جمعه ۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

گروه سیاسی: سرپرست وزارت امور خارجه ایران پس از زیارت بارگاه حضرت امیرالمومنین(ع) با آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی از مراجع نجف، دیدار کرد.

علی‌اکبر صالحی

علی‌اکبر صالحی درباره این دیدار به واحد مرکزی خبر گفت که حامل سلام ویژه مقام معظم رهبری برای آیت‌الله سیستانی بوده است. همچنین شبکه العالم، گزارش داد که صالحی پس از این دیدار نتایج گفت‌وگوهایش با آیت‌الله سیستانی را بسیار خوب توصیف کرد و به خبرنگاران گفت: از ایشان برای موفقیت در کارهایمان طلب دعا کردیم.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نون، این دیدار در دفتر آیت‌الله‌سیستانی در نجف انجام شده است.

این پایگاه خبری عراقی به جزئیات بیشتری درباره این دیدار اشاره نکرده است. سرپرست وزارت امور خارجه ایران درباره این دیدار به پایگاه خبری نون گفت: آیت‌الله سیستانی تکیه‌گاه و قطب مهمی برای همه عراقی هاست. او ادامه داد: امیدواریم تلاش‌های ارزشمند ایشان، عراق را به ساحل امن برساند. فاید الشمری، رئیس شورای استانداری نجف اشرف نیز درباره این دیدار گفت: صالحی، حامل پیام محبت‌آمیزی از مرجعیت قم به مرجعیت نجف اشرف است.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران، پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی با آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم و آیت‌الله شیخ بشیرنجفی دیدار و گفت‌وگو کرد. صالحی در پایان دیدار با آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم نیز در جمع خبرنگاران گفت: در این سفر حامل سلام مقام معظم رهبری برای آیات عظام در نجف اشرف و کربلای معلی بودم. او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار خواهد برد تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر عراق باشد.

صالحی تاکید کرد: ما براساس اصول سیاست خارجی خود، همواره از ثبات، وحدت ملی و یکپارچگی عراق حمایت کرده‌ایم. سرپرست وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه در دیدار با مقامات عراقی شکل‌گیری دولت جدید را به آنها تبریک گفته است، گفت: تشکیل دولت جدید بخشی از آینده روشن برای عراق است که چندصدایی را در خود جای داده است.
صالحی ادامه داد: سعه صدر مسئولان عراقی، نوید بخش آن است که عراق به سمت امنیت، ثبات و رونق بیشتر پیش خواهد رفت.

یک تماس از ترکیه

سرپرست وزارت امور خارجه ایران که پیش از این با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق و سیدعمار حکیم دیدار کرده بود، به یک تماس دیپلماتیک از سوی وزیر امور خارجه ترکیه نیز پاسخ داد. احمد داووداوغلو در آستانه برگزاری نشست ایران و گروه1+5 در استانبول با علی‌اکبر صالحی تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگو دو طرف درباره موضوعات مربوط به نشست آتی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 بحث کردند. صالحی و داوود اوغلو همچنین پیرامون موضوعات مهم منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی رایزنی کردند. اجلاس ایران و گروه1+5 قرار است اوایل بهمن در استانبول ترکیه برگزار شود. ایران و گروه1+5 تا‌کنون در 3نوبت در ژنو مذاکره کرده بودند که آخرین دور آن موسوم به ژنو 3، ماه قبل برگزار و براساس آن مقرر شد دور بعدی مذاکرات درباره گفت‌وگو برای همکاری در زمینه موضوعات مشترک در استانبول برپا شود.

به استانبول نمی‌روم

صالحی، خود می‌گوید که در جریان گفت‌وگوهای استانبول حضور نخواهد داشت.سرپرست وزارت امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، درباره اینکه در مذاکرات استانبول حضور خواهد داشت یا خیر، تاکید کرد: من به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی از اعضای کمیته هسته‌‌ای شورای‌عالی امنیت ملی هستم؛ بنابراین در تصمیم‌سازی‌های مربوط به موضوع هسته‌ای سهیمم اما کسی که این موضوع را پیگیری می‌کند دبیر شورای‌عالی امنیت ملی است و بنده حضور خودم را در مذاکرات استانبول به‌شدت تکذیب می‌کنم.

صالحی همچنین درباره محتوای نشست استانبول نیز گفت: در بسته پیشنهادی ایران و طرف مقابل به سرفصل‌هایی مثل مسائل اقتصادی، امنیتی و هسته‌‌ای به‌طور عام اشاره شده است که از طریق تشکیل کارگروه‌هایی برای هر کدام از این سرفصل‌ها موضوعات مورد علاقه دو طرف پیگیری می‌شود.

بازدید هسته‌ای

سرپرست وزارت امور خارجه ایران درباره اینکه تاکنون کدام کشورها به دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای پاسخ داده‌اند؟ تاکید کرد: ما از تشکل‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا و جنبش غیرمتعهدها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای دعوت کرده‌ایم. علی‌اکبر صالحی درباره هدف دعوت از نمایندگان و سفیران برخی کشورها برای این بازدید هم گفت: این بازدید یک حسن‌نیت از طرف ایران است.

کد خبر 125147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز