چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

محمد آرام * هر سیستم اقتصادی با 2 بال حرکت می‌کند.

نخست: نظام تولید و توزیع و دوم:‌نظام مالی. نظام مالی که خود از 2‌بخش بازار‌سرمایه و بازار پول تشکیل می‌شود؛ طبق تعریف دقیق، باید بتواند منابع مازاد موجود در فضای اقتصاد را به‌صورت بهینه و با نرخ عادلانه تجهیز کند و آن را به‌صورت بهینه به بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی تخصیص دهد.به باور عموم کارشناسان اگر نظام مالی به درستی از عهده ایفای وظایف خود برآید، می‌تواند در کنار تامین مالی نظام تولید و توزیع، فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری را به‌وجود آورد و موجبات رشد و توسعه بازار تولید و خدمات را فراهم کند. در نتیجه با توسعه نظام مالی نظام تولید و توزیع رشد می‌کند و در نهایت هدف توسعه اقتصادی محقق می‌شود. حال پرسش این است اگر بخواهیم نظام مالی توسعه پیدا کند باید به کدام بخش از این بازار گسترده توجه بیش از پیش نشان دهیم؟

نظام‌های مالی از 5 رکن: 1.قانون مالی2.ناظرمالی3.نهاد مالی 4.ابزار مالی 5. بازار مالی تشکیل شده‌اند.خوشبختانه در حال حاضر در اقتصاد ایران به اندازه کافی قوانین مالی موجود است و این قوانین از توان کافی ‌برای پاسخگویی به همه نیاز‌ها برخوردارند. طبق همین قوانین مصوب، نهاد ناظر‌مالی یعنی سازمان بورس هم شکل گرفته و در حال فعالیت است. بازارهای‌مالی نظیر: بورس‌کالا، بورس اوراق بهادار و فرا‌بورس هم با قوت در حال ارائه خدمات هستند.

بنابراین آنچه در مسیر توسعه اهمیت دارد، توجه ویژه به 2رکن نهاد‌های مالی و ابزار‌های مالی است. اتفاقا محور رشد و بالندگی بازار‌های ‌مالی نهادها و ابزار‌های ‌مالی هستند. چنان‌که در ‌شرایط کنونی، افزایش ‌نقدشوندگی در بورس تهران را مدیون فعالیت نهادهایی چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستیم.تحقیقات گسترده نشان می‌دهد: یکی از بهترین راهکارهای افزایش سرعت رشد اقتصادی تمرکز بر رشد نظام مالی و به‌ویژه دو رکن نهادها و ابزارهای مالی است.

* دکترای مدیریت مالی- مدیرعامل تامین سرمایه امین

کد خبر 133596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز