چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقبره احتمالی همسر توتنخامون در مصر کشف شد.

mummy

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه (13 دی) باستان‌شناسان مصری در جریان کاوش‌های خود در دره پادشاهان موفق به کشف مقبره‌ای شدند که به احتمال فراوان به همسر «توتنخامون» تعلق دارد.

به گزارش دیسکاوری، براساس بررسی‌های اولیه باستانشناسان، مقبره کشف شده به «آنخسنامون»، همسر «توتنخامون»، مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان تعلق دارد.

«توتنخامون» مشهورترین فرعون تمدن مصر بوده و علت این شهرت، کشف مقبره وی قبل از تاراج توسط دزدان و به صورت دست‌نخورده است.

این کشف توسط یکی از محققین دانشگاه آکسفورد به نام «هاوارد کارتر» انجام شد، به همین دلیل آثار ارزشمندی از این مقبره و همچنین اسناد زیادی درباره پروژه‌ای که به کشف این مقبره انجامید، در دانشگاه آکسفورد موجود می‌باشد.

هاوارد کارتر در 16 فوریه‌ سال 1923 میلادی، پس از آن‌که در ماه نوامبر سال 1922 میلادی موفق به کشف مقبره‌ توتنخامون شد، پس از ماه‌ها مطالعه‌ شرایط مقبره، با ترس فراوان از دام‌های احتمالی این مقبره، در اصلی آن را گشود.

طبق گزارشی که آن زمان خبرنگار نیویورک تایمز از مصر مخابره کرد، گشودن در اصلی با ترس فراوان صورت گرفت؛ ولی پس از آن، باستان‌شناسان خود را در برابر دنیایی از زیبایی یافتند.

به گفته‌ خبرنگار نیویورک تایمز که در زمان گشودن در اصلی مقبره در آنجا بود، کارتر تا چند ساعت پس از ورود به مقبره، از شدت هیجان قادر به تکلم نبود.

او بعدها در گفت‌وگویی، سالن اصلی مقبره‌ توتنخامون را که محل نگهداری تابوت طلایی او بود، «زیباترین اتاق جهان» نامید . البته کارتر پیش از گشودن در تالار اصلی، سوراخی در دیوار ایجاد کرد تا از طریق آن، شرایط داخل اتاق را بررسی کند.

او سال‌ها بعد در کتاب مشهور و پرفروش خود با نام «مقبره‌ توتنخامون» به شرح کامل این کشف تاریخی پرداخت.

تمام آثار کشف‌شده در مقبره‌ توتنخامون در موزه‌ قاهره نگهداری می‌شوند. البته قرار است تمام آن‌ها پس از پایان پروژهی ساخت بزرگ‌ترین موزه‌ جهان در کنار اهرام ثلاثه‌ مصر در سال 2012 میلادی، به این موزه انتقال یابند.

مقبره‌ توتنخامون در دره‌ پادشاهان همواره یکی از جاذبه‌های گردشگری مصر بوده و حتی به‌دلیل حضور بی‌رویه‌ گردشگران، صدمه‌های فراوانی دیده است. در ماه‌های پایانی سال 2007 میلادی نیز برای نخستین‌بار مومیایی توتانخامون از مقبره‌اش خارج شد و در تابوتی شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار گرفت.

توتنخامون یکی از فراعنه‌ مصر باستان بوده که بین سال‌های 1333 تا 1323 پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بر مصر باستان حکومت می‌کرده است. دلیل اصلی شهرت او، کشف مقبره‌اش در بهترین شرایط ممکن و به‌صورت دست‌نخورده است.

کد خبر 125001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز