاد قرار می‌دهد و ملزم به برنامه‌ریزی‌های جدید می‌کند به‌گونه‌ای که علاوه بر رعایت حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر وسعت نمایش فیلم‌ها هم کم نشود.

مسعودشاهی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر ممیزی که در فیلم‌ها صورت می‌گیرد اظهار کرد: ما در جشنواره به هیچ فیلمی نمی‌گوییم چه بخش‌هایی را حذف کن، ما ممیزی نمی‌کنیم و حال اگر اعتقاد بر این است که در این جشنواره چنین اتفاقی می‌افتد، این موضوع به مراکز دیگری مانند اداره نظارت و ارزشیابی بر می‌گردد.

پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌ها از اول بهمن

رئیس سازمان جشنواره‌های سینمایی گفت: پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره امسال هم به‌صورت اینترنتی خواهد بود و این روند به‌دلیل احترام به مخاطبان کشور است و از ابتدای بهمن‌ماه آغاز خواهد شد. دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سؤال که برنامه جشنواره به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که معمولا عموم مردم خیلی در جریان آن قرار نمی‌گیرند اظهار کرد: ما حتی در جنوبی‌ترین بخش‌های شهر حضور خواهیم داشت و از بخش‌های مختلف کشور هم می‌خواهیم باتوجه به اینکه این جشنواره حالت ملی دارد درصورت توان به همراهی با ما بپردازند تا برای پیشگیری از برخی آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌های فرهنگی از جمله جشنواره فجر را گسترده‌تر کنیم.

کد خبر 125259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز