همشهری آنلاین: اولین نشست از سلسله نشست‌های بررسی سیره علمی و عملی آیت‌الله مظاهری با عنوان آیت‌الله‌العظمی مظاهری؛ استاد اخلاق و فضیلت با حضور حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در محل دفتر ایشان برگزار شد

آقا تهرانی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین «مرتضی آقاتهرانی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست با اشاره به سابقه درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری اظهار کرد: این استاد بزرگ اخلاق از سال‌ها پیش در مدرسه حجتیه قم درس اخلاق داشتند که جمعیت زیادی پای درس ایشان می‌آمدند و ما از همان ابتدا ایشان را به‌عنوان استاد اخلاق می‌شناختیم.

وی افزود: یکی از افرادی که روی بنده تأثیرات زیادی گذاشته، آیت‌الله‌العظمی مظاهری هستند. اصولا نشست و برخاست با بزرگان حتی اگر در حین رفت ‌و ‌آمد باشد، بر انسان تأثیر مثبت می‌گذارد. همان‌طور که نشستن با انسان‌های هوی‌پرست بالاخره بر انسان تأثیر منفی‌ خود را می‌گذارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های درس اخلاق آیت‌الله‌العظمی مظاهری عنوان کرد: استفاده فراوان از آیات کریمه قرآن مجید در بیانات اخلاقی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های درس اخلاق این عالم بزرگوار است. ایشان حتی در درس‌های فقه و اصول خود از آیات قرآن کریم استفاده زیادی می‌کنند.

وی تأکید کرد: آیت‌الله‌العظمی مظاهری به‌دلیل این‌که از اساتیدی همچون حضرت امام(ره) و علامه طباطبایی فیض برده‌اند، حتی در درس فقه و اصول نیز از آیات قرآن به وفور سخن به‌میان می‌آوردند و این یکی از بارزترین ویژگی‌های ایشان است. یکی از ویژگی‌های دیگر آیت‌الله‌العظمی مظاهری این است که حتی قول تحریف به نقیصه درباره قرآن کریم را قبول ندارند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به قول تحریف به نقیصه که برخی از علما به آن اعتقاد دارند، عنوان کرد: برخی بر این باورند که چیزی از قرآن کریم حذف شده است. البته قول به عدم تحریف به زیاده مورد اتفاق همه علماست، اما آیت‌الله العظمی مظاهری بر این باورند که قول تحریف به نقیصه نیز صحیح نیست.

وی اضافه کرد: آیت‌الله‌العظمی مظاهری بر این ادعای خود دلیل هم اقامه می‌کنند. ایشان بر این باورند که قرآن کریم در زمان خود پیامبر اکرم(ص) جمع‌آوری شده و بین‌الدفتین قرار گرفته است. ایشان اعتقاد دارند که حتی نام‌گذاری برای برخی آیات قرآن کریم همچون آیة‌الکرسی و آیه تطهیر در زمان پیامبر(ص) صورت گرفته است و گاهی خود حضرت(ص) از آن آیات با اسم نام برده‌اند و در فرمایشات خود مردم را به خواندن آن آیات در مواقع خاص سفارش کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آزاداندیشی آیت‌الله‌العظمی مظاهری تصریح کرد: این ویژگی ایشان بسیار ارزشمند است. ایشان مباحثی درباره سوره مبارکه «یس» داشتند که بعد از تدوین آن‌ها را به بنده دادند و فرمودند که آن‌‌را مطالعه کنم و اگر چیزی به نظرم رسد، به آن‌ بیفزایم.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی اظهار کرد: روحیه شاگردپروری آیت‌الله‌العظمی مظاهری یکی از روحیات ارزشمند ایشان است. ایشان همیشه به شاگردان‌شان توصیه می‌فرمودند که نوشته‌هایتان پاورقی داشته باشد و هرجا نظری دارید، آن‌را بنویسید. ایشان شاگردان را به این مطلب تشویق می‌کردند و این نشان‌دهنده آزاداندیشی و وسعت نظر ایشان است.

وی با بیان این‌که آیت‌الله‌العظمی مظاهری درس فقه و اصول نیز داشتند، تأکید کرد: با این حال درس اخلاق ایشان بسیار پررونق بود. ایشان در درس اخلاقی که در مسجد اعظم قم داشتند، مطالبی درباره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و مسئله ولایت‌مداری مطرح کردند. ایشان شخصیتی انقلابی و متعصب نسبت به ولایت هستند.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: آیت‌الله‌العظمی مظاهری در دوران حیات امام(ره) نیز از علاقه‌مندان به ایشان بودند و آراء و افکار ایشان را قبول داشتند و نسبت به دستورات و فرامین ایشان کاملا متعصب بودند و به امام(ره) به‌عنوان شخصی که نظرات قابل توجهی دارند، می‌نگریستند.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی با اشاره به ولایت‌مداری آیت‌الله‌العظمی مظهاهری گفت: ایشان تنها به‌دلیل این‌که مقام معظم رهبری امر فرمودند، از قم به اصفهان هجرت کردند و مطمئن هستم اگر هر شخص دیگری به‌جز مقام معظم رهبری از ایشان می‌خواستند، امکان نداشت که ایشان بپذیرند.

وی تصریح کرد: بعد از هجرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری به اصفهان، حوزه علمیه این شهر رونق بسیاری گرفت و توسعه یافت. یکی از ویژگی‌های ایشان نظم بالای ایشان است. آن دورانی که در درس ایشان شرکت می‌کردم، به‌خاطر ندارم حتی یک‌بار ایشان زودتر از شاگردان نیامده و دیرتر رفته باشند. کتاب «الامامة و الولایة» مشتمل بر چند مقاله از بزرگانی همچون آیت‌الله گیلانی و آیت‌الله مصباح است که مقاله‌ای از آیت‌الله مظاهری نیز در آن منتشر شده که بیشتر شامل مباحث قرآنی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجاب معاصرت عنوان کرد: بسیاری بزرگان به‌دلیل هم‌عصری با ما دچار حجاب معاصرت می‌شوند و از عظمت شخصیت ایشان غافل می‌شویم. ان‌شاء‌الله که آیت‌الله‌العظمی مظاهری دچار این حجاب نشوند. شخصیت ایشان اقیانوسی است که در زمینه‌های مختلف فقهی، اصولی، فلسفی، عرفانی، اخلاقی، تفسیری و حتی اقتصادی کار کرده‌اند و در زمینه‌های مختلف اساتید متعددی دیده‌اند؛ لذا از دید جامع‌نگری برخوردار هستند.

وی با اشاره به ارتباط خوب و مستقیم آیت‌الله‌العظمی مظاهری با مردم عنوان کرد: ایشان به‌دلیل این‌که با مردم عادی ارتباط خوب و نزدیکی دارند، همیشه درباره مسائل نگاه عرفی صحیحی دارند. ایشان با مردم حشر و نشر دارند و حتی بسیاری افراد در مسائل شخصی و خاندادگی‌شان نیز با ایشان مشورت می‌کنند. امیدوارم مردم اصفهان بتوانند از این خورشید تابناک بهره ببرند. 

کد خبر 124235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز