همشهری‌آنلاین: اوپک رشد اقتصاد جهانی در سال 2011 را 3.8 درصد پیش بینی کرد.

به گزارش ایلنا، نماینده ایران در اوپک ضمن اعلام مطلب فوق افزود: این بدان معناست که در سال 2011 از دید اعضای اوپک رشد اقتصاد جهانی کندتر خواهد شد.

محمد علی خطیبی گفت: رشد اقتصادی جهان بر اساس پیش‌بینی‌های اوپک در سال 2010 برابر با 4.3 درصد بود.

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی از نظر سازمان اوپک آیا می‌توان چنین نتیجه گرفت که وضعیت اقتصادی جهان برای اعضا در سال جاری تاریک‌تر از سال گذشته است یا خیر، گفت: با تاریکی موافق نیستم چرا که وقتی رشد اقتصادی در میان است، تاریک شدن وضعیت پیش رو معنا نمی‌دهد بلکه می‌توان چنین ارزیابی کرد که آهنگ رشد کندتر از قبل شده است.

او در جواب این پرسش که قیمت نفت در سال جاری میلادی را در چه محدوده‌ای ارزیابی می‌کنید، گفت: قیمت نفت تنها بر اساس مولفه‌های اقتصادی تعیین نمی‌شود و مجموعه‌ای از عوامل سیاسی نیز در این روند تاثیر گذار هستند.

او گفت: در صورت عدم تغییر شرایط قیمت‌ها در محدوده 80 تا 90 دلار نوسان خواهند داشت.

more  قیمت نفت در سال آینده 60 تا 65 دلار خواهد بود

او نوسان فعلی قیمت نفت را بر پایه عوامل بنیادین بازار ندانست و گفت: در حال حاضر به دلیل عوامل بنیادین نیست که قیمت نفت به 89 تا 91 دلار رسیده است بلکه سرمایی که غرب را فرا گرفته و اقتضائات فصلی در این افزایش قیمت بی تاثیر نبوده‌اند.

او گفت: کاهش ارزش دلار نیز در افزایش قمیت‌ها بی تاثیر نیست. در حقیقت وقتی ارزش دلار کاهش می‌یابد و قیمت نفت بالا می‌رود افزایش قیمتی رخ نداده و این وضعیت تنها به تعادل در بازار منجر می‌شود.

او قیمت‌های واقعی نفت را بسیار پایین دانست و گفت: در مورد قیمت نفت دو بحث مطرح است یکی قیمت واقعی و دیگری قیمت ظاهری. در بحث‌ها و بررسی‌ها غالبا در مورد قیمت ظاهری صحبت می‌‌شود. به عنوان مثال می‌گویند قیمت نفت 90 دلار است در حالی که اگر همین قیمت را بر پایه قیمت‌های سال 2000 یا دهه هفتاد بسنجیم می‌بینیم قیمت واقعی نفت این رقم نیست.

خطیبی در توضیح این مطلب افزود: ارزش خرید 90 دلار در حال حاضر بر مبنای قیمت‌های پایه سال 2000 با 50 دلار برابر است یا بر مبنای قیمت‌های پایه دهه هفتاد این 90 دلار تنها به اندازه 10 دلار آن دوره قدرت خرید دارند.

او گفت: اگر در مباحثات مساله قیمت واقعی نیز در نظر گرفته شود تحلیل‌ها دقیق‌تر و عمیق‌تر خواهد بود. به این ترتیب می‌بینیم که قیمت صد دلاری نیز با توجه به ارزش واقعی قیمت بالایی نیست.

کد خبر 124643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز