همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نتیجه نهایی علت مرگ ببر سیبری در روز چهارشنبه اعلام می‌شود و چنانچه اهمال و یا بی‌دقتی در نگهداری ببرها صورت گرفته باشد با آن برخورد می‌شود.

ببر سیبری

 به گزارش ایلنا، محمد جواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از مراسم تودیع و معارفه معاونت محیط‌زیست انسانی سازمانش در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت ببرهای سیبری در باغ‌وحش ارم گفت: ببری که تلف شد در اثر بیماری بود که به دلیل ضعف در سیستم دفاعی بدنش وجود داشت، با یک ناراحتی تنفسی مواجه شد و همین موجب شد که جان خود را از دست بدهد.

او ادامه داد: قبل از این هم دو شیر متعلق به باغ‌وحش تلف شده و از بین رفتند و موارد دیگری از بیماری در برخی دیگر از گربه‌سانان باغ‌وحش مشاهده شد. اما به طور قاطع و تا زمانی که جواب آزمایشگاه معتمد و ممتاز دامپزشکی نیاید نمی‌توان در مورد آن نظر داد که این نمونه‌گیری‌ها یک هفته قبل از مرگ ببر نر انجام شد و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

چهارشنبه علت اصلی مرگ ببرها مشخص می‌شود

محمدی‌زاده گفت: مطالعات پاتولوژیک و آزمایشگاهی که توسط 10 نفر از متخصصین مجرب کشور انجام می‌شود قرار است تا روز چهار شنبه (15 دی) به ما اعلام شود. تا ببینیم آیا علت بیماری بوده که قبلا در شیرها وجود داشته و اکنون خود را به صورت بیماری تنفسی نشان داده.

او تاکید کرد: اظهارنظرهایی که توسط مسئولین باغ‌وحش انجام شده است درست است اما جامع و کامل نیست و تا مشخص نشدن نتیجه آزمایشات تا چهارشنبه هیچ اظهارنظری جنبه کارشناسی ندارد.

محمدی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با این تفاسیر امکان وجود FIV (ایدز گربه‌سانان) منتفی است یا خیر گفت: این را ما با قاطعیت نمی‌توانیم بگوئیم در گواهی اولیه ببرها،در ارتباط با FIV هیچ اظهارنظری نشده بود. سازمان دامپزشکی هم که مرجع این کار است اظهارنظر خاصی مبنی بر وجود این بیماری نداشت. اما در حال حاضر این احتمال ضعیف داده می‌شود که این ببر حاملی برای این بیماری باشد، البته این احتمال ضعیف است ولی درعین حال کسی آن را منتفی نمی‌کند.

محمدی زاده گفت: اعبتاری که برای بازسازی میانکاله و مهیا شدن محیط آن برای ببرها نیاز است نزدیک به 5 میلیارد تومان است که ما از محل اعتبارات سازمان 200 میلیون تومان آن پرداخت شد که صرف فنس‌کشی و احیای پاسگاه‌های منطقه شده است و قرار است از محل سفرهای استانی و محل اعتبارات سازمان و استانی دو میلیارد تومان به امر احیای میانکاله اختصاص یابد.

او تاکید کرد: به اعتقاد برخی دامپزشکان جای خوشبختی است که ببرها به میانکاله نرفتند زیرا اگر بیماری EIV یا همان، ایدز گربه‌سانان به صورت نهان در ببرها وجود می‌داشت، ممکن بود این بیماری در منطقه میانکاله و مازندران منتشر می‌شد. اما چون هنوز آزمایشگاه اظهارنظر نکرده، نمی‌توانیم با قاطعیت این مطلب را تایید کنیم.

شاید همه حیوانات باغ‌وحش ارم معدوم شوند

محمدی زاده از برخورد جدی با هرگونه اهمال، بی‌دقتی و بی‌مسئولیتی مقصران مرگ ببر سیبری در باغ وحش تهران خبر داد و گفت: ببر ماده اکنون تحت نظر دامپزشکان است اگر بیماری مسری بوده و همه‌گیری داشته باشد کل حیوانات موجود در باغ‌وحش از جمله ببر باید معدوم شوند. شیرها و حیوانات دیگر هم باید معدوم شود زیرا برخی از این بیماری‌ها مشترک بین انسان و حیوان است و فقط جان انسان برای ما ارجحیت دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری در مورد احداث پالایشگاه در میانکاله گفت: آنچه که تصویب شده احداث پالایشگاه بهشهر بوده است که پیشنهاد اولیه، محلی در هفت کیلومتری میانکاله بود که این پیشنهاد توسط سازمان حفاظت محیط زیست رد شده و مکان دیگری برای احداث این پالایشگاه قراراست از طرف وزارت نفت پیشنهاد شود که با میانکاله فاصله دارد.

او درمورد احداث جاده بهشهر به میانکاله نیز گفت: از قبل از انقلاب یک مسیر پیاده رویی بین بهشهر تا میانکاله وجود داشت که با بالا آمدن آب بخشی از این مسیر به زیر آب رفت بنابر آنچه در سفر استانی مازندران مصوب شده است پل دسترسی پیاده‌روی با سازه مورد تایید سازمان محیط زیست ترجیحا چوبی است که ارتباط پیاده راه را برای مردم فراهم می‌کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ عنوان اجازه احداث جاده اتومبیل رو را به میانکاله نمی‌دهد.

ورود و استفاده از آزبست در کشور ممنوع است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگری در مورد ممنوعیت استفاده از آزبست به دلیل عدم اجرای این مصوبه پس از گذشت چندین سال در کشور گفت:‌دولت مصوبه‌ای در مورد ممنوعیت آزبست داشته اما در آن تاکید شده است که ماده جایگزین معرفی شود.

او با اشاره به اینکه آزبست هم اکنون در صنایعی مانند لنت ترمز، سیمان و غیره استفاده می‌شود گفت: حدود شش ماه قبل موضوع مجددا در دولت مطرح و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز ماده جایگزین را اعلام کرد که بر این اساس به گمرکات کشور اعلام شده است که ورود هرگونه آزبست به کشور ممنوع است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز با واحدهایی که نسبت به استفاده از آزبست اقدام کنند برخورد می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا با متخلفان در این زمینه برخوردی شده است یا خیر گفت: حدود 4 ماه قبل یکی از واحدهایی که اقدام به استفاده از آزبست می‌کرد توسط سازمان حفاظت محیط زیست پلمپ شد.

20 میلیارد تومان دیگر برای احیای تالاب انزلی

رئیس سازمان محیط زیست همچنین در مورد احیای تالاب انزلی گفت: طرح جامع احیای تالاب انزلی که طرحی پنج ساله با اعتباری حدود 100 میلیارد تومان است مصوب شده که امسال 7 میلیارد و 200 میلیون تومان از این اعتبار تخصیص یافته است که اولویت کار با لایروبی و برخورد با آسیب‌های جدی مانند آزولاست.

او گفت: در سفر قریب الوقوع هیات دولت به استان گیلان نیز برای سال آینده ده میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه‌های استانی و ده میلیارد تومان اعتبار نیز از محل بودجه‌های سازمان حفاظت زیست جهت احیای تلاب انزلی پیشنهاد شده که امیدواریم تصویب شود.

محمدی‌زاده تاکید کرد: بر این اساس ظرف پنج سال منابع طرح جامع صد میلیارد تومانی تالاب انزلی تامین شده و بدین ترتیب مشکلات پسماندها، ورود فاضلاب‌های خانگی، لایروبی و زهکشی پساب‌های کشاورزی جهت حفظ تالاب انزلی برطرف می‌شود.

کد خبر 124817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز