همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران درباره نتیجه کارگروه حل اختلاف میان مجلس و دولت، گفت:‌ باید منتظر ماند و دید که به‌عنوان تفسیر اصول اختلاف، چه نظری استخراج خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست صبح امروز خود با خبرنگاران درباره انتقادات صورت گرفته از سوی برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه سخنگوی شورای نگهبان، درباره نتیجه کارگروه حل اختلاف میان دولت و مجلس، فقط نظر شورای نگهبان را ارائه داده است، گفت:‌ بنده اظهارنظر نکردم و تنها نامه آیت‌الله جنتی را که بعد از جمع‌بندی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد، ارائه داده و برخی از مواد آن را بیان کردم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه «ما منتظر نظر مقام معظم رهبری هستیم»، ادامه داد: هر کسی می‌تواند اظهارنظر کند و اظهارنظر نمایندگان مجلس و دولت اشکالی ندارد، اما به نظرم دوستان مجلسی عجولانه اظهارنظر کردند؛ چرا که خودشان در جلسه حضور داشته و از مفاد آن آگاه بودند.

وی ادامه داد: نمایندگانی که عجولانه اظهارنظر کردند، می‌توانستند نظریات خود را زودتر به ما ارسال کنند؛ چراکه نامه ما 20 آبان ماه خدمت رهبری ارسال شد، اما چند روز بعد از این تاریخ، نامه نمایندگان مجلس به دست ما رسید.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در این میان یکی از نمایندگان مجلس قضیه را از من جویا شد که به وی گفتم در تاریخ 5 مهرماه جلسات کارگروه به اتمام رسیده، اما تاکنون شما نظرات خود را به ما ارسال نکرده‌اید. با این وجود ما رعایت امانت کرده و مشروح مذاکرات را به همراه پاسخ نمایندگان مجلس به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اصل قضیه باید در شورا و در روند تفسیر اصول اختلاف بررسی شود، اظهار کرد: باید منتظر ماند و دید که به‌عنوان تفسیر اصول اختلاف، چه نظری استخراج خواهد شد.

خبرنگاری با طرح این پرسش که مدتی قبل آیت‌الله جنتی اعلام کرده تا مدتی که وی در شورای نگهبان وجود دارد، یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور را در صورت کاندیدا شدن تایید صلاحیت نخواهد کرد، گفت: موضع رسمی شورای نگهبان این است تا زمانی که افراد ثبت‌نام نکنند، اظهارنظری صورت نگیرد، اما طبعا سوابق و اقدامات افراد در زمان بررسی صلاحیت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اظهارات و اقدامات افراد تاثیری در تایید صلاحیت آنها خواهد داشت یا خیر، گفت: طبیعتا زمانی که افراد اقدامات خلافی مرتکب شوند در زمان بررسی صلاحیت به آنها توجه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارنظر افراد نیز تاثیرگذار است، گفت: اگر اظهارنظرات به صورت کارشناسی باشد، خیر.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص برخی اظهارنظر‌ها در مورد تایید یا ردصلاحیت برخی چهره‌ها افزود: مصلحت‌سنجی با بنده نیست و نمی‌توانم به کسی بگویم که صحبت کند یا نکند. اما از سوی شورای نگهبان اعلام می‌کنم که در زمان مقرر اعضا نسبت به صلاحیت افراد اعلام نظر می‌کنند.

کدخدایی در خصوص انتقادات غلامحسین الهام از قوه قضاییه و اینکه وی وجود برخی سازمان‌های قضایی ازجمله سازمان ثبت و اسناد و املاک کل کشور، ‌سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندان‌ها و روزنامه رسمی را زیرنظر قوه قضاییه خلاف قانون اساسی دانسته بود، گفت: هر گاه از ما درخواست تفسیر اصل 160 و اصول دیگر مرتبط با قوه قضاییه شود، نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه نشست، درباره ایراد شورای نگهبان به ترکیب بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از نهادهای حاکمیتی هر کشوری به شمار رفته و به همین دلیل عضویت افرادی که در خارج از قوای سه‌گانه وجود دارد از جمله اقتصاددانان در این نهاد حاکمیتی مغایر اصل 44 قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که با توجه به این ایراد آیا انتخاب رئیس بانک مرکزی برعهده مجمع عمومی است یا رئیس‌جمهور، اظهار کرد: این مساله مصلحت‌سنجی بوده و باید در قانون بیاید. آنچه که شورای نگهبان به نتیجه رسید این است که با توجه به ترکیب و وظایف این نهاد، طرح ارائه شده از مجلس، مغایر با اصل 44 است.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا ایراد شورای نگهبان حذف رئیس‌جمهور از ترکیب بانک مرکزی نبود، ‌گفت: در شورای نگهبان نسبت به حذف افراد بحث رسمی نداشتیم، اما ترکیبی که معمولا در این شوراها، مطرح می‌شود، با توجه به وظایف آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. ترکیبی که هم برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده بود از آن برداشت غیرحاکمیتی شده و به همین دلیل مغایر با اصل 44 شناخته شد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر اقتصاددانان حذف شوند، ایراد شورای نگهبان از این ماده رفع خواهد شد، گفت: احتمال رفع ایراد وجود دارد.

کدخدایی در ابتدای این جلسه از اتمام بررسی لایحه قانون مجازات در شورای نگهبان خبر داد و گفت: در بررسی به این لایحه 178 ایراد که عمدتا ایرادات شرعی بود، ‌به آن گرفته شد. البته ایرادات قانون اساسی وابهاماتی نیز در آن وجود دارد.

کدخدایی همچنین از پایان بررسی لایحه برنامه پنجم در شورای نگهبان خبر داد و گفت: اعلام نظر رسمی این شورا در پایان ساعات اداری روز چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود به روز نهم دی ماه اشاره کرد و گفت: در این روز ملت ایران به صورت خداجوش از اسلام، ارزش‌های اسلامی، نظام جمهوری و در حمایت از ولایت فقیه به صحنه آمده و پاسخ مهمی به فتنه‌گران دادند و امیدوارم این حضور آنها، درسی برای فتنه‌گران و بازگشت آنها به آغوش ملت عزیز ما باشد.

 

کد خبر 124595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز