گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: طی چند سال اخیر، سرانه مدارس به معضلی در آموزش و پرورش تبدیل شده، مدیران مدارس برای تامین هزینه‌ها ناچار دست به دامن والدین دانش‌آموزان شده‌اند و این داستان با وجود وعده‌های وزیر آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد.

کلاس درس

وزیر آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرد:«سرانه واقعی که در سال برای دانش آموز هزینه می‌شود باید در اختیار مدیر مدرسه قرار بگیرد.»به گفته حمید‌رضا حاجی‌بابایی، «مدرسه‌محوری» موردنظر است و باید همه اعتبارات مانند شیر، تجهیزات بهداشتی و تربیت بدنی و آموزشی در اختیار مدیران مدارس باشد.

البته وی نوید حل یکی از مشکلات مدیران مدارس را داده؛ «هیچ مدرسه‌ای نباید بابت قبوض آب، برق و تلفن مشکل داشته باشد و اگر مواردی وجود داشته باشد در اداره به فوریت باید پرداخت شود.»با آنکه مسئولان آموزش و پرورش و در راس آنها حاجی‌بابایی دائم از واریز چند میلیارد تومان سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس سخن می‌گویند اما باز شاهدیم که مدارس با مشکلات مالی
دست و‌‌پنجه نرم می‌کنند و برای تامین هزینه‌های عادی خود نیز چشم انتظار کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه والدین هستند.

به گزارش اداره کل بودجه و تامین منابع وزارت آموزش و پرورش در سال 88 سرانه دانش‌آموزی 18هزار تومان بود که البته این مبلغ به دست مدیران مدارس نرسید؛ هر چند که رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس بهمن ماه گذشته مطرح کرد که سرانه مدارس بیش از 30درصد در بودجه سال 89 افزایش یافته و با توجه به اینکه سرانه دانش‌آموزی مصوب امسال(88) به ازای هر دانش آموز 18هزار تومان بود این رقم در بودجه سال 89 به 25هزار تومان افزایش یافته است.

علی کریمی‌فیروز‌جایی گفت: مدیران مدارس درخصوص اداره مدرسه به‌شدت دچار مشکل هستند و باید هزینه‌های آب، برق، تلفن و ... را از طریق سرانه مدارس تامین کنند که با افزایش این سرانه مدیران مجبور به دریافت شهریه از اولیا برای اداره مدارس نخواهند شد.همچنین بهمن‌ماه گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به نقل از رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نوشت: سرانه مدارس کشور در بودجه سال آینده(89) از 14هزار تومان به 25هزار تومان افزایش می‌یابد.

سرانه هنرستان‌ها؛ دو برابر

هنگامی که مسئولان آموزش و پرورش از افزایش سرانه‌ها سخن گفتند، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز از افزایش دو برابری سرانه هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش نسبت به سال گذشته خبر داد.البته مدیران برخی از هنرستان‌ها از چنین افزایشی در سرانه واحد‌های آموزشی خود اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

کاهش سرانه از تیر تا مهر‌ماه

تیر ماه امسال «پانا» خبرگزاری آموزش و پرورش به نقل از وزیر آموزش و پرورش نوشت که سرانه 25هزار تومانی دانش‌آموزان به حساب مدارس واریز می‌شود اما مهر‌ماه حاجی‌بابایی اعلام کرد به‌ازای هر دانش‌آموز 18هزار تومان به حساب مدارس واریز شده ‌است.

البته احتمالا سرانه دانش‌آموزی بیش از مبالغی باشد که به حساب مدارس واریز می‌شود؛ استناد این ادعا به سخنان مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است که چندی پیش از سرانه ورزشی 30هزار تومانی به ازای هر دانش‌آموز خبر داده بود.

پرسش این است که سرانه هر دانش‌آموز به تفکیک آموزشی، تربیت بدنی، بهداشتی و... چه مبلغی است و آنچه به حساب مدارس واریز می‌شود چقدر است؟ آیا معلوم است دقیقا چه مبلغی به‌عنوان سرانه دانش‌آموزی به مدارس پرداخت می‌شود؟
برای مثال اگر سرانه ورزشی هر دانش‌آموز 30هزار تومان است پس چرا مدارس از نظر حداقل تجهیزات و وسایل ورزشی چنین وضعیت نابسامانی دارند؟

کد خبر 124212

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز