مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی روز گذشته درباره پرونده‌های ویژه‌ای که در این کمیسیون باز است به‌ویژه پرونده قانون برداشت از حساب ذخیره ارزی برای کمک به حمل‌و نقل عمومی تهران و کلانشهرها توضیحاتی داد.

نکونام

محمد ابراهیم نکونام که هفته آخر تیرماه در اولین نشست خبری‌اش از ابلاغ این قانون توسط رئیس مجلس خبر داده بود، گفت: شهرداری در این خصوص اقداماتی انجام داده و علاوه بر ارسال نامه به کمیسیون اصل90، نامه‌ای به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارسال کرده است که ما نیز موضوع را دنبال می‌کنیم. بنابراین این پرونده همچنان باز است.

رئیس کمیسیون اصل 90 در یک نشست خبری با بیان اینکه کمیسیون اصل90 درخصوص مصوبات مجلس و اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی با جدیت ورود پیدا کرده است، گفت: هم‌اکنون اختلافی که وجود دارد این است که وضعیت حساب ذخیره ارزی به چه صورت است. آیا این حساب به صندوق توسعه ملی منتقل شده یا نه؟ وی ادامه داد: طبق مصوبه مجلس 2 میلیارد دلار باید به متروی تهران و کلانشهرها اختصاص داده می‌شد که به بهانه‌های مختلف اجرایی نشده است.

محمد ابراهیم نکونام از تشکیل پرونده‌ای برای رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در این کمیسیون خبر داد و گفت: اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور قطعاً‌ دغدغه جدی برای ما ایجاد کرده که امیدواریم این سوء ظن که شاید برخی تحرکات ناخواسته ریشه در مسائل خارجی داشته باشد، درست نباشد. وی در یک نشست خبری که مشروح آن را مهر منتشر کرد از ایجاد برخی مسائل تنش زا در کشور انتقاد کرد و گفت: برخی مسئولان و منتصبان در دولت برخی مسائل تنش‌زا مانند بحث مکتب ایرانی را مطرح می‌کنند. اشاره نکونام به سخنان چندی پیش اسفندیار رحیم مشایی بود.

خبرنگاری از نکونام پرسید پیگیری‌های شما درخصوص این اظهارات در کمیسیون اصل 90 به چه شکل خواهد بود، که نکونام پاسخ داد: به هر صورت بنده یک روحانی هستم، نماینده مردم نیز هستم و نسبت به این مسائل حساسم. علاوه بر گزارش‌هایی که در این خصوص به ما رسیده بنده به‌عنوان وظیفه‌ای که دارم موضوع را پیگیری می‌کنم، از طرفی دیگر ما برای بازی با دین جایی نداریم.

وی افزود: گاهی افراد غیروابسته به مقامات حکومتی حرف‌هایی می‌زنند که مسئله آن متفاوت است اما گاهی فردی که وابسته به حکومت است، آن هم با توجه به فعل و انفعالاتی که در انتصاب این فرد رخ داد اظهاراتی را مطرح می‌کند که قطعاً برای ما دغدغه جدی ایجاد می‌کند.

نکونام در ادامه این نشست خبری که مهر مشروح آن را منتشر کرد، گفت:‌ ایجاد دغدغه و اختلاف بین حوزه‌های علمیه و مراجع و متدینین و همچنین توده‌های مردم و جامعه‌ای که اسلام محور و دین‌محور است غیراز اضطراب و دلهره چیزی به‌دنبال ندارد.

آمادگی معاون اول

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین درباره پرونده معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: من در 2 جلسه با آقای رحیمی صحبت کردم و اسنادش را ملاحظه کردم. آقای رحیمی به من اعلام کرد که آماده حضور در دادسراست و من هم اعلام وی را به اطلاع مقامات کشور رساندم.

عزل و نصب و نابسامانی‌ها

وی یادآور شد: در بحث شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور از یک سو دولت به آن کمک مالی می‌کند و از طرف دیگر وقتی حسابرسی می‌کنیم می‌گویند ما یک شرکت خصوصی هستیم و نمی‌توانید حسابرسی کنید.وی گفت: این موارد به‌صورت فوق‌العاده در کمیسیون، رصد و به آن پرداخته می‌شود. وی همچنین موضوع عزل وزیران و مسئولان رده بالای کشوری را از دیگر موارد تنش‌زا خواند و گفت: کمیسیون نسبت به این موضوع نیز اهتمام دارد. البته این از اختیارات رئیس‌جمهور است که عزل و نصب داشته باشد اما ادامه آن نابسامانی در کشور ایجاد می‌کند.

نکونام با تشکر از رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان کشور که روند برکناری‌ها را متوقف کردند ابراز امیدواری کرد که از این پس کمتر به این مسائل پرداخته شود. وی گفت: هم‌اکنون در زمان استثنایی به سر می‌بریم و همه باید برای کشور کار کنند. هم‌اکنون فرصت مطرح کردن سیاست‌های نظام در جهان است که باید از آن استفاده کرد اما این جابه‌جایی‌ها به این سیاست‌ها لطمه می‌زند و افکار عمومی مجلس نیز از این قضایا نگران است به‌خصوص که ما در کمیسیون دغدغه این مسائل را داریم.

تشکیل پرونده سقوط هواپیما

رئیس کمیسیون اصل 90 با ابراز تأسف از حادثه سقوط هواپیمای مسیر تهران- ارومیه و ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه از تشکیل پرونده‌ای برای بررسی علل این سانحه خبر داد و گفت: ‌این پرونده از دیروز در کمیسیون اصل 90 باز شده است و پیگیری و استعلام‌های لازم درخصوص علت سقوط را آغاز کرده‌ایم.

قانون‌گریزی تبدیل به قانون ستیزی می‌شود

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اهتمام به قانون را از دغدغه‌های جدی این کمیسیون خواند و گفت:‌قانون، محک جامعه است. طبیعی است قانون‌گریزی در درازمدت تبدیل به قانون ستیزی خواهد شد. وظیفه ذاتی همه مسئولان این است که خدمتشان به مردم در چارچوب قانون باشد؛ حتی اگر به‌صورت غیرقانونی خدمتی ارائه شود شاید در کوتاه مدت دارای ثمراتی باشد و منفعتی به یک فرد یا سیستم برساند اما در درازمدت به آنارشیسم اداری تبدیل می‌شود.

گزارش از فتنه

نکونام ادامه داد: پس از قضایای فتنه، مجلس نسبت به اتفاقات سال 88 ورود پیدا کرد که البته به خاطر فاجعه کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک مسیر گزارش مجلس در آن جهت خلاصه شد و به اثرات فتنه کمتر توجه شد.وی ادامه داد: پس از قرائت گزارش در صحن مجلس و ارسال آن به کمیسیون اصل 90 کمیته‌ای متشکل از برخی نمایندگان در کمیسیون تشکیل شد و ابعاد فتنه در وزارتخانه‌های مختلف و همچنین قوه قضاییه و شورای نگهبان در حال بررسی است و تا پایان سال و یا اوایل سال آینده گزارش جامعی به ملت ایران ارائه خواهد شد تا در تاریخ ایران بماند.

سیستم اداری ما ناسالم است

نکونام با اشاره به اینکه متأسفانه سیستم اداری ما ناسالم است و سیستمی نیست که نیازمندی‌های جامعه را به طرق سالم برآورده کند از تلاش کمیسیون اصل 90 و برگزاری جلساتی با معاونان رئیس‌جمهور و وزیران برای ارتقای سلامت نظام اداری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سلامت نظام اداری در کشور محقق شود.

تذکر به دولت برای تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت

نکونام با اشاره به پیگیری‌های این کمیسیون برای مقید کردن دولت در راستای تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: همه دولت‌ها از اول انقلاب مکلف بودند نسبت به این موضوع اقدام کنند اما هیچ‌کدام به وظیفه قانونی خود عمل نکردند زیرا شرکت نفت شرکتی درآمدزاست و هیچ‌کدام از دولت‌ها نخواستند که برای مصرف و هزینه خود محدودیتی ایجاد کنند.

وی از رسیدگی این کمیسیون به تخلفات بانکی به‌خصوص در شعب ارزی اشاره کرد و گفت: این پرونده جزء اولویت‌های کمیسیون اصل 90 است. در یک مورد تبدیل ارز، 57 میلیارد تومان تخلف یک فرد است که صرفاً 5 میلیارد آن وصول شده و هم‌اکنون این فرد زندانی است و اعلام کرده برای جبران بدهی پولی ندارد.نکونام از تخلف در تسهیلات بین بانکی خبر داد و گفت:‌متأسفانه سود واقعی این تسهیلات گزارش نمی‌شود.

درباره ترورها هشدار داده بودیم

رئیس کمیسیون اصل 90 با اشاره به گزارش وزارت اطلاعات از چگونگی عملیات‌های تروریستی درخصوص دانشمندان هسته‌ای و دستگیری عوامل آن‌که دیروز در سایت‌های خبری منتشر شد گفت: کمیسیون اصل90 مجلس اواسط سال87 به‌صورت مکتوب این خطر را به مقامات عالی کشور از جمله رئیس‌جمهور، شورای‌عالی امنیت ملی، سپاه و وزارت اطلاعات اعلام کرد و هشدار داد که احتمال ترور دانشمندان هسته‌ای وجود دارد و این خطر ضرورت حفاظت از آنها را می‌طلبد.

اما متأسفانه نامه‌های ما درگیر و دار سیستم اداری از این وزارتخانه به وزارتخانه دیگر و از شورایی به شورایی دیگر فرستاده شد و متأسفانه شاهد اینچنین جنایاتی بودیم. نکونام ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات وزارت اطلاعات در شناسایی و دستگیری عناصر فاسد ابراز امیدواری کرد که دستگا‌ه‌های امنیتی نسبت به هشدارهایی که نهادهای مسئول به‌خصوص سازمان‌های نظارتی می‌دهند توجه بیشتری داشته باشند.

کد خبر 125474

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز