گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در پایان یازدهمین نشست سران اکو که در استانبول برگزار شد، در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

سفر خارجی رئیس جمهور

محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری گزارشی از آن را منتشر کرد، نشست آتی استانبول و ادامه گفت‌وگوهای ایران با 1+5 را فرصتی برای غرب در جهت تبدیل تقابل به تعامل دانست.احمدی‌نژاد همچنین درباره دورتازه تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد: بحث تحریم متعلق به زمان‌های گذشته و مربوط به کشورهای جزیره‌ای و بسیار کوچک بود و کسانی که در هزاره سوم، از حربه تحریم سخن می‌گویند، افراد عقب‌مانده سیاسی هستند. زمانی که رقابت‌های اقتصادی میلی‌متری شده است دیگر تحریم موضوعیت نداشته و تحریم‌ها قبل از تصویب و اجرا شکست‌خورده هستند به‌خصوص درباره ایران که اقتصادی بسیار بزرگ و درون‌زا دارد و برای پیشرفت نیازی به اروپا و آمریکا ندارد.

واقعاً شرم‌آور است

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره قطعنامه حقوق بشری علیه ایران، به نقض حقوق بشر در انگلیس و آمریکا اشاره کرد و گفت: واقعاً تصاویری که از رسانه‌ها در برخورد خشونت‌آمیز پلیس انگلیس با دانشجویان این کشور پخش شد شرم‌آور است. وقتی کسانی به خود اجازه می‌دهند تمام مکالمات مردم خود را شنودکرده، زندان‌های مخفی ایجاد کرده، رسماً زندانیان را شکنجه کنند و در عین حال علیه کشور دیگری ادعای نقض حقوق بشر داشته باشند، این موضوع بیشتر به یک لطیفه بی‌مزه شبیه است.

رتبه 12 اقتصاد جهان تا 5 سال دیگر

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره کیفیت نقش ایران در اقتصاد بین‌الملل با توجه به موضوع تحریم‌ گفت: ایران کشوری بزرگ با اقتصادی بزرگ است و از رتبه 17 اقتصاد جهان برخوردار است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در 5سال آینده به رتبه 12 خواهد رسید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز ایران ارتباطات گسترده‌ای با همه مناطق و کشورهای دنیا دارد و به‌دنبال طراحی‌ها و مدل‌های جدید اقتصادی برپایه عدالت و احترام به ملت‌هاست. امروز عرصه اقتصاد بین‌الملل صحنه زوال قدرت‌های زورگوی سابق و ظهور قدرت‌های جدیدی مانند ایران و ترکیه است.

اجلاس یازدهم بسیار موفق بود

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره نشست سران کشورهای عضو اکو گفت: در نشست سران مباحث راهبردی مطرح شد و اعضا به نگاه جدیدی برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای دست یافتند که رخداد مبارکی است و قرار شد کارگروهی از کارشناسان کشورهای عضو، ابعاد این دیدگاه جدید را بررسی کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای آن انجام دهند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: اجلاس یازدهم اکو در استانبول بسیار موفق بود و مدیریت ترکیه می‌تواند اکو را به سطح جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای ارتقا دهد.

6 پیشنهاد در استانبول

احمدی‌نژاد همچنین یکی از سخنرانان نشست سران اکو در استانبول بود.رئیس‌جمهور در سخنان خود 6پیشنهاد را طرح کرد.
او گفت: با توجه به پیشنهادهای ارائه شده در اجلاس تهران تاکید می‌کنم.

1- گروهی از اندیشمندان کشورهای عضو، مبانی و تئوری اندیشه انسانی برای اداره جامعه و نظام اقتصادی متعالی را تدوین کنند و نتایج را در اختیار اعضا قرار دهند.
2- سازوکار مناسبی برای تبادل تجربیات اعضا در برخورد با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و حل مشکلات و پیشرفت و تعالی در دبیرخانه پیش‌بینی و راه‌اندازی شود.
3- بانک توسعه و تجارت اکو تقویت شود.
4- ساز و کار مناسبی جهت استفاده از پول ملی کشورهای عضو در فعالیت‌های اقتصادی تعریف شود. ایران و ترکیه در این زمینه تجربه موفقی دارند.
5- حلقه‌های شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای کشورهای عضو تکمیل شود.
6- توسعه و تکمیل شبکه انتقال انرژی در دستور کار قرار گیرد.

دیدارها

احمدی‌نژاد همچنین در سفر به استانبول در دیدارهای جداگانه‌ای با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق، خانم رزا اتونبایو رئیس‌جمهور قرقیزستان و امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان به گفت‌وگو نشست و در پایان یازدهمین نشست سران اکو، سران شرکت‌کننده باهم عکس یادگاری انداختند و تمبر یادبود اجلاس را ابطال کردند.

دفتر وزیر امور خارجه در هواپیما و جاده است

رئیس‌جمهور در استانبول درباره برکناری وزیر امور خارجه درحالی‌که او در ماموریت دیپلماتیک بوده است، مورد پرسش قرار گرفت. به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد گفت: جابه‌جایی مدیران در ایران یک امر طبیعی است. متکی هم از دوستان و مدیران محترم است. او تاکید کرد: دفتر وزیر امور خارجه در هواپیما و جاده است، فکر نمی‌کنم این مسئله مشکلی داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیش از این نیز با متکی درباره این جابه‌جایی صحبت کردم، بیان نقل قول از جانب وی را یک اشتباه و برداشت نادرست دانست و تاکید کرد که ایران کشور آزادی است و همه حق اظهارنظر دارند.

او درباره تاثیر تغییر وزیر امور خارجه در مذاکرات پیش‌روی ایران با 1+5 گفت: سیاست خارجی ایران سیاست ثابتی است که با تغییر افراد تغییر نمی‌کند و تغییر آقای متکی صرفاً یک بازسازی درون‌سازمانی است و وزارت امور خارجه با مدیریت آقای صالحی که دانشمندی برجسته و دیپلماتی ورزیده و باسابقه است، حتماً کارکردها و توان بالاتری برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی از خود نشان خواهد داد.

کد خبر 123956

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز