جمعه ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این روزها برای گروه‌های فیلمسازی مثل آخرین روزهای اسفند دیگر مردم است؛ بدو بدوها و تب‌و‌تاب رساندن فیلم‌های مختلف به جشنواره فیلم فجر که حکم سال تحویل سینمای ایران را دارد، موجب شده که دقیقه‌های این فرصت 3 هفته‌ای نیز برای سینمای ایران کیمیا باشد.

صحنه فیلم من مادر هستم

گروه‌های مختلف در مراحل گوناگون فنی سعی دارند هرچه سریع‌تر آثار خود را به سال تحویل سینمای ایران، یعنی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برسانند. شاید مهم‌ترین دلیل این شتاب که دوباره تداعی‌کننده سال‌های دور است، تاکید چندباره مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که فیلم‌هایی برای اکران سال جدید سینمایی در اولویت هستند که در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند. اگرچه علیرضا سجادپور اعلام کرده که درهرصورت فیلم‌های نرسیده به جشنواره نیز فرصت اکران دارند اما این اولویت باوجود شرایط حاکم بر اکران، خود گواهی بر تب و تاب فیلمسازان برای رسیدن به جشنواره است.

با این حال، به همان دلیلی که هرسال همه خود را برای نوروز آماده می‌کنند، سینماگران به استقبال جشنواره فیلم فجر فارغ از همه فرصت‌ها و فشارها می‌روند. فرزاد موتمن، کارگردان سینما دراین باره گفت: جشنواره فجر یک دلیل قدیمی و همیشگی و یک فرصت بزرگ برای ارزیابی نتیجه یکسال کار خود، همکاران و دوستانمان است.

وی که امسال فیلم «بیداری» را به بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ارائه داده است، درباره جذابیت این جشنواره برای مخاطب و هنرمندان توضیح داد: میزان استقبال عموم مردم و مخاطبان خاص، تحت‌تأثیر اتمسفر کیفی سینمای ماست که متأسفانه در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم پایین آمدن این کیفیت، تا چه اندازه در استقبال مخاطب خاص و عام تأثیر گذاشته است.

مؤتمن پیشنهاد داد: در حال حاضر باید شرایطی پیش بیاوریم که مخاطب را با سینما آشتی دهیم اما وقتی به چشم خود شاهدیم که فیلمنامه‌های خوب در دفاتر سینمایی طرفدار ندارند و آنقدر باید رفت و آمد تا خسته شد، به ناچار با نخستین پیشنهاد ضعیف، مجبور به پذیرفتن شرایط تهیه‌کنندگان و سینما‌داران می‌شویم.

در این شرایط دیگر چه انتظاری از مردم و فیلمساز داریم؟موتمن در مقایسه شرایط فعلی سینما با سال‌های اولیه انقلاب اسلامی و جشنواره‌های فجر تشریح کرد: در دهه 60 با وجود شرایط سخت جنگ تحمیلی، فیلم ساختن در شرایط ایده‌آل‌تری انجام می‌شد. متأسفانه در حال حاضر قدرت در دست تهیه‌کنندگان است؛ تهیه‌کنندگان هم تابع سینماداران هستند که تسلطی مدت‌دار بر سینما و چندوچون آن دارند. باید از نظر مالی به شرایط آن سال‌ها بازگردیم تا کارگردانان آزادی عمل بیشتری داشته باشند. آن وقت شاهد خواهیم بود مخاطب و هنرمند چگونه با سینما آشتی خواهندکرد.

مراسم سال تحویل سینما

با تمام این احوال 3 هفته دیگر اهالی سینما در سالن همایش‌های برج میلاد جمع می‌شوند تا رسما این جشنواره را افتتاح کنند. در این مراسم، بزرگداشت 4 هنرمند سینمای ایران انجام می‌شود. پیش‌تر دبیر جشنواره بیست و نهم، بزرگداشت مهدی فقیه بازیگر و بیژن محتشم چهره‌پرداز را به‌عنوان 2 هنرمند باتجربه اعلام کرده بود و حالا جمشید هاشم‌پور بازیگر قدیمی و پوران درخشنده‌ کارگردان باتجربه سینمای ایران هم به جمع هنرمندان بخش بزرگداشت‌های جشنواره بیست و نهم فیلم فجر اضافه شده‌اند.

محمد پرویزی مراسم افتتاحیه و اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را کارگردانی می‌کند. مقدمات کار شروع شده و وی به همراه گروهش مشغول طراحی برنامه‌های این مراسم هستند. پرویزی امسال کارگردان مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم کودک در همدان هم بود.

در همین حال، مدیر روابط‌عمومی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از آغاز پیش‌فروش بلیت‌های این رویداد سینمایی از آغاز بهمن‌ماه خبر داد. جعفر گودرزی به مهر گفت: پیش‌فروش بلیت از اول بهمن‌ماه شروع می‌شود. برای دانشجویان، نمایندگان رسانه‌ها و سینماگران تخفیف‌هایی درنظر گرفته شده که به‌زودی اعلام می‌شود، فروش اینترنتی هم خواهیم داشت که افراد، ارگان‌‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف می‌توانند از این طریق برای خرید بلیت سینما در ایام جشنواره اقدام کنند.

«من مادر هستم» جیرانی در راه جشنواره

درحالی‌که نام «قصه پریا» ساخته فریدون جیرانی در فهرست آثار متقاضی حضور در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به چشم می‌خورد، این فیلمساز قصد دارد دیگر ساخته‌اش (من مادر هستم) را هم راهی فجر کند. قصه پریا از مدت‌ها پیش آماده نمایش شده و اداره نظارت و ارزشیابی، صدور مجوز نمایش را منوط به اعمال اصلاحاتی کرده است. مرتضی شایسته تهیه‌کننده قصه پریاست که ملودرامی درباره اعتیاد است و مهناز افشار، مصطفی زمانی و باران کوثری در آن بازی کرده‌اند.

جیرانی این فیلم را با دوربین دیجیتال ساخته است، اما من مادر هستم فیلمی است که گویا جیرانی آن را به‌سیاق «قرمز» کارگردانی کرده است. در این فیلم باز هم با کاراکتری به‌نام مشرقی مواجهیم. باران کوثری بازیگر نقش اول زن فیلم است و حبیب رضایی، فرهاد اصلانی و امیرحسین آرمان از بازیگران محوری من مادر هستم به‌شمار می‌آیند. پانته‌آ بهرام و هنگامه قاضیانی دیگر بازیگران این فیلم هستند که دومی در نقش ناهید مشرقی ایفای نقش کرده است.

کد خبر 125746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز