چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

امروز 9دی و سالروز راهپیمایی گسترده مردم ایران در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

راهپیمایی 9 دی 88

 حماسه 9دی از آن حیث که خروش ملت را به تصویر کشید، درخور توجه و تامل جدی بود. با فرارسیدن سالگرد قیام خودجوش مردم ایران در حمایت از آرمان‌های انقلاب، چهره‌های سیاسی به تحلیل 9دی و تبعات داخلی و خارجی آن پرداختند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته در چنین روزی مجلس شورای اسلامی به حرکت سخیف، ضددینی و ضدانقلابی روز عاشورا پاسخی به موقع و قاطع داد.

وی افزود: نمایندگان با راهپیمایی نمادین در اطراف مجلس و سخنرانی، به اقدامات غیرقانونی چند ماه پس از انتخابات پاسخی روشن اعلام کردند و همین حرکت آغاز خیزش ملت در 9 دی سال گذشته شد که بار دیگر عزت انقلاب اسلامی را که بر 3رکن معارف اهل بیت(س)، امامت امت و هوشیاری ملی استوار است به جهان نشان داد. رئیس مجلس همچنین گفت: پس از چند ماه ماجراجویی دولت‌های غربی در پس انتخابات و اقدامات غیرقانونی عناصر داخلی، قیام 9 دی آتشفشان غیرت دینی و عزتمندی ملتی بود که برای صیانت از انقلاب اسلامی و حمایت از رهبری به خیابان‌ها شتافتند. رئیس مجلس با بیان اینکه پیام این راهپیمایی عظیم کاملا روشن بود، افزود: انتظار بود دسیسه‌گران دریافت درستی از آن پیدا کرده باشند.

سند اقتدار نظام

آیت‌الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم 9دی ماه سال 88 را سند اقتدار و مردمی بودن نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: هتاکی به مقدسات و ارزش‌های دینی نشان داد که فتنه‌گران و دشمنان با اساس دین و انقلاب مشکل داشتند. وی با اشاره به ابعاد حماسه 9دی ماه تصریح کرد: هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد این حرکت نادرست و ناصوابی که در 7دی‌ماه در تهران صورت گرفت تبدیل به یک حماسه شود. آیت‌الله نمازی افزود: در این حماسه پیام‌های متعددی وجود داشت که اگر درست تجزیه و تحلیل شود برای مغرضان و دوستداران کشور و نظام اسلامی حاوی درس‌ها و پیام‌های بسیاری است.

جمع شدن بساط فتنه

حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به حماسه 9دی‌ماه، افزود: 9دی‌ماه حماسه‌ای توسط مردم شکل گرفت که همه نقشه‌های فتنه‌گران را خنثی کرد. وی با اشاره به اینکه دشمنان نظام جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از توان، پول، احزاب داخلی و خارجی به‌دنبال از پای درآوردن انقلاب اسلامی بودند، افزود: حضور مردم در 9دی ماه و پشتیبانی از رهبری و حمایت از اباعبدالله‌الحسین(ع) و عاشورای حسینی موجب شد که فتنه آنان خنثی شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه مردم ایران با اعتقادات دینی همواره علاقه‌مند به نظام جمهوری اسلامی بودند افزود: آنان با حضور در حماسه پرشور 9دی‌ماه لبیک‌گویی به رهبر معظم انقلاب کردند و با شعارهای ملی و مذهبی که در آن روز سردادند بساط فتنه را از کشور جمع کردند.

اثبات وفاداری مردم به نظام

روح‌الله حسینیان، رئیس فراکسیون انقلاب مجلس هم فرایند شکل‌گیری حادثه عاشورای 88 را بسیار زودتر از انتخابات ریاست‌جمهوری دانست و گفت: روز عاشورا آخرین نقطه اوج حماقت جریان فتنه بود که خود را با حسین‌بن‌علی(ع) درگیر کردند و در این روز به همه مقدسات عاشورا اهانت شد. حسینیان ادامه داد: روز عاشورا روز سقوط فتنه بود و مردمی هم که در این مدت فریب فتنه‌گران را خورده بودند در 9 دی ماه آمدند و وفاداریشان را به نظام، انقلاب، امام(ره) و رهبری نشان دادند.

مدل خاص رفتار سیاسی

سردار جزایری، رئیس کمیته تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح هم در تحلیل 9دی گفت: عمق این رویداد تا آنجاست که به‌نظر اینجانب چنین پتانسیل عظیمی حتی در دوران جنگ تحمیلی و دفاع جانانه هشت‌ساله ملت بزرگوار ایران اسلامی آنطور که در 9دی تجلی یافت، ظهور و بروز نیافت. وی با اشاره به اینکه در جریان 9 دی سال 88 به‌وضوح دیده شد بسیاری از جریانات، گروه‌ها و احزاب سیاسی نه تنها پیش‌قراول تحرکات اجتماعی نیستند بلکه به‌دنبال تحرکات مردمی، از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند، گفت: در ایران اسلامی مدل خاصی از رفتار سیاسی در حال تجربه شدن است و لذا نخبگان و تحصیل‌کردگان باید توجه داشته باشند که در تحلیل حوادث و رویدادها توجه اصلی‌شان به مدل‌های غربی نباشد. سردار جزایری افزود: اصالت رویداد بزرگ 9دی‌ماه سال گذشته به رابطه میان ملت و رهبر مربوط است و باید این مدل و ابعاد مختلف آن مورد مطالعه جدی قرار گیرد تا بهره‌های بیشتری از آن نصیب جامعه شود.

تجلی ولایتمداری مردم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به دستاوردهای راهپیمایی 9دی‌ماه گفت: 9 دی تجلی ولایتمداری ملت بزرگ ایران است. وی با تأکید بر اینکه ملت ایران بارها ایستادگی و ولایتمداری خود را در طول 3دهه گذشته ثابت کرده‌اند، بیان داشت: مردم ایران نشان دادند که انقلابی را که با یک سرمایه‌گذاری عظیم و تقدیم ده‌ها هزار شهید به وجود آورده‌اند به هیچ وجه حاضر نیستند خدشه‌ای بر پیکره عظیم این نظام وارد شود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه‌گذاری دشمنان انقلاب در مقاطع مختلف برای ایجاد مشکلاتی در داخل جامعه، تصریح کرد: مردم ما همان‌گونه که در حماسه 9دی‌ماه نشان دادند و در 22بهمن ماه نیز این موضوع را تکرار کردند ثابت کردند که پیوند ملت ایران با ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ناگسستنی است.

ناامیدی دشمنان

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس هم با بیان اینکه 9دی نقطه عطفی برای روشنگری بیشتر بود، گفت: پس از حماسه 9دی دشمنان و تحلیل‌گرانی که خیال می‌کردند این ملت به انقلاب پشت می‌کنند را ناامید کرد. حسین نجابت، گفت: اصل حادثه و فتنه در ماه‌های قبل از انتخابات شکل گرفت. وی ادامه داد: پس از برگزاری انتخابات عده‌ای اشتباه بزرگی مرتکب شدند و آهنگ کار خود را با سازهای بیگانگان هماهنگ کردند و عده‌ای هم دانسته و ندانسته وارد این میدان شدند. نجابت گفت: مردم به شکل آزاد و با شور و حرارت در این انتخابات شرکت کردند و به داوطلبان مد نظر خود رأی دادند اما پس از انتخابات عده‌ای حساب شده و دقیق با پشتوانه بین‌المللی مردم بی‌گناه را به خیابان‌ها کشیدند و حوادث زشتی رخ داد. قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: فتنه سال 88 پیچیدگی‌های یک هجوم نرم را دارد که مردم آن را به خوبی درک کردند و مقابل آن ایستادند و این فتنه به خوبی و با حضور باشکوه مردم در حماسه 9 دی خنثی شد.

بازتاب حضور مردم در 9 دی در رسانه‌های خارجی

حضور حماسی مردم در نهم دی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت و هریک از این رسانه‌ها بنا به سیاست‌های رسانه‌ای خود به تحلیل آن پرداختند. در همین راستا، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله خود به قلم «فیلینت‌لورت» در تحلیل 9دی با اشاره به تلاش‌های غرب و رسانه‌های غربی در پوشش گسترده تحولات داخلی ایران نوشت: «اصلا تصور اینکه جمهوری اسلامی از درون منفجر شود، تصور اشتباهی است و «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از آن برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود در محقق ساختن وعده‌هایی که درخصوص تعامل با ایران از طریق هرگونه پیشنهاد استراتژیک و جدی مطرح کرده بود، بهره گرفته است.» همچنین خبرگزاری رویترز با وجود اینکه به حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی 9دی اشاره نکرد، ولی در گزارش خود درباره تجمع بزرگ مردم نوشت که راهپیمایان سوگند وفاداری با نظام جمهوری اسلامی یاد کردند.
این خبرگزاری که در گزارش خود سعی کرد حضور میلیونی مردم ایران را فقط در حد ده‌ها هزار نفر مخابره کند، به برخی حواشی روزهای گذشته و نامربوط به راهپیمایی 9دی اشاره کرد.

شبکه تلویزیونی العربیه هم که طی روزهای پس از برگزاری انتخابات به پوشش گسترده حضور مردم پرداخته بود و با گزارش‌های مکرر به پخش اخبار داخلی ایران مبادرت می‌کرد، با مشاهده حضور چند‌میلیونی ملت ایران در 9دی ابتدا سکوت اختیار کرد، اما پس از چند ساعت این سکوت را شکست و سرانجام به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی اعتراف کرد اما خبرنگار آن با نادیده گرفتن تظاهرات میلیونی و مردمی ملت ایران سعی کرد تنها این تظاهرات را تجمعی دولتی قلمداد کند و تأکید کرد که این تظاهرات با حمایت دولت برگزار شده است.

در این میان صدای آمریکا و بی‌بی سی تا ساعت‌ها سکوت اختیار کرده و سپس گزارش دادند ده‌ها هزار نفر در تظاهرات دولتی 9دی شرکت کرده‌اند. البته بی‌بی سی در خبر دوم به جای تعبیر «ده‌ها هزار تظاهرکننده»، تعبیر «تظاهر‌کنندگان» را جای داد. بی‌بی‌سی در قسمت گزارش تصویری هم عمدتا عکس‌های یک تا چند نفره تظاهرکنندگان را به نمایش گذاشت.

شبکه آمریکایی «ای‌بی‌اس» هم بیکار ننشست و با فرافکنی خبری تلاش کرد تا این حضور گسترده مردمی را تظاهرات هواداران دولت بخواند و در این خصوص در گزارشی اعلام کرد: «بنا به گزارش‌های دریافتی، این راهپیمایی با سازماندهی گسترده حکومت ترتیب داده شد.»

از طرفی خبرگزاری آلمان هم که در مقابل حضور میلیونی مردم ایران در حماسه 9دی ابتدا سکوت را اختیار کرده بود با بیان اینکه «هواداران رئیس‌جمهوری ایران تظاهرات کردند» تلاش کرد تا این حماسه ملی و انزجار مردم ایران را به یک دعوای سیاسی داخلی تقلیل دهد.

همچنین خبرگزاری شینهوای چین گزارش داد که ایرانیان در حمایت از حکومت جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمده و آشوب روز عاشورا را محکوم کردند. شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر با پوشش خبر تظاهرات گسترده مردم ایران علیه آشوبگران تأکید کرد که مردم در این تظاهرات خواستار مجازات سران فتنه شدند.

در این میان اما شبکه المنار متعلق به حزب‌الله لبنان در بازتاب حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی 9دی اعلام کرد: مردم ایران در تظاهراتی میلیونی هتک حرمت‌کنندگان به مقدسات دینی در روز عاشورای حسینی(ع) را محکوم و با امام، سید‌علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی پیمان دوباره بستند.

کد خبر 124359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز