گروه بین‌الملل: درگیری شدید ارتش پاکستان با شبه‌نظامیان طالبان در منطقه شمال غربی این کشور و در نزدیکی مرز افغانستان باعث کشته شدن حداقل 35نفر شد.

سلاح و جنگ

گزارش‌ها حاکی است که 150 نفر از شبه‌نظامیان با استفاده از تسلیحات سبک و سنگین به 5 پست بازرسی مرزی پاکستان در منطقه قبیله‌نشین مهمند حمله کردند که باعث رخ دادن درگیری شدیدی در این منطقه شد.گفته می‌شود نیروهای ارتش پاکستان با استفاده از حملات خمپاره‌ای و بالگرد به مقابله با عملیات هماهنگ شبه‌نظامیان پرداختند.

آخرین گزارش‌ها از کشته شدن حداقل 11 نظامی پاکستان و 24 شبه نظامی طالبان در درگیری شدید دوطرف خبر می‌دهد. امجد علی خان، یکی از مقام‌های ارشد دولت در این منطقه ضمن تایید کشته‌شدن 11 نظامی پاکستان از زخمی شدن شدید 12 نفر دیگر از نیروهای ارتش خبر داد. وی با اعلام خنثی شدن حمله هماهنگ بیش از 150 نفر از شبه نظامیان اعلام کرد که 24 نفر از شبه نظامیان در حمله متقابل نیروهای ارتش کشته شده‌اند. این در حالی است که طالبان آمار کشته شدگان خود را تنها 2 نفر اعلام کرده است. ساجد محمد، یک سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی با اشاره به اینکه 2نفر از اعضای این گروه کشته شده‌اند اعلام کرد 2نفر از نظامیان پاکستان اسیر شده‌اند.

مهمند جزء مناطق قبیله‌ای پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان است که بسیاری آن را پناهگاه راهبردی شبه‌نظامیان طالبان و یکی از مناطق انتقال آنها به افغانستان می‌دانند. درحالی‌که دولت پاکستان از سال گذشته حملات گسترده‌ای علیه شبه‌نظامیان در این کشور داشته است اما انجام این عملیات بار دیگر توانایی اعضای این گروه را نشان می‌دهد.

در اوایل ماه جاری میلادی هم 2حمله انتحاری شبه نظامیان به ساختمان‌های دولتی در منطقه مهمند باعث کشته شدن حداقل 44 نفر شد. این حمله زمانی صورت گرفت که مقام‌های محلی در حال مذاکره با رهبران قبیله‌ای برای مقابله با طالبان بودند.
در ماه جولای هم حمله انتحاری دیگری به رهبران قبیله‌ای این مناطق، کشته شدن 100 نفر را در این منطقه به‌دنبال داشت.

مهمند یکی از 7منطقه قبیله‌ای پاکستان به حساب می‌آید که آمریکا به‌شدت دولت اسلام‌آباد را برای انجام حملات زمینی گسترده در آنها تحت فشار قرار داده است. واشنگتن پاکستان را متهم به کم‌کاری برای مقابله با طالبان می‌کند؛مسئله‌ای که همواره از سوی اسلام‌آباد رد شده است. هفته گذشته روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از تصمیم واشنگتن برای حملات زمینی نیروهای ویژه این کشور در داخل خاک پاکستان خبر داد که این مسئله باعث خشم‌ مقام‌های اسلام‌آباد شد.

مقام‌های دولت پاکستان به‌دنبال انتشار این گزارش هشدار دادند که این مسئله باعث پایان اتحاد 2کشور در جنگ با طالبان خواهد شد. عبدالبسیط، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به طرح آمریکا برای حمله زمینی در خاک این کشور گفت: آمریکا از موضع و خط‌قرمزهای ما مطلع است. ما به هیچ عنوان نقض حاکمیت خود را نمی‌پذیریم.

چندی پیش ورود بالگردهای ناتو به خاک پاکستان و کشته شدن چند مرزبان پاکستان تنش‌های میان اسلام‌آباد و نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا را به اوج خود رساند. پاکستان درحالی‌که در طول سال‌های‌ گذشته مسیر عبور کاروان‌های تدارکاتی نیروهای خارجی حاضر در افغانستان بوده است به‌دنبال این مسئله گذرگاه مهم مرزی تورخم را بست و نیروهای ائتلاف برای مدتی دچار مشکلات فراوان شدند.

این در حالی است که آمریکا در ماه‌های اخیر حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را در مناطق مرزی پاکستان افزایش داده است. کشتار غیرنظامیان در این حملات باعث افزایش خشم مردم پاکستان شده؛ به‌طوری که اکنون براساس نظرسنجی‌ها اکثر مردم این کشور ، نیروهای آمریکایی را عامل نا‌امنی در کشورشان می‌دانند. همچنین گفته می‌شود روسای جمهوری پاکستان، افغانستان و ترکیه در حاشیه نشست سران سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی (اکو) در استانبول برای نخستین‌بار برای برگزاری یک رزمایش مشترک توافق کرده‌اند. مقام‌های دولت پاکستان به‌خوبی می‌دانند که ورود نظامیان آمریکایی به خاک کشورشان مشکلات جدی داخلی را برای آنها به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 123943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز