یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همزمان با برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران برگزار می‌شود.

سیدمحمدعلی خطیبی طباطبایی نماینده ایران در هیات عامل اوپک روز یکشنبه در مورد برگزاری این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: برای حضور در این مراسم که روز سی ام فروردین ماه در تهران برگزار می‌شود، از 'عبدالله البدری' دبیرکل اوپک دعوت شده است.

وی با اشاره به اینکه از تعدادی مقام های کشوری و سفرای خارجی در تهران برای شرکت در این مراسم دعوت شده است، افزود: روابط عمومی سازمان اوپک از دیگر مدعوین برای شرکت دراین مراسم است و این گروه تحت عنوان دبیرخانه اوپک غرفه‌ای نیز در نمایشگاه بین‌المللی نفت خواهد داشت.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در روز جمعه 26 فروردین ماه جاری با حضور مقام های ارشد کشوری و سفرای خارجی مقیم تهران در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش می یابد.

سازمان اوپک در سال 1960 میلادی با عضویت پنج کشور ایران، عراق، ونزوئلا، عربستان و کویت در شهر بغداد پایتخت عراق شکل گرفت. بتدریج دیگر کشورهای مهم تولیدکننده نفت به این سازمان پیوستند و اکنون کشورهای ایران، عراق، کویت، ونزوئلا، قطر، الجزایر،نیجریه، لیبی، امارات متحده عربی، عربستان، اکوادور و آنگولا اعضای آن هستند.

اوپک یک سازمان بین ‌الدول است که اهداف آن ایجاد هماهنگی و وحدت در خط مشی‌های نفتی کشورهای عضو و تعیین بهترین شیوه‌ها برای تأمین و حفظ منافع فردی و جمعی آنها، یافتن راه‌ها و وسایل تأمین ثبات بازار نفت، توجه کافی و مستمر به منافع کشورهای تولیدکننده و حفظ درآمد ثابت برای آنها، عرضه کافی، اقتصادی و منظم نفت به کشورهای مصرف کننده و در نظر گرفتن یک سود منصفانه به سرمایه‌ای که آنها در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کنند، است.

اساسنامه اوپک در طول 50 سال سابقه و عمر این سازمان، همچنان قوت، صلابت و اعتبار خود را حفظ کرده و حداقل تغییرات در اهداف این اساسنامه ایجاد شده است.

طی پنج دهه از زمان تشکیل این سازمان بحران‌های متعددی در صنعت نفت جهان به وقوع پیوسته اما در تمام این دوران، اوپک به دلیل خط مشی‌های خود یک نیروی عمده برای ایجاد ثبات در بازار بوده است.

کد خبر 131938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز